مخالفان لایحه بودجه: می خواهید نان و پنیر را هم از سفره مردم حذف کنید؟/ شوک انفجاری به اقتصاد وارد نکنید

کدخبر: ۴۶۷۷۹۷
نماینده صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه نسبت مالیات در بودجه سال آینده نسبت به سال جاری ۷۰ درصد افزایش داشته است، گفت: چرا دولت نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی کرده است، این رقم بر چه مبنایی پیش بینی شده است؟
مخالفان لایحه بودجه: می خواهید نان و پنیر را هم از سفره مردم حذف کنید؟/ شوک انفجاری به اقتصاد وارد نکنید

به گزارش اقتصادنیوز، سیدکاظم دلخوش در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: رئیس جمهور امروز در مجلس بیان کرد که حقوق کارکنان را اصلاح کرده، حال اینکه این مصوبه مجلس در قانون مدیریت خدمات کشوری است و چیز جدیدی نیست، دولت در بودجه سال آینده افزایش حقوق زیر ۱۰ درصد را پیش بینی کرده است.

بنابر گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون حقوقی با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه گفت: رئیس جمهور می گوید که مجلس به این طرح رای نداده است، حال اینکه دلیل مخالفت مجلس صحبتهای رئیس سازمان استخدامی در مجلس و نامه علنی دولت مبنی بر مخالفت بود. مجلس براساس نظر دولت با این کلیات مخالفت کرد، در غیر این صورت این طرح در مجلس تصویب می شد.

وی با اشاره به اظهارات موافقان کلیات بودجه گفت: هیچ کدام از نمایندگان موافق به صورت کامل موافقت نکردند، بلکه گفتند که در تلفیق اصلاحات صورت گیرد، حال اینکه بودجه ای که ۷۰ درصد آن مشکل دارد را چطور می خواهید اصلاح کنید، نمونه آن افزایش ۷۰ درصدی مالیات در بودجه است.

وی افزود: از طرف دیگر دولت برای فروش نفت، قیمت دلار ۲۳ هزار تومانی در نظر گرفته است چرا نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده اگر تحریم ادامه پیدا کند که قیمت دلار بیشتر می شود، اگر تحریم برداشته شود باید نرخ دلار کم شود اینکه قیمت ارز را اینگونه در نظر می گیرند یعنی فشارها به مردم اضافه می شود.

دلخوش گفت: دولت می خواهد ارز ۴۲۰۰ را حذف کند، آن هم برای کالاهایی که مستقیم با شکم مردم در ارتباط است، نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل و سایر هزینه ها است. فکر نکنید که فقط ارز ترجیحی از ۲۳ قلم را حذف می کنید بلکه این کار بر روی ۷۰۰ یا ۸۰۰ قلم کالا اثر می گذارد، امروز دامداران و مرغداران نمی توانند علوفه مورد نیاز برای دام خود را تامین کنند، این یعنی شما باید به دنبال واردات گوشت یخ زده باشید، تزریق پول کم به مردم با افزایش  فزاینده تورم یعنی دست کردن در جیب مردم و نابودی تولید.

وی با بیان اینکه دولت بر چه اساسی به رشد ۸ درصدی رسیده است؟ گفت: با این وضعیت قیمت نهاده های کشاورزی ۵ برابر افزایش پیدا می کند، از طرف دیگر اختیاراتی به استانداران برای بحث صندوق توسعه و سرمایه گذاری بخش خصوصی داده شده که کار درستی نیست. با کلیات مخالفت کنید تا دولت اصلاحات لازم را در بودجه اعمال کند.

دولت جایگزین مناسبی برای حذف ارز ترجیحی ندارد

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: جایگزین مناسبی برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و این یعنی فشار بر امنیت غذایی، تورم بیشتر و انواع دیگر مشکل‌ها.

بنابر گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از افزایش ۶۲ درصدی مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: افزایش مالیات، تولید را متأثر خواهد کرد. بر خلاف شعارهای داده‌ شده، بر مالیات دهنده‌های سابق فشار وارد می شود.

فرهنگی: دولت جایگزین مناسبی برای حذف ارز ترجیحی ندارد

نماینده مردم تبریز در مجلس از افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها انتقاد کرد و گفت: چرا به اسم بودجه انقباضی، مالیات ۶۰ درصد گران می‌شود اما حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، لایحه بودجه ۱۴۰۱ تورم مضاعفی خلق خواهد ‌کند.

فرهنگی با بیان اینکه ردیف بسیاری از پروژه‌ها حذف شده است، گفت: این بسته سیاستی باید به دولت برگردد و تجدید نظر شود. ردیف‌های مربوط به نفت در لایحه بودجه عملیاتی نیست و قابلیت اجرایی ندارد. خواهش بنده این است که دولت محترم لایحه را بازنگری کند چرا که این امکان در مجلس وجود ندارد.

چرا صدای شکستن ستون فقرات مردم را نمی‌شنوید؟

همچنین ایسنا نوشت؛

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: نباید به بررسی کلیات لایحه بودجه نگاه سیاسی داشته باشیم برخی می گویند چون این اولین لایحه بودجه دولت آقای رئیسی است باید تصویب شود اما ما باید نگران شکاف میان ملت و حاکمیت باشیم و این مهمترین اولویت ما می باشد.

وی افزود: اگر دولت دچار خطای محاسباتی شد ما باید آن را توجیه کنیم یا به او هشدار بدهیم رهبری معظم انقلاب فرمودند که محافظه کاری قتلگاه انقلاب است و ما هم باید توجه کنیم که محافظه کاری هیچ نسبتی با انقلابی گری ندارد.

عسگری: چرا صدای شکستن ستون فقرات مردم را نمی‌شنوید؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عدم شفافیت، رویکرد ضعیف عدالت اجتماعی و عدم انقباضی بودن لایحه بودجه ۱۴۰۱ را از جمله مشکلات این لایحه عنوان کرد و گفت: آیا با تصویب کلیات امکان اصلاح احکام وجود دارد؟ در نظر گرفتن ۱۵ میلیارد دلار با نرخ ۲۳ هزار تومان حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان مابه تفاوت تغییر ارز ترجیحی در منابع بودجه خواهد داشت که ۲۳ درصد منابع بودجه می باشد. این اصلاحات در مجلس انجام نخواهد شد و دولت خود باید این کار را انجام دهد.

عسگری عنوان کرد: ۸۰ درصد واردات کشور ما کالاهای واسطه ای و سرمایه یعنی مواد اولیه تولید است و شرایط در این لایحه به گونه ای است که هم به کالاهای اساسی و هم به تولید داخلی صدمه وارد شود. توجه کنیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز جهانگیری نیست؛ ارز جهانگیری ۱۲۰۰ قلم کالای غیر ضروری را شامل می شد این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی ۵ قلم کالای اساسی دارو و گندم را در برمی گیرد.

نماینده مردم کرج در مجلس بیان کرد: اقتصاد ما به موضوعاتی همچون حامل های انرژی، نرخ  ارز ، قیمت کالاهای اساسی حساس می باشد  و نباید شوکهای انفجاری به آن وارد کرد. مردم توان تحمل شوک تورمی جدید را ندارند. بیش از ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر هستند و میلیون میلیون خانوار در حال رفتن به سوی زیر خط فقر هستند. ستون فقرات مردم در حال شکستن است چرا صدای ان را نمی شنوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. سفره مردم از گوشت و برنج خالی شده می خواهید نان و پنیر را هم از آن حذف کنید؟ جامعه مستعد این اقدامات نیست؛ جامعه را دچار التهاب نکنید و توان مردم را بسنجید.

در بودجه سال آینده مالیات رشد قابل توجهی دارد

جعفر قادری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱ به عنوان مخالف کلیات گفت: مخالفتم از لحاظ لزوم اصلاحات کافی در بودجه است، در نهایت معتقدم به دلیل نبود زمان کافی باید به کلیات بودجه رای دهیم چون دولت در سال اول کاری خود هم قرار دارد.

بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: در بودجه سال آینده رشد ۸ درصدی اقتصادی پیش بینی شده که منابع تحقق آن وجود ندارد، به همین دلیل رسیدن به این میزان رشد امکان پذیر نیست. از طرف دیگر فروش اوراق در لایحه دولت کاهش یافته اما در عمل سازوکاری پیش بینی شده است که معتقدم فروش اوراق را بیشتر می کند، همچنین اختیاراتی به وزرا درباره توزیع قیر و ارزش افزوده داده شده که این شکل از قانونگذاری درست نیست و کار نظارت را سخت می کند.

قادری: در بودجه سال آینده مالیات رشد قابل توجهی دارد

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بودجه سازوکار کاملی برای صندوق توسعه پیش بینی نشده، گفت: منابع چندانی برای تامین زیرساختها پیش بینی نشده، دولت ۱۵ درصد هزینه های جاری را کاهش داده اما این مقدار کافی نیست. برخی احکام سال گذشته در لایحه حذف شده احکامی که سودمند بود. علاوه بر این درباره واگذاری نفت در برابر انجام طرحها و پروژه های عمرانی و انجام تهاتر توجه لازم صورت نگرفته است، می توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. انتظار می رود دولت برای حل مشکل آب هم منابع کافی را در نظر بگیرد.

قادری گفت که درباره مالیات رشد قابل توجهی دیده شده است. دولت باید تا پایان سال قانون پایانه های فروشگاهی را اجرا کند تا امکان وصول مالیات باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید