چگونه ترامپ آتش حمله به کنگره را شعله‌ور کرد؟

اسرار یک شورش در پایان ریاست‌جمهوری ترامپ

کدخبر: ۴۶۷۱۷۹
اقتصادنیوز: امتناع ترامپ از پذیرش نتایج انتخابات از پیش برنامه ریزی شده بود. او درباره "سراب قرمز" شنیده بود (اینکه در شمارش اولیه، آرا بیشتر از نسبت واقعی و نهایی به نفع جمهوری خواهان است) و تصمیم گرفت از آن بهره برداری کند.
اسرار یک شورش در پایان ریاست‌جمهوری ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، یک سال پس از حوادث ۶ ژانویه ۲۰۲۱ که حامیان دونالد ترامپ به دنبال تحریک وی با ادعای واهی تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ به ساختمان کنگره هجوم آوردند،داد، شکاف سیاسی در سطوح و وجوه مختلف ایالات متحده همچنان در حال تعمیق است.

ماه‌ها قبل مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دموکرات طرحی را برای تشکیل کمیته بیرونی و مستقل جهت تحقیق درباره حمله ۶ ژانویه حامیان دونالد ترامپ به کنگره تصویب کرد. با این حال، نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های این کمیته با توجه به ترکیب کنونی مجلس سنا و ناتوانی دموکرات‌ها در شکستن فیلیباستر احتمالی جمهوری‌خواهان تاحدودی بعید به نظر می‌رسد.

تشدید نزاع سیاسی در جبهه‌های مختلف

اما فارغ از حوادث ۶ ژانویه، منازعه اصلی در جبهه‌های دیگر نیز ادامه یافته است. در یک سوی این منازعه حزب دموکرات، پیروز انتخابات‌های ۲۰۲۰ با وجود اکثریت شکننده کنونی در کنگره، خطر از دست رفتن قدرت را بیخ گوش خود احساس می‌کند، به خصوص اینکه در سوی دیگر منازعه جمهوری‌خواهان در ایالت‌های کلیدی در تلاش هستند با تصویب طرح‌هایی در مجالس ایالتی، قوانین انتخاباتی را به نحوی که امکان مشارکت حامیان حزب دموکرات و احتمال پیروزی دموکرات‌ها را کاهش دهد، تغییر دهند.

بازگشت قریب‌الوقوع یاران ترامپ به قدرت

جمهوری‌خواهان که پیش‌تر در موارد متعدد و مناطق مختلف از مزیت جری‌مندرینگ سود می‌برده‌اند، در صورت تصویب چنین قوانینی -حتی در یکی دو ایالت چرخشی-، سیستم انتخاباتی آمریکا [که از قبل هم مزیت نسبی برای جمهوری‌خواهان داشت و مثلاً ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ با حدود ۳ میلیون رأی عمومی کمتر نسبت به هیلاری رئیس‌جمهور کرد]، روند کسب قدرت را برای جمهوری خواهان بیش از  پیش تسهیل می‌کند.

سران حزب جمهوری‌خواه مدعی هستند که با این اقدامات قصد «محافظت از دموکراسی و ممانعت از تکرار سرقت انتخابات توسط دموکرات‌ها» را دارند، اما در واقع آن‌ها از اختیارات خود برای تضعیف پایه‌های جمهوریت استفاده می‌کنند، تا مگر به این روش، خروجی دموکراسی غیردموکراتیک‌شده آمریکا، چیزی جز نتیجه مورد نظر آن‌ها نباشد. و نظر حزب جمهوری‌خواه نیز مدت‌هاست منطبق بر نظر شخص ترامپ همسان‌سازی می‌شود و چنانچه افراد زاویه‌ای با این رویکرد داشته باشند، مانند خانم لیز چنی حتی اگر سومین عضو بلندپایه حزب در مجلس نمایندگان باشند، سرنوشتی جز پاکسازی، طرد و یا بایکوت در انتخابات بعدی در انتظارشان نیست. به تعبیر فرانسیس فوکویاما جمهوری‌خواه دیگر نام یک حزب مبتنی بر ایده‌ها یا سیاست‌ها نیست، بلکه بیشتر چیزی شبیه فرقه است که از قدیسی به نام ترامپ چشم‌بسته پیروی می‌کند.

بازگشت قریب‌الوقوع یاران ترامپ به قدرت

اما ترامپ چگونه توانست چنین سیطره‌ای بر حزب جمهوری‌خواه اعم از سران تا پایگاه اجتماعی سنتی و جدید حزب پیدا کند؟ و چگونه توانست تئوری توطئه ساختگی خود و دستیارانش را آن‌چنان در باور اکثریت حامیانش بپروراند که همچنان در نظرسنجی‌های مختلف اکثریت قابل توجه جمهوری‌خواهان باور دارند در انتخابات ۲۰۲۰ تقلب به میزانی صورت گرفته که منجر به تغییر فرد پیروز شده است؟ باوری که با تحریک مستقیم ترامپ در روز ششم ژانویه به حمله مرگبار حامیان خشمگین وی به ساختمان کنگره منتهی شد. و حالا دموکرات‌ها دست به کار شده‌اند تا حقایق بیشتری از این حادثه را فاش کنند.

جاده‌خاکی؛ ۸ اپیزود حیرت‌انگیز از هفته‌های پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ

پایگاه خبری آکسیوس (Axios) در پرونده‌ای ویژه به قلم «جاناتان سوان» و «زاکاری باسو» با عنوان «خارج از ریل»، در ۹ اپیزود اقدامات عجیب دونالد ترامپ در هفته‌های آخر ریاست ‌جمهوری‌اش را به تصویر کشیده است.

۶ انویه

در این گزارش آمده است:

دونالد ترامپ از شب انتخابات سال 2020 نقشه خود را با یک دروغ از پیش برنامه‌ریزی شده آغاز کرد و زمانی که از پیشبرد آن ناامید شد و پایان ریاست‌جمهوری خود را قطعی یافت، در حین سقوط، خود را به آمریکا گره زد و کشور را به بحران کشاند. بحرانی که هنوز هم به رغم فروکش نسبی، هرلحظه آماده شعله کشیدن دوباره با فرمان پنهان یا آشکار «فرمانده ترامپ» است؛ درست همانطور که او در مناظره چهره به چهره با رقیبش جو بایدن، خطاب به «پسران مغرور» (گروه راست افراطی ترامپیست) دستور داد: «عقب بایستید و آماده [فرمان آتش] باشید» (Stand Back and Stand By). فرمانی که در ۶ ژانویه یک‌بار صادر شد و معلوم نیست دوباره کی و چگونه ابلاغ شود.

گزارش آکسیوس بر اساس مصاحبه با مقامات وقت و سابق کاخ سفید، کمپین انتخاباتی، مقامات دولتی و کنگره و همچنین شاهدان عینی و افراد نزدیک به رئیس جمهور سابق است.همچنین دونالد ترامپ و سایر مقاماتی که نقل قول‌ها و اقدامات به آنها نسبت داده شده، فرصت تأیید، انکار یا پاسخ به عناصر گزارش را قبل از انتشار، داشته‌اند. خلاصه این پرونده مفصل را در ادامه بخوانید.

اپیزود اول: یک دروغ از پیش طراحی شده آتش را روشن کرد

۶ انویه

امتناع ترامپ از پذیرش نتایج انتخابات از پیش برنامه ریزی شده بود. او درباره "سراب قرمز" شنیده بود (اینکه در شمارش اولیه، آرا بیشتر از نسبت واقعی و نهایی به نفع جمهوری خواهان است) و تصمیم گرفت از آن بهره برداری کند.

• رئیس جمهور ترامپ اواخر شب انتخابات داماد خود جرد کوشنر و استراتژیست ارشد خود، جیسون میلر را به محل اقامت خود در کاخ سفید فراخواند.

• او نام مدیران ارشد فاکس نیوز (از جمله بیل سامون) و مجری مستعد (بیل همر) را برد و از کوشنر و میلر خواست آن‌ها را تطمیع کنند و انتظار داشت به او پاسخ مثبت دهند.

• در حالی که ساعت به اولین دقایق 4 نوامبر می رسید، رودی جولیانی وکیل ترامپ به دستیاران ارشد کمپین انتخاباتی گفت: "هیچ راهی برای شکست او وجود ندارد ؛ این چیز باید به سرقت رفته باشد. فقط بگویید ما میشیگان را بردیم! فقط بگویید که ما جورجیا را بردیم! فقط بگویید ما در انتخابات پیروز شدیم! او باید در عموم ظاهر شود و ادعای پیروزی کند. "

هفته ها بود که ترامپ برای اعلام پیروزی در شب انتخابات - حتی اگر شکست می خورد - در حال آماده‌سازی بود. اما نتایج بی‌درنگ، که به یک اعلام نتیجه تکان دهنده توسط فاکس منتهی شد، برنامه های او را از بهم زد.

• ترامپ برای جشن انتخاب مجدد خود - یا استعفا - در 3 نوامبر برنامه ریزی کرده بود. اما نیاز به نتایجی نزدیک‌تر داشت. در ساعت 11:20 شب آن نقشه از هم پاشید. کانال خبری ملت در میان محافظه کاران اولین شبکه ای بود که پیروزی جو بایدن در  آریزونا را اعلام کرد. در داخل کاخ سفید ، حلقه نزدیک ترامپ دچار وحشت شد.

اپیزود دوم: بربرها در اتاق بیضی

۶ انویه

ترامپ در ۳ روز بعد از توجه به آنچه که کارمندان حرفه‌ای‌اش به او می‌گفتند سرباز می‌زند و به طور فزاینده ای به صداهای رادیکالی که به او آنچه دوست دارد بشنود را می‌گفتند، روی می‌آورد.

شنبه، 7 نوامبر شبکه ها به تازگی پیروزی جو بایدن را اعلام کرده بودند. ترامپ ، در حالی که هنوز لباس بازی گلف خود را به تن دارد، با کلاه سفید MAGA در صندلی خود در کاخ سفید فرو رفته است.

 دستیاران برتر با او صحبت کردند و آخرین شوت از راه دور برای پیروزی را پیشنهاد دادند. این امر کمپین را ملزم می کرد که در آریزونا و جورجیا آرای به اندازه کافی قابل توجه را کسب کنند تا بتوانند در این دو ایالت سروصدای اعتراضی راه بیاندازند و یک چالش قانونی هم برای روش‌های انتخاباتی در ویسکانسین ایجاد کنند. جاستین کلارک ، معاون مدیر ستاد انتخاباتی ، به رئیس جمهور گفت: "شما از 5 تا 10٪ احتمال موفقیت در این سناریو را دارید."

نقشه B؛ از طریق اقدامات حقوقی رودی جولیانی و یک مسیر موازی از توطئه پردازان که از قبل در حال جمع آوری بود، در جمع مشاوران اصلی شکل گرفت. کمی بعد عملیات حقوقی کمپین انتخاباتی با پشتوانه‌ای از ادعاهای دروغین رئیس جمهور از جمله ایده لغو انتخابات کلید خورد.

۶ انویه

یک روال عجیب و غریب در مقر کمپین انتخاباتی ترامپ در آرلینگتون، واشنگتن با جلسات پیشبرد استراتژی‌های حقوقی آغاز می‌شوند. رودی جولیانی و سیدنی پاول، وکیلی با سابقه طولانی در تئوری‌های توطئه "دولت شناور در عمق" این مسئولیت را به عهده گرفتند و ادعاهای حیرت‌انگیزی را درباره توطئه متمرکز دموکرات ها (و از نظر پاول ، کمونیست‌های بین المللی) برای سرقت انتخابات انجام دادند.

دستیاران حیرت زده کمپین به دور میز به یکدیگر نگاه می کردند و ساکت می پرسیدند در این جهنم چه خبر است؟ یکی بدون حرف از اتاق خارج می شود ، و بعد از چند دقیقه نفر بعدی. کارمندان حرفه ای در دفتر مدیر کمپین  بیل استپین، مستقر می شوند. سرانجام ، جولیانی دریافت که او و خدمه اش در اتاق کنفرانس تنها هستند. او از راهرو پایین می رود و به شیشه دفتر استپین زد، جایی که حدود هشت دستیار روی یک جفت کاناپه نشسته بودند؛ «بچه ها ، کجا رفتید؟ این موضوع جدی است!»

اپیزود سوم: هبوط به جنون

۶ انویه

توطئه خیلی دور از ذهن است. وکلای شخصی ترامپ برای آسمان ریسمان بافتن، به ماشین های رای گیری و تئوری های مربوط به کمونیست ها ، جاسوس ها و نرم افزارهای رایانه ای متوسل شدند\.

رئیس جمهور ترامپ یک روز در اواخر ماه نوامبر در دفتر بیضی نشسته بود که از طرف سیدنی پاول ، وکیل دادگستری تماسی دریافت کرد. او قبل از برداشتن رو به کارمندان در اتاق گفت: «آخ، سیدنی. او کمی دیوانه شده است، مگر نه؟ او واقعاً باید آن‌را کم کند. هیچ کس این چیزها را باور نمی کند. این خیلی زیاد است».

 او تماس را برای مخاطبانش روی بلندگو قرار داد. سیدنی پاول در مورد یک بحران امنیت ملی صحبت کرد که ایرانیان در آرای ایالت‌های میدان نبرد ایجاد کرده‌اند. ترامپ دکمه میوت را فشار داد و مقابل دستیاران به صحبت‌های پاول به تمسخر خندید. «خب، سیدنی، ما می‌خواهیم در این باره چه کار کنیم؟» ترامپ هر چند ثانیه یک بار این را می گفت، و با عصبانی‌تر شدن پاول ترامپ سرگرم می‌شد، دوباره میوت را فشار می‌داد و می‌خندید.

واضح بود که ترامپ تشخیص داده است که مشاوران حقوقی شخصی وی چقدر درمانده شده‌اند. او از باخت به جو بایدن مطمئن بود و ناامیدتر شده بود و پاول و خدمه او مایل بودند به دروغ بزرگ مبنی بر تلاش برای لغو انتخابات تقلبی ادامه دهند.

آنها رویکردی اغواکننده اما متوهمانه را به ترامپ می‌فروختند: راهی روشن و دست یافتنی به پیروزی.

او در این مرحله مجبور است، از شنیدن توصیه‌های مشاوران دولتی و ستاد انتخاباتی خود خودداری، و مشاوران حرفه‌ای خود را دروغگو ، ترسو و خیانتکار بداند.

ترامپ پاول را به عنوان بخشی از تیم خود ارتقا داد و حتی اگر به طور خصوصی به دستیاران خود اعتراف کرده بود که فکر می کند او "دیوانه است" ، او هنوز هم می خواست حرف های او را بشنود. ترامپ به یکی از مقامات گفت: "بعضی اوقات شما به کمی دیوانه هم نیاز دارید."

 

اپیزود چهارم: ترامپ با بیل بار (دادستان کل) بهم می‌زند

۶ انویه

دادستان کل بیل بار پشت یک صندلی در اتاق ناهار خوری خصوصی کنار دفتر بیضی شکل ایستاده بود و  دونالد ترامپ دور وی قدم می زد. رئیس جمهور سر میز نشست. اول دسامبر بود ، تقریباً یک ماه پس از انتخابات. بار به ترامپ گفت که نظریه های وی در مورد انتخابات دزدیده شده "مزخرف" است.

پات سیپولونه ، مشاور کاخ سفید و چند دستیار دیگر در اتاق ، شوکه شده بودند که بار بیرون آمده بود و این حرف را زده بود - اگرچه آنها می دانستند که این درست است. برای اقدامات خوب ، دادستان کل هشدار داد که تیم حقوقی جدید ترامپ شرط می بندد آینده‌اش "دلقک بودن" است. سه هفته بعد ، بیل بار دیگر از این منصب رفته بود.

۶ انویه

روابط بین رئیس جمهور و دادستان کل وی بدون شک روابط مهمی در کابینه ترامپ بود. هیچ کس از بیل بار وفادارتر نبود. اما برای ترامپ این میزان هرگز کافی نبود. در اواخر تابستان سال 2020 ، ترامپ و بار به طور منظم درمورد چگونگی کنترل اعتراضات در حال رشد جان سیاهان مهم است ، درگیری داشتند. ترامپ می خواست دولت آمریکا با ناآرامی ها سرسختانه برخورد کند. رئیس جمهور می خواست به قانون شورش متوسل شود و ارتش را به شهرهای ایالات متحده بفرستد. او در خیابان نیرو می خواست. کار بی شکر عقب راندن به بار بست.

• رئیس جمهور مرتباً گروهی از رهبران امنیت ملی را به دفتر بیضی احضار می کرد و در یک جلسه در اواسط ماه اوت وضعیت بسیار ناپایدار بود.  ترامپ آشفته از صندلی خود در پشت میز به بار گفت که برود و کاری رابلافاصله انجام دهد - اعلامیه ، اعزام نیروها و دادن چیزی. او خواستار نمایش قدرت ویرانگر و تحریک آمیز بود. ترامپ فریاد زد: "هیچ کس از من حمایت نمی کند."

اپیزود پنجم: نقشه مخفی ترامپ برای سیا

۶ انویه

به گفته سه مقام ارشد دولت که اطلاع مستقیم از موضوع دارند، رئیس وقت سیا، جینا هاسپل ، پس از آنکه رئیس جمهور ترامپ طرحی عجولانه برای انتصاب وفادار خود «کاش پاتل»، دستیار سابق نماینده دوین نونس (از کالیفرنیا)، به عنوان معاون وی داد، تهدید کرد که در اوایل دسامبر استعفا خواهد داد.

این افشاگری مقامات امنیت ملی را بهت زده و تقریباً قدرتمندترین سازمان جاسوسی جهان را منفجر کرد. فقط یک سری موارد تصادفی - و مداخلات لحظه آخری معاون رئیس جمهور مایک پنس و مشاور کاخ سفید پت سیپولونه - جلوی آن را گرفت.

در پشت صحنه برخی از متحدان سرسخت رئیس جمهور ، از جمله ماریا بارتیرومو ، مجری فاکس‌ترید علناً در مورد هاسپل تردیدهایی را در ذهن ترامپ ایجاد می کردند. این تردیدها بزرگ شد و به او بی اعتماد شد و در عوض یک متحد وفادار را در راس سیا می خواست.

اما وی تنها مقام امنیت ملی نبود که رئیس جمهور خواستار جایگزینی آن بود. شش روز پس از انتخابات ، وی وزیر دفاع مارک اسپر را هم برکنار کرد.

وی کریس میلر رئیس ضد تروریسم را جایگزین اسپر کرد - و سپس با نصب پاتل به عنوان رئیس ستاد میلر چهره‌های با سابقه امنیت ملی را متحیر کرد. پاتل هیچ تجربه نظامی نداشت و به عنوان یک مزدور سیاسی ترامپ دیده می شد. اما ترامپ به معتمدین خود گفت که برنامه های بزرگتری برای پاتل دارد: او معاون مدیر سیا وون بیشاپ را مجبور به کناره‌گیری کرد ، پاتل را جایگزین او کرد و اگر هاسپل در اعتراض از سیا کناره گیری می‌کرد، پاتل یا وفادار دیگری به جای هاسپل سیا را مدیریت می‌کرد.

 ترامپ همچنین متقاعد شده بود که هنوز انواع اسناد طبقه بندی شده در داخل CIA وجود دارد که به دشمنان او آسیب می رساند - باراک اوباما، هیلاری کلینتون، جان برنان، مدیر سابق CIA و دیگران. ترامپ پاتل را کسی دانست که می‌تواند به او اعتماد کند تا هر کاری را که میخواست انجام دهد ، بدون اینکه چیزی را به چالش بکشد ، آهسته کار را انجام دهد، قضاوت او را زیر سوال ببرد یا سوالات آزار دهنده زیادی بپرسد.

پاتل به Axios گفته است که این شخصیت پردازی «دروغ محض در مورد نحوه رفتار من با رئیس جمهور است».

 پاتل به مدت چهار ماه به عنوان معاون اصلی سرپرست اطلاعات ملی ریک گرنل خدمت کرد، دادستان تروریسم در وزارت دفاع، عضو شورای امنیت ملی ترامپ بود، در فرماندهی عملیات ویژه مشترک کار می کرد و به عنوان مقام ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان خدمت می‌کرد.

پاتل همراه با میلر ، وزیر دفاع ، در حال سفر در آسیا بود که ناگهان ، در 8 دسامبر ، ترامپ او را به واشنگتن احضار کرد. پنتاگون در آن زمان از پاسخ دادن به سوالات درمورد دلیل تماس گرفتن پاتل خودداری کرد. اما با توجه به تنش‌هایی که ترامپ پس از جایگزینی مقامات ارشد با وفاداران خود در پنتاگون به وجود آورد ، باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی در میان کارمندان ارشد پنتاگون شد.  پاتل مجبور شد از طریق پروازهای تجاری متعددی ارتباط برقرار کند تا با عجله به واشنگتن برگردد.

در همین حال ، ترامپ به رئیس ستاد کاخ سفید مارک میدوز دستور داد که به هاسپل بگوید که وی معاونش بیشاپ را اخراج و پاتل را جایگزین او کند. ترامپ در 11 دسامبر قصد داشت پاتل را به عنوان معاون سیا معرفی کند - در واقع ، بیانیه برای رسمی شدن انتصاب پاتل هم تهیه شده بود.

در همان روز ، هاسپل برای اولین بار بعد از هفته ها تصمیم گرفت که در جلسه اطلاعاتی روزانه رئیس جمهور شرکت کند. در طی جلسه توجیهی آن روز ، هاسپل ماهرانه آنچه را که در ابتدا ترامپ را تحت تأثیر قرار داده بود به وی یادآوری کرد: همانطور که ترامپ اغلب می گفت ، او در کشتن تروریست ها سختگیر بود و تبحر داشت.

 پس از پایان جلسه توجیهی و رفتن هاسپل از اتاق ، ترامپ از گروه کوچکی از دستیاران ارشد خود پرسید که در مورد هاسپل چه نظری دارند. پنس یک دفاع تمام عیار ارائه داد، رئیس سیا را یک وطن پرست خواند ، از عملکرد شغلی او تعریف و تمجید کرد و سعی کرد به ترامپ اطمینان دهد که او حمایت کافی را در واشنگتن دارد. همچنین سیپولون بارها از هاسپل در مقابل ترامپ دفاع کرده بود.

پس ترامپ ناگهان تغییر مسیر داد و تصمیم گرفت طرح انتصاب پاتل را لغو کند. اما یک اشکال وجود داشت: درست در پایین سالن، مقابل دفتر رئیس ستاد ، میدوز به هاسپل گفته بود که پاتل کار بیشاپ را برعهده خواهد گرفت.

هاسپل با پرخاشگری ناخوشایندی که مشهور شد پاسخ داد. وی گفت که برای این ایستادگی نخواهد کرد ، و قبل از اینکه پاتل را به عنوان معاون خود منتصب کند، خودش استعفا خواهد داد.

میدوز آن را بعنوان یک واقعه ناگوار توصیف می‌کند که چون اکنون ترامپ نظر خود را تغییر داده بود، میدوز مجبور بود غرور خود را ببلعد و دستور را معکوس کند.

اپیزود 6: شکست در آخرین سنگر، جورجیا

۶ انویه

در هواپیمای Air Force One ، رئیس جمهور ترامپ حال و هوایی داشت. کاملاً واضح بود که نمی خواهد به جورجیا برگردد و به هر حال شب 4 ژانویه به یک تجمع دیگر اعزام شد. اگر هر دو «دیوید پردو» و «کلی لوفلر» - دو کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس سنا که مورد حمایت ترامپ بودند – انتخابات روز بعد را از دست می‌دادند ، حزب جمهوریخواه اکثریت سنای ایالات متحده را از دست می ‌داد. ترامپ نمی‌خواست خون جورجیا پای او نوشته شود. هردو مقابل دو کاندیدای جوان دموکرات شکست خوردند و حزب دموکرات با رأی بن‌بست شکن معاون رئیس‌جمهور، کمالا هریس، حائز اکثریت شد.

اپیزود 7: ترامپ با پنس بهم می‌زند

 ۶ انویه

ترامپ معتقد است معاون رئیس جمهور می تواند به عنوان رئیس رسمی جلسه ۶ ژانویه در کنگره، از تایید نتایج نهایی آرای الکترال انتخابات ۲۰۲۰ خودداری کند و تمام مشکلات وی را به سادگی یکجا حل کند.

این یک آزمون ساده وفاداری است: ترامپ یا قانون اساسی ایالات متحده؟ پنس قانون اساسی را انتخاب کرد و به همین دلیل بود که از جانب حامیان ترامپ مستحق به دار آویخته شدن بود.

۶ انویه

ترامپ اواخر صبح روز 6 ژانویه به پنس زنگ زد تا آخرین تیر را به قلدری معاون رئیس جمهور بزند تا مخالفت خود را با صدور اعتبارنامه پیروزی بایدن اعلام کند. در جریان شورش، پنس و خانواده از اتاق سنا تخلیه و به مکانی امن منتقل شدند، جایی که معاون رئیس جمهور ساعتها در آنجا ماند.

ترامپ، که در اتاق ناهار خوری خصوصی خود برای تماشای پوشش تلویزیونی بود، برای بررسی امنیت پنس هیچ تماسی برقرار نکرد. پنس بعد از همه زورگویی ها ، سو استفاده ها، دعوت به خشونت و هرچه بخاطر معاون ترامپ بودن کرده بود، گزینه های خود را ارزیابی کرد.

او چهار سال در کنار ترامپ ایستاده بود، شکایتی نکرد و حرفی نزد. اما در آستانه انتقال قدرت، تیم پنس به صراحت اعلام کرد که او نمی تواند در مرحله نهایی همراه ترامپ باشد و باید به جای آن بر اساس قانون در مراسم پیروزی بایدن شرکت کند.

اپیزود هشتم: محاصره کپیتول هیل

۶ ژانویه

صبح روز بعد از شورش های مرگبار ، ترامپ در تعامل با کارکنان رو به کاهش خود در کاخ سفید ابراز پشیمانی نکرد. در حال حاضر ، او در مورد بی وفایی ادراک شده جمهوریخواهانی که معتقد بود کاری برای او انجام نداده‌اند، تأکید می کرد. اما نزدیکترین دستیاران رئیس جمهور متوجه شدند که اولین اظهارات ثبت‌شده وی در ساعت 4:18 بعد از ظهر منتشر شده است. در تاریخ 6 ژانویه ، که در آن ترامپ به جمعیت گفت که آنها را دوست دارد. اما برای تبرئه وی از تحریک شورش ناکافی بود.

 جرد کوشنر کار در طرح جدیدی را آغاز کرد که در نهایت به بیانیه رسمی دفتر بیضی در ساعت 7:10 بعد از ظهر تبدیل می شود. در 7 ژانویه پیش از آنکه ترامپ این سخنرانی را ایراد کند ، کاخ سفید درخواستی از توئیتر و فیس بوک برای گشودن قفل حساب‌های مسدود شده رئیس جمهور با هدف انتشار بیانیه مطبوعاتی وی در محکومیت خشونت ارائه داد. کاخ سفید همچنین از شرکت های رسانه های اجتماعی خواسته است به طور موقت قفل حساب های کاربری وی را برای توزیع فیلم سخنرانی باز کنند.

۶ انویه

وی سرانجام حمله به پایتخت را محکوم کرد و خواستار خشونت دیگری نشد. کارکنان ترامپ می خواستند از این پیشنهاد صلح برای ایجاد اهرم فشار برای باز کردن قفل دائمی حساب های کاربری وی استفاده کنند. اما نقشه کوشنر کار نکرد و توییتر و فیس بوک نیز این درخواست را رد کردند.

خداحافظی تلخ ترامپ با کاخ سفید

روز ۲۰ ژانویه، ترامپ ساعت 8:20 صبح کاخ سفید را ترک کرد. عزیمت وی با تلخی ماه‌های آخر حضورش در کاخ سفید مطابقت داشت. او مانند کودک لجبازی که بالاخره مجبور به پذیرش شده، تلخ و غمگین، کاخ سفید را ترک کرد. او در مراسم تحلیف بایدن شرکت نکرد. ترامپ یک بار به طور علنی نام بایدن را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب یا پیروز انتخابات ذکر نکرد. سرانجام ، او برای آخرین بار از هواپیمای Air Force One بالا رفت و به فلوریدا بازگشت. دوران سلطنت رئیس جمهور ترامپ در کاخ سفید، همانتقدر متلاطم به پایان رسید، که آغاز شده بود.

بازگشت قریب‌الوقوع یاران ترامپ به قدرت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید