اوکراین، قدس را به به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت؟

کدخبر: ۴۶۲۵۷۴
سفیر اوکراین گفت: اوکراین از اقدامات جامعه جهانی برای برقراری صلح در خاورمیانه به شکلی که همه ملت‌ها بتوانند در کنار یکدیگر در صلح و امنیت زندگی کنند، به شدت حمایت می‌کند.
اوکراین، قدس را به به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، سفیر اوکراین در اراضی اشغالی با انتشار مطلبی در صفحه فیسبوک خود ضمن رد اظهارات منتشر شده از او در رسانه‌های عبری زبان درباره اقدام کی‌یف در "به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل" تاکید کرد: مساله قدس باید از طریق مذاکرات و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل حل شود.

بنابر گزارش الجزیره، وی اظهار کرد: اوکراین از اقدامات جامعه جهانی برای برقراری صلح در خاورمیانه به شکلی که همه ملت‌ها بتوانند در کنار یکدیگر در صلح و امنیت زندگی کنند، به شدت حمایت می‌کند.

سفیر اوکراین در اراضی اشغالی طی اظهاراتی که به نظر عقب‌نشینی از سخنان اخیرش بود، درباره آنچه روزنامه "تایمز آو اسرائیل" از او نقل کرده بود، گفت: این روزنامه بخشی از صحبت‌های من را منعکس کرد، من گفته بودم "ممکن است اوکراین سال آینده قدس را به عنوان تنها پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و شعبه‌ای از سفارت خود را در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین افتتاح کند".

اظهارات این سفیر و یا اقتباس‌های روزنامه تایمز آو اسرائیل جنجال گسترده‌ای به پا کرد تا جایی که وزارت خارجه فلسطین ماکسیم تایوکین، نماینده اوکراین در فلسطین را که همانند سفیر این کشور ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرده بود، احضار کرد.

با این حال سفیر اوکراین در اراضی اشغالی در فیسبوک خود مدعی شد: "روابط تاریخی و فرهنگی مستحکمی میان دو طرف وجود دارند و این روابط طی چند سال اخیر شکوفا شدند و اوکراین به عنوان اقدام بعدی برای تقویت روابط ویژه خود در حال بررسی امکان افتتاح یک دفتر دیپلماتیک در قدس برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و فنی است و همزمان سفارت اوکراین به فعالیت‌های خود در تل‌آویو ادامه می‌دهد".

از طرف دیگر دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین در سومین کنفرانس یهودیان در کی‌یف سی‌مین سالگرد روابط دیپلماتیک کی‌یف-تل‌آویو را به دو طرف تبریک گفته وعنوان داشت: دوستی میان دو ملت به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و روابط اسرائیل-اوکراین "بسیار امیدبخش" هستند.

وزیر خارجه اوکراین در ادامه باز هم مدعی شد: ملت یهود نقش مهمی در تاریخ اوکراین ایفا کردند و چهره‌های برجسته سیاسی، فرهنگی، مذهبی و یهودی با اصالتی اوکراینی نقش بزرگی در ساختن تاریخ اسرائیل ایفا کردند.

همچنین کولبا با افتخار از توافقنامه تجارت آزاد امضا شده میان کی‌یف و تل‌آویو که حجم معاملات تجاری میان دو طرف ر ا در ۹ ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش داده و سرمایه‌گذاری‌های رژیم صهیونیستی در اوکراین که به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده، سخن گفت و مدعی شد: اسرائیل "کشوری" است که از حملات خارجی رنج می‌برد و به همین دلیل اهمیت دو مساله را به خوبی درک می‌کند، یکی داشتن قدرت برای موفقیت و دفاع از حق زندگی و دومی داشتن دوستانی قدرتمند. این درسی است که ما از تاریخمان و "تاریخ اسرائیل" گرفتیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید