اُمیکرون برای این افراد بسیار خطرناک است

کدخبر: ۴۷۲۵۹۸
اقتصادنیوز: امیکرون برای بیماران زمینه ای و کسانی که واکسن نزده اند یا فقط یک دوز زده‌اند، به شدت خطرناک است.
اُمیکرون برای این افراد بسیار خطرناک است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

چرا آمار مبتلایان به کرونا افزایش پیدا کرده است؟

طبرسی: از اواخر آذر ماه که اولین گونه امیکرون توسط وزارت بهداشت شناسایی شد پیش بینی می‌شد که این گونه سرایت پذیری بالایی دارد.  از اوایل هفته گذشته افزایش شمار مبتلایان را شاهد هستیم که آمار با ۵ هزار نفر روزانه شروع شد و پنج شنبه به ۱۶۷۰۰ نفر رسید البته این آمار نسبی است، چون ماهیت بیماری خفیف است بنابراین پشت هر مریض ۱۵ تا ۲۰ مریض دیگر هستند که مراجعه نکرده اند یا تست نداده اند.

زمانی که در یک خانواده  تست یک نفر مثبت می‌شود مابقی  افراد آن خانواده دیگر تست نمی‌دهند، چون علائم شبیه هم و خفیف است.

برای جلوگیری از ابتلای بیشتر چه پیشنهادی دارید؟

طبرسی: الان با شاخص صعودی مبتلایان روبرو هستیم و ممکن است طی ۳ تا ۴ هفته آینده اعداد خیلی بالاتر برود. مهم این است که بتوانیم شدت موج را کم کنیم تا با مرگ و میر بالا مواجه نشویم و این شرایط مستلزم اقداماتی است.

برای جلوگیری از ابتلا باید ماسک استفاده کنیم و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم، چون استفاده از ماسک به خصوص در شهر‌های کوچک بسیار کم شده است و همچنین افرادی که واکسن نزدند حتماً واکسن بزنند. واکسیناسیون دوز سوم خیلی پایین است البته با وجود تاکید وزارت بهداشت  ولی استقبال خوب نبود.این بیماری سریع منتقل می‌شود و در محل‌هایی که افراد ماسک را بر می‌دارند احتمال انتقال بسیار بالاست و در دورهمی‌های خانوادگی و مهمانی‌ها و مراسم‌ها موجب انتقال بیماری می‌شود.

 در افرادی که واکسن زدند و بیماری زمینه‌ای ندارند بیماری به صورت شدید نخواهد بود، ولی در کسانی که واکسن نزده اند یا یک دوز دریافت کرده اند و یا بیماری زمینه‌ای دارند به شدت خطرناک و مشابه سویه دلتا است.

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت با حضور در ادامه برنامه به این سوال پاسخ داد: 

آیا برنامه خاصی برای پیشگیری از بیماری در نظر گرفته شده است؟

حیدری: با یک پدیده اپیدمی مواجه هستیم و باید پیشگیری کنیم. با پیش‌بینی‌های انجام شده باید سیاست‌هایی را اعمال کنیم تا وضعیت مدیریت شود. امیکرون به سرعت کشور‌ها را در برگرفته است. ما طبق وظایفمان تمام برنامه‌ها را به صورت جدی دنبال کرده ایم و بر روی آن‌ها بیشتر متمرکز شده ایم.

با توجه به گستردگی مرز‌های ایران و پایانه‌های مرزی متاسفانه ورود غیرقانونی به کشور شده است. اولین موردی که به امیکرون مبتلا شده بود در تهران شناسایی شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید