آمریکا تحریم های جدید وضع کرد

کدخبر: ۴۶۳۸۰۱
اقتصادنیوز: وزارت خارجه آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه سه عضو شبکه القاعده را در برزیل خبر داد.
آمریکا تحریم های جدید وضع کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد واشنگتن امروز اعضای یک شبکه القاعده در برزیل و شرکت های وابسته به آن را در فهرست تروریست های جهانی قرار می دهد و از این طریق، تامین مالی آنها را قطع می کند.

 بر اساس این بیانیه، هیثم احمد شکری احمد المغربی یکی از اعضای اصلی حمایت از شبکه القاعده در برزیل و محمد شریف محمد عواد و احمد الخطیب در فهرست تحریم‌ های آمریکا قرار گرفته اند .

 وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود افزوده است که  ادامه فعالیت‌های این شبکه مستقر در برزیل نشان می‌دهد القاعده کماکان یک تهدید جهانی تروریستی است.

وی مدعی شد واشنگتن متعهد با همکاری با شرکا از جمله برزیل برای بر هم زدن شبکه‌های حامی مالی القاعده است.

آمریکا که دو دهه پیش پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  برای مبارزه با القاعده به افغانستان حمله کرد، در پی خروج از این کشور از یک سو معتقد است به هدف خود در مبارزه با تروریسم و کاهش نفوذ القاعده دست یافته و از سوی دیگر مدعی است که در یک یا دو سال آینده احتمال دارد القاعده خود را در افغانستان بازسازی کند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مقامات اطلاعاتی آمریکا با طرح این ادعا اشاره کردند که برخی از اعضای گروه تروریستی القاعده از پیش به افغانستان بازگشتند.
"توماس وست" نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز به تازگی گفته است آمریکا نگران افزایش حملات گروه‌های وابسته به داعش و حضور مستمر القاعده در افغانستان است.
ژنرال فرانک مک کنزی رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) نیز اخیرا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت،   از زمان خروج آمریکا از افغانستان در ماه اوت تاکنون، اعضای القاعده تلاش کرده اند تا حضورشان را در افغانستان بازسازی کنند.

اظهارات مک کنزی در حالی مطرح شده است که پیش از این طرح خروج شتابزده آمریکا از افغانستان، انتقادهای گسترده ای را در میان مقامات و رسانه های جهان به دنبال داشت و هشدارها نسبت به ایجاد بی ثباتی دوباره در افغانستان افزایش یافت.

ژنرال مک کنزی در این مصاحبه عنوان کرد که نبود نیروهای آمریکایی در افغانستان اقدامات برای نظارت بر فعالیت گروههایی همچون القاعده را پیچیده کرده است.

مک کنزی ادعا کرد: ما شاید حدود یک یا دو درصد توانمندی را که زمانی می‌بایست برای نظارت بر افغانستان در اختیار می داشتیم، داریم. این شرایط را برای نظارت بر فعالیت گروههایی همچون القاعده یا داعش در افغانستان اگرچه غیرممکن نمی کند بلکه بسیار سخت می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید