نشریه چینی: پیشرفت هسته‌ای ایران گواهی بر پایان سلطه آمریکاست

کدخبر: ۴۶۵۵۳۴
چین معتقد است که آمریکا باید تحریم های یکجانبه و غیرقانونی و فشار ناشی از این تحریم ها را از میان بردارد و به مسیر درست پایبندی به توافق هسته ای ایران و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.
نشریه چینی: پیشرفت هسته‌ای ایران گواهی بر پایان سلطه آمریکاست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، نشریه چینی گلوبال تایمز نوشت موضوع هسته ای ایران و شرایط کنونی مذکرات وین، حاکی از شرایطی سخت برای آمریکاست و چنین شرایطی نشان دهنده آن است که "عصر استیلای دلار آمریکا به سر رسیده" است و زمان آن است که همه طرف در مورد چگونگی رهایی از اراده سلطه جویی آمریکا فکر کنند.

به گزارش روزنامه چینی گلوبال تایمز، دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین از سرگرفته شده است و درحالی که ناظران معتقدند قدرت‌های اروپایی به خاطر منافع خود به نحوی فعالانه بین ایران و آمریکا میانجیگری می‌کنند، اما نگرش متکبرانه واشنگتن سایه‌ای از عدم قطعیت بر مذاکرات افکنده است.

به نوشته گلوبال تایمز، چین معتقد است که آمریکا باید تحریم های یکجانبه و غیرقانونی و فشار ناشی از این تحریم ها را از میان بردارد و به مسیر درست پایبندی به توافق هسته ای ایران و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.

در این گزارش آمده است: آمریکا مقصر این آشفتگی است. خروج یکجانبه اش از برجام و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران چیزی جز بی ملاحظه و ناشیانه رفتار کردن نیست.

این نشریه می افزاید: برای همه طرف ها توجه به مساله هسته ای ایران با پیروی از خواست تسلط جویانه آمریکا، غیرممکن است.

طبق گزارش گلوبال تایمز، اگر سایر طرف های توافق هسته ای به اجماع دست یابند و آمریکا مایل به لغو تحریم های وضع شده علیه ایران باشد، این مساله مبنایی برای تهران به منظور بازگشت به پایبندی کامل به برجام تشکیل می دهد... بعلاوه، مذاکرات هسته ای ایران ممکن است به عنوان یادآوری برای جهان باشد مبنی بر اینکه لازم است کشورهای دیگر یک سیستم تجاری و تسویه ارز ذخیره ای جدید ایجاد کنند تا تحریم های یکجانبه آمریکا را مهار کند.

این نشریه چینی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه ایران در خصوص تحریم ها نوشت: به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، تهران خواستار لغو همه تحریم هاست به نحوی که نفت ایران به آسانی و بدون مانع قابل فروش باشد.

این گزارش در ادامه حاکی است: بدون تسلط دلار آمریکا، ایران ممکن است به موجب تلاش کشورهای دیگر به برجام بازگردد. بعلاوه، این نگرانی وجود دارد که حتی اگر دولت بایدن با بازگشت به برجام در حال حاضر موافقت کند، دولت بعدی آمریکا که تحت هدایت یک جمهوریخواه باشد، ممکن است بار دیگر از این توافق خارج شود و تحریم ها علیه ایران را دوباره اعمال کند.

گلوبال تایمز در بخشی دیگر از ین گزارش نوشت: درست و غلط بودن بحران هسته ای ایران برای جامعه بین المللی، کاملا واضح است. چند کشور می توانند تضمین کنند مشکلاتی که امروز ایران با آن روبه روست، برایشان در آینده پیش نیاید؟

این نشریه چینی در پایان تاکید کرد: جامعه بین المللی به تلاش منسجم جهانی برای پایان دادن به استیلای دلار آمریکا نیاز دارد. البته این کار آسانی نیست، اما جهان باید در مورد نحوه انجام این کار شروع به تفکر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید