موضع سردار سلیمانی درباره برجام چه بود؟

کدخبر: ۴۶۷۶۸۸
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در پاسخ به سوالی درباره این که در آن ایام سردار سلیمانی هرگز گلایه ای از برجام مطرح کردند، گفت: من ندیدم و نشنیدم که ایشان گلایه ای از برجام به ما داشته باشند.
موضع سردار سلیمانی درباره برجام چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جمهوریت، منصور حقیقت پور که بیش از یک دهه معاون منطقه ای سردار قاسم سلیمانی نیز بوده از موضع او درباره برجام سخن گفت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در پاسخ به سوالی درباره این که در آن ایام سردار سلیمانی هرگز گلایه ای از برجام مطرح کردند، گفت: من ندیدم و نشنیدم که ایشان گلایه ای از برجام به ما داشته باشند.

میدان و دیپلماسی کلید واژه هایی با عمر حدود یک سال در ادبیات سیاسی ایران هستند . واژه هایی بر آمده از فایل صوتی گفت و گوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت قبل در برنامه ای زیر نظر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری. گفت و گویی که قرار بود ویرایش و تدوین و بعد منتشر شود اما درز و نشر یکباره آن ، چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با حاشیه های زیادی مواجه شد.

در بین موارد متعدد طرح شده در این گفت و گو وزیر سابق امور خارجه از روابط و مختصات میدان و دیپلماسی در عرصه سیاست خارجی ایران گفت. گفته هایی که محمدجواد ظریف را نماد دیپلماسی و سردار شهید قاسم سلیمانی را شمایل میدان کرد. اما آیا این تقسیم بندی در نگاه خود شهید سلیمانی نیز وجود داشت؟

منصور حقیقت پور ، نماینده سابق مجلس که بیش از یک دهه معاون منطقه ای  سردار قاسم سلیمانی نیز بوده ،  در این باره گفت:  سردار سلیمانی شخصیتی منطقی بودند و در بسیاری از حوزه ها میدان را به دست دیپلماسی می دادند تا دیپلماسی جلو برود و یا در برخی حوزه ها که  دیپلماسی کم می آورد و ناکارآمد می شد، به سراغ دیپلماسی جهادی می رفتند. 

وی ادامه داد: ما عبارت میدان را استفاده نمی کردیم بلکه دیپلماسی جهادی داشتیم و سلیمانی سمبل دیپلماسی جهادی بود.

موضع سردار سلیمانی درباره برجام چه بود؟ / معاون منطقه ای «حاج قاسم » پاسخ داد

حقیقت پور در تشریخ مختصات دیپلماسی جهادی تاکید کرد: این دیپلماسی تولید قدرت می کند و سیاست های عمومی کشور سریع تر رشد می کند و جلو می آید .

وی با بیان این که « نقش دیپلماسی جهادی را در حفظ و تولید مقاومت در سوریه که باعث شد که هم پیمانمان را حفظ کنیم اجازه پیشروی امریکا و اسرائیل و سایر افرد غاصب را ندهیم ، به خوبی می بینیم» ، تاکید کرد: قطعا دیپلماسی رسمی کشور این امکان را نداشت.

حقیقت پور اجزای مجموعه دیپلماسی عمومی، جهادی، پارلمانی و اقتصادی را مکمل یکدیگر توصیف و تصریح کرد: فکر سردار سلیمانی فکر کاملی است یعنی بر اساس ابتکارات خودش عمل نمی کند بلکه مجری تصمیم جهادی نظام است . نظام تصمیم میگرد به سوریه کمک کنیم یاور مردم مظلوم یمن باشیم به مردم عراق کمک کنیم اجازه پیشروی داعش را ندهیم و شهیدسلیمانی این موارد را اجرا می کرد.

* دیپلماسی رسمی و عمومی کشور به تنهایی پاسخگو نیست

وی تاکید کرد: دیپلماسی رسمی و عمومی کشور به تنهایی پاسخگو نیست و کم می‌آورد و باید در برخی موارد از طریق دیپلماسی جهادی رفتار قدرتی داشته باشیم مثل کاری که در بوسنی کردیم یا در دوره جهاد در افغانستان انجام دادیم یا در لبنان و فلسطین انجام دهیم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم خاطر نشان کرد: این کارها کار وزارت خارجه نیست، وزارت خارجه می تواند بیانیه دهد در مجامع بین المللی رای مثبت دهد اما نمی تواند وارد صحنه شود.

حقیقت پور با اشاره به سابقه همکاری خود با سردار سلیمانی گفت: من  در بسیاری از موضوعات با سردار سلمیانی کار می کردم و شاهد بودم که کار ما را کند می کردند تا دیپلماسی بتواند کار خود را جلو ببرد، در برخی از جاها این کار با هماهنگی نظام و صلاحدید رهبری این تصمیمات اتخاذ می شد.

وی افزود: فهم جامع می‌خواهد تا بتواند در سطح کلان با نگاهی راهبردی تشخصیص دهد کجا کار جهاد است و کجای کار اقدامات دیگر است.

*ارتباط تگاتنگ سردار سلیمانی و علی لاریجانی /آیا سلیمانی مخالف برجام بود؟

حقیقت پور با اشاره به این که در مجلس نهم رابط کمیسیون امنیت ملی مجلس و سردار سلیمانی بوده بوده است، گفت: من در کمیسیون امنیت ملی رابط  با سردار سلیمانی بودم و مرتب با آقای بروجردی با ایشان جلسه داشتیم، در مواردی که سردار سلیمانی متوجه می شد زمان این است که با دیپلماسی غیر جهادی وارد عمل شویم به ما می گفت و ما از طریق کمیسیون و مجلس به موضوع ورود پیدا می‌کردیم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در پاسخ به سوالی درباره این که در آن ایام سردار سلیمانی هرگز گلایه ای از برجام مطرح کردند، گفت: من ندیدم و نشنیدم که ایشان گلایه ای از برجام به ما داشته باشند.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی ارتباط تنگاتنگی با آقای دکتر لاریجانی داشتند و هر ۲۰ روز یکبار، جلسه با ایشان جلسه داشتند ، جلساتی کهک متر از یک ساعت نمی شد و من طی این جلسات و آن ایام حرفی از سردار سلیمانی در مخالفت با برجام نشنیدم.

*سردار سلیمانی من را مامور به کمک به دکتر لاریجانی در مجلس کرد

حقیقت پور با اشاره به انتشار تصاویر پلاکاردهایی در مراسم یادبور سردار سلیمانی مبنی بر محاکمه «ظریف،روحانی و لاریجانی» به عنوان درخواست برای محاکمه قاتلان سلیمانی گفت: این اظهارات دروغ است، من هیچ تمایلی برای رفتن به مجلس نداشتم اما سردار سلیمانی من را موظف به کاندیداتوری و رفتن به مجلس کردند و خود ایشان به من گفتند که به مجلس برو و از چه کسی و چه تفکر و چه جریان سیاسی حمایت کن.

وی با اشاره به محتوای این پلاکاردها ادامه داد: این حرف ها فقط حرف مفت است، شاخص مقام معظم رهبری است و ایشان بگوید چه کسی باید محاکمه شود تا همه او را محاکمه کنند نه این که چهار آدم بی شناسنامه راه بیفتند و این حرف ها را بگویند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم خاطر نشان کرد: سردار سلیمانی به من دستور دادند از دکتر لاریجانی حمایت کنم و وثوق کامل ایشان به دکتر لاریجانی را بارها دیده بودم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید