وزیر صمت از مجلس کارت زرد نگرفت

کدخبر: ۴۷۱۵۳۷
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی به شرط ارائه برنامه‌هایی مدیریتی وزیر صمت برای ارتقای خودروسازی در دو شرکت خودرو ساز، از پاسخ های وزیر صنعت، معدن، تجارت قانع شد.
وزیر صمت از مجلس کارت زرد نگرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از   ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه(۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، سوال «محمد باقری بناب» نماینده بناب و تعدادی از نمایندگان  در دستور کار قرار گرفت و وی اعلام کرد در صورتی از توضیحات وزیر قانع می‌شود که «سیدرضا فاطمی امین» در مهلت دو هفته‌ای برنامه‌های مدیریتی خود را برای دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا اعلام کند.

«روح الله عباس پور» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در این باره گفت: صنعت خودرو یکی از صنایع پیشران و مادر کشور است که بیش از نیم قرن در ایران اسلامی قدمت دارد ولی آنچه در حال حاضر مشاهده می‌شود کیفیت پایین و نامطلوب خودروها است به گونه‌ای که خودروهای داخلی هیچ مشتری خارجی به جز از سوریه و عراق ندارد.در حال حاضر هم این کشورها حاضر به واردات از ایران نیستند و این سوال از وزارت صمت مطرح است که برنامه این وزارتخانه برای ارتقا صنعت خودرو چیست؟

وی افزود: یکی از مطالبات جدی مردم هم درباره خودرو و دو شرکت ایران خودرو و سایپا است. چرا که مردم از کیفیت خودرو ناراحت بوده و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان پیگیری های جدی در این باره هستند.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج تاکیدکرد: هرچقدر از عمر خودروسازی کشور گذشته، کیفیت خوردرو پایین تر آمده است و حتی خودورهایی که تحویل ترابری مجلس شدند به شرکت خودروسازی سازنده ارجاع شدند. انتظار داریم که وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سه ماه یک بار نسبت به ارتقاء کیفیت خودرو به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. چرا که در این ادوار گزارشی در ارتقاء کیفیت خوردو به مجلس ارائه نشده است.در دیگر سوال این موضوع مطرح می‌شود که عوامل کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای داخلی چیست؟

«محمد باقری بناب» نماینده سوال کننده نیز در این باره و در سخنانی گفت: باید تجدیدنظر اساسی در حوزه مدیریت دو خودروساز انجام شود چرا که مشکل صنعت خودرو تنها به تحریم وابسته نیست و مهمترین ایراد به مدیریت صنعت خودرو و ماهیت مالکیتی این صنایع است.

نماینده مردم بناب در مجلس  با اشاره به مالکیت دولت در دو حوزه خودروساز اصلی گفت: به عنوان مثال سهام دولت در ایران خودرو ۶ درصد، سهم بانک‌های تجارت، صادرات و ملت ۸ درصد، سهم شرکت‌های دولتی و عمومی ۱۸ درصد، سهم شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان ۲۵ درصد و سایر سهامداران نیز ۲۵ درصد دارند.

وی افزود: سوال اساسی از وزیر این است که برای اصلاح مدیریت ایران خودرو و سایپا که تنها به ترتیب ۵ درصد و ۱۷ درصد سهم آن را دارند، چه برنامه‌ای دارند؟ در حالی که مدیرعامل این دو صنعت از سوی وزیر انتخاب می‌شود و سهم زیادی از آن نداشته و همین باعث شده کیفیت خودرو پایین بیاید.

باقری بزرگترین مشکل کشور را ارتباط مالکیت دولتی با خودروسازان دانست و افزود: تا زمانی که نتوانیم این رابطه را درست تنظیم کنیم، مشکلات پابرجا است. ایدرو و سایر سهامداران آن خودروسازی را مدیریت می کنند و حامی‌پروری نتیجه ارتباط خودروسازان با دولت‌ها شده است که ما می خواهیم مسیر اشتباه حمایتی دولتی از خودروسازان در این دولت اصلاح شده و این رابطه مشخص شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت نمی‌تواند به خودروسازان فشار بیاورد چرا که خودش مدیرعامل و هیأت مدیره را تعیین کرده، ادامه داد: استقلال این بنگاه‌ها نیز صدمه دیده است و اگر می‌خواهیم خودروسازان تولید کیفی داشته باشند، باید مستقل باشند و مدیران ایران خودرو و سایپا با مدیران دولتی جابجا و جایگزین هم نشوند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران خودرو تاکنون ۱۰ مدیرعامل و سایپا، ۱۳ مدیرعامل عوض کرده است، یادآور شد: اگر ثبات مدیریتی را در خودروسازی شاهد باشیم ارتقاء کیفیتی نیز خواهیم داشت و اگر می‌خواهیم صنعت خودرو پویا شود باید اصلاح ساختار مدیریتی داشته باشیم.

باقری ادامه داد:  تا زمانی که شرکت‌های فرعی و سهامداری در حوزه خودرو وجود دارد نباید انتظار اصلاح داشته باشیم. همچنین اصل ۴۴ نیز به این معنا نیست که آنها خودشان را به شرکت‌های خودشان به فروش برسانند و وزیر باید حلقه بسته مدیریتی دو خودروساز را باز کند ضمن اینکه شرکت‌های فرعی نباید در رأی‌گیری هیأت مدیره‌ها حق رأی داشته باشد.

باقری بناب در خصوص کیفیت خودرو بیان کرد: شرکت استاندارد ایران، کیفیت خودرو را با ستاره تعیین می‌کند که همین ارتباط میان خودروسازان و شرکت استاندارد باعث بروز نوعی فساد شده است. خودروسازان با شرکت استاندارد قرارداد می بندند تا استانداردسازی شود که حتما در این بین فسادهایی به وجود می آید. بر همین اساس باید پیگیری‌ها صورت گیرد تا این شرکت  با استاندارد یا وزارت صمت ارتباط داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه تیبا در سال ۹۶ دو ستاره داشت و در سال ۱۴۰۰ سه ستاره گرفت، گفت: خودرویی که قبلا با کیفیت بالاتری بوده چگونه یک ستاره اضافه‌تر می‌گیرد و نمونه دیگر آن سمند است که در سال ۹۶ دو ستاره داشت و امسال ۳ ستاره گرفته است در حالی که خودروی تولیدی امسال نسبت به سال‌های قبل ایرادات بسیار بیشتری دارد و همه می‌دانیم هر چه عمر خودروسازان افزایش می‌یابد کیفیت خودروهای آن کاهش داشته است که سازمان بازرسی باید به آن توجه کند.

وی با اشاره به ایمنی خودروهای کشور اذعان داشت: تصادفات جاده‌ای کشور توسط خودروهای داخلی صورت می‌گیرد و در حالی که در کشوری مانند ترکیه در هر صد هزار نفر ۹ نفر به علت تصادفات کشته می شوند، در آمریکا ۱۰ نفر، در مصر ۲۰ نفر. ولی  در ایران ۳۲ نفر  بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند که سه برابر ترکیه است.

این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی ادامه داد: برای افزایش کیفی خودرو نیازمند اصلاح ساختار مدیریتی آنها هستیم و مدیران نفتی و رانتی به سفارش وزرا و نمایندگان نمی‌توانند این دو خودروساز را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه مصرف سوخت مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و مصرف سوخت پژو پارس، سراتو و کیا بسیار بالا است که با اصلاح فناوری و وزن خودروها می‌توان آن را مدیریت کرد که حتی صرفه‌جویی در یک لیتر نیز می‌تواند نتیجه مثبتی داشته و وابستگی ما به سایر کشورها را کم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه افراد سفارشی نمی‌توانند برنامه‌های وزارت صمت برای خودروسازی را اجرا کنند، خاطر نشان کرد: همه باید کمک کنیم تا مشکل خودروسازی و مدیریت آن اصلاح شود که در این زمینه واردات خودرو نیز می‌تواند به این کیفیت کمک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید