سیگنال‌های مثبت از وین

زمان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا به روایت مقام روسی

کدخبر: ۴۶۷۴۷۹
حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی با الجزیره مذاکرات جاری وین را «در حال پیشرفت در مسیر درست»، و فضای مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد. او گفت که ابتکارات ایران مذاکرات را به مسیر اصلی بازگرداند و افزود: اکنون بر عهده طرف غربی است که حسن نیت و تعهد خود را برای یک معامله خوب نشان دهد.
زمان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا به روایت مقام روسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، دور هشتم و حساس مذاکرات احیای برجام در وین، در حالی ادامه می‌یابد که امیدواری مستتر در اظهارات طرف‌های مختلف، به تدریج  نشانه‌های مثبت بیشتری بروز می‌دهد.

سیگنال نزولی قیمت دلار به درهم /قیمت سکه در سراشیبی

پس از آنکه مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و روسیه نسبت به پیشرفت قابل قبول و امکان‌پذیری توافق برای بازگشت به تعهدات برجامی، ابراز امیدواری کردند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بالاخره از «پیشرفت» [هرچند اندک] در گفتگوها سخن گفت، و روز جمعه نیز وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «در مورد مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی حاصل شده است، اگرچه زمان در حال اتمام است».

بر اساس گزارش رویترز، ژان ایو لودریان به تلویزیون BFM و رادیو RMC گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که می‌توانیم به توافق برسیم. در چند روز اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما در چند روز گذشته در جهت مثبتی حرکت کرده‌ایم، اما زمان بسیار مهم است، زیرا اگر به سرعت به توافق دست نیابیم، چیزی برای مذاکره وجود نخواهد داشت.»

145551

دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که امیدوارند تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه به توافق دست پیدا کنند، اما اختلافات شدید در مورد سخت‌ترین مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است.

از آن سو ایران هرگونه ضرب الاجل تعیین شده توسط قدرت های غربی را رد می‌کند، و آن را ددلاین‌های مصنوعی توصیف کرده است.

سیگنال مثبت سئول به وین

یکی دیگر از نشانه های مثبت این هفته، ورود معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین بود تا با ایران، ایالات متحده و دیگر طرف ها درباره آزادی احتمالی 7 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران که در این کشور آسیایی به دلیل تحریم های آمریکا نگهداری می شود، گفتگو کند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد چوی جونگ کان معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی با مذاکره کنندگان ارشد درگیر در مذاکرات احیای برجام  در وین گفتگو کرد.

این وزارت‌خانه یک روز قبل (چهارشنبه) اعلام کرده بود که هیئتی به سرپرستی چوی جونگ کان به وین سفر می‌کند تا راه‌های حل مسئله دارایی های مسدود شده ایران در کره را بررسی نمایند.

بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، وی ابتدا با رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد و در آنجا آخرین تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار داد. او سپس با نمایندگانی از فرانسه، آلمان و بریتانیا گفتگوهای متوالی انجام داد و بر نقش فعال کره جنوبی برای کمک به احیای توافق تاکید کرد.

KOREA

مقطع حساس مذاکرات

این وزارتخانه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در این نشست ها، چوی این دیدگاه را به اشتراک گذاشت که دور کنونی مذاکرات به "یک مقطع حساس" رسیده است و خواستار تلاش برای دستیابی به "پیشرفت‌های مثبت" شد.

این وزارتخانه گفت: «چوی مجدداً تأکید کرد که دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد و در عین حال فعالانه هر نقشی را که ایفای آن امکان‌پذیراست، ایفا خواهد کرد».

زبان سخت باقری در قبال همتای کره‌ای

براساس گزارش آناتولی، علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز روز پنجشنبه با چوی جونگ کان همتای کره جنوبی خود در حاشیه مذاکرات وین دیدار کرد.

باقری که ریاست هیات 40 نفره ایران در مذاکرات وین را برعهده دارد، به دیپلمات ارشد کره جنوبی گفت که آنها موظفند پول های بلوکه شده را "بدون توجه به نتیجه مذاکرات" جاری توافق هسته ای آزاد کنند.

آغاز امیدبخش مذاکرات وین؛ دور هشتم، راند نهایی است؟

باقری در دیدار با چوی در سفارت ایران در وین گفت که «خودداری غیرقانونی و ناموجه سئول از بازپرداخت بدهی خود به ایران "نقطه تاریکی در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود». به گفته منابع در وین، باقری در گفت وگو با همتای کره جنوبی خود از زبان سختی استفاده کرد و خواستار بازگرداندن دارایی‌های ایران «بدون تاخیر بیشتر» شد.

بعد از این دیدار، چوی در توییتی اعلام کرد که دولتش به عنوان «حافظ وجوه مسدود شده، مدافع NPT (معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای) و کشوری که به دنبال خلع سلاح کامل شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای است، در طول مذاکرات کمک دیپلماتیک خواهد کرد».

652

ابهامات یک سفر ۷ میلیارد دلاری

به ادعای رویترز، هر گونه رفع انسداد باید توسط واشنگتن تایید شود. سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون وزیر با ایرانی‌ها توافق کرده است که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده «باید به صورت فوری انجام شود».

یک مقام ایرانی با تصریح اینکه این وجوه فورا آزاد نمی شود، گفت: «این موضوع در کارگروه های رفع تحریم ها در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت».

اگرچه کره جنوبی یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای ایران نیست، اما به مذاکرات با طرف‌های مرتبط ادامه داده است زیرا دارایی‌های ایران به ارزش حدود هفت میلیارد دلار به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بانک‌های کره‌جنوبی مسدود است.

با این حال  ایران می‌گوید تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند توقیف دارایی‌های ایران در سئول را توجیه کند. 

به نوشته آناتولی، مقامات ایرانی می گویند که این نشست "مستقیما" به مذاکرات در حال انجام بین ایران و گروه 1+4 (روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) با هدف احیای توافق هسته ای 2015 و کاهش تنش ها بین تهران و واشنگتن مرتبط نیست.

همچنین در پی حضور معاون وزیر خارجه کره جنوبی در وین گمانه‌زنی‌های متعددی درباره ارتباط این دیدار با حصول یک توافق موقت صورت گرفته بود.

5856

ادعای عجیب درباره دیدار باقری و چوی

از سوی دیگر رجانیوز در گزارشی متفاوت از محتوای دیدار باقری با کره‌ای‌ها به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین مدعی شد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی از مدت‌ها قبل درخواست دیدار با علی باقری را داشته و به جهت تراکم برنامه کاری او، شخصا برای گفتگو با معاون وزیر خارجه ایران به وین سفر کرد.

به ادعای رجانیوز، او در این گفت‌وگو درخواست تسویه بدهی کره به ایران از طریق فروش اقلامی چون لوازم خانگی را داشت که قاطعانه رد شد.

دیدار روز پنجشنبه دو طرف دو ماه پس از آن صورت گرفت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، این موضوع را با چون یونیونگ همتای کره جنوبی خود در میان گذاشت و از سئول به دلیل توقیف دارایی های کشور انتقاد کرد. دیپلمات ارشد کره جنوبی نیز به نوبه خود نسبت به ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای توسط ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار حل و فصل این موضوع به شیوه دوستانه شد.

امیرعبداللهیان: مذاکرات در مسیر درست در حال پیشرفت است

حسین امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگویی با الجزیره مذاکرات جاری وین را «در حال پیشرفت در مسیر درست»، و فضای مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد. او گفت که ابتکارات ایران مذاکرات را به مسیر اصلی بازگرداند و افزود: اکنون بر عهده طرف غربی است که حسن نیت و تعهد خود را برای یک معامله خوب نشان دهد.

وی در مصاحبه اختصاصی با الجزیره که روز پنجشنبه پخش شد گفت که در صورت برداشته شدن همه تحریم‌ها، می‌توان به توافق رسید.

معنای «لغو تحریم‌ها» و «تضمین» از نگاه تهران

امیرعبداللهیان گفت: لغو تحریم‌ها به معنای لغو همه انواع تحریم‌های مندرج در توافق هسته‌ای که ترامپ دوباره اعمال کرد و نیز موارد دیگر که با مفاد توافق در تضاد باشد، است.

وی افزود: ما ضمانت‌هایی را می‌خواهیم که شامل عدم اعمال تحریم‌های جدید و عدم اعمال مجدد تحریم‌ها پس از لغو آن به هر بهانه‌ای است.

این مقام ایرانی گفت که «عملی‌ترین مدل» برای این کار، صادرات نفت ایران و کسب درآمد از طریق سیستم بانکی کشور است.

آغاز امیدبخش مذاکرات وین؛ دور هشتم، راند نهایی است؟

امیرعبداللهیان گفت: «یک سری پیام‌های غیررسمی و غیرمستقیم با آمریکایی‌ها در وین رد و بدل می‌شود حرف‌های خوبی از آن هیئت می‌شنویم، اما آنچه برای ما مهم است، دیدن اقدامات عملی و جدی آمریکاست».

 مسائل فنی و لجستیکی حل شده است

درسا جباری، خبرنگار الجزیره، که از وین گزارش می دهد، گفت که امیرعبداللهیان «کاملاً خوشبین» به نظر می رسید.

جباری گزارش داد: مسائل فنی و لجستیکی که در دستور کار قرار داشتند حل شده است.

خبرنگار الجزیره گفت:وی افزود: سخنان وزیر امور خارجه در مورد مواضع ایران بسیار مشخص بود. او نمونه های بسیار خوبی از آنچه آنها به دنبال آن هستند را بیان کرد.

با این حال قدرت‌های غربی گفته‌اند که پیشرفت بسیار کند بوده و «هفته‌ها، و نه ماه‌ها» تا بی‌معنا شدن توافق 2015 زمان باقی مانده‌است.

زمان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

ایران از ملاقات مستقیم با مقامات آمریکایی خودداری می کند، به این معنی که سایر طرف ها انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه باید بین دو طرف رفت و آمد کنند.

اولیانوف در توییتی دراینباره نوشت: تصور من این است که ایران و ایالات متحده هنگام احیای برجام، رفع تحریم ها و بازپس گیری جایگاه خود به عنوان یکی از اعضای برجام، دو کشور با هم بر سر میز کمیسیون مشترک برجام خواهند نشست.

Screenshot 2022-01-07 175508

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید