آمار فوتی‌های کرونا سه رقمی می شود؟

قرمزترین روز کرونایی ایران در 6 ماه اخیر

کدخبر: ۴۷۳۹۷۲
ابتلای روزانه به کرونا در کشور باز هم وارد کانال سی هزارتایی شده و به رکورد خود در شش ماه اخیر رسید. بررسی های آماری نشان از آغاز موج ششم این ویروس در کشور داشته و درصورت عدم مقابله با آن ممکن است بار دیگر فوتی ها را سه رقمی کند.
قرمزترین روز کرونایی ایران در 6 ماه اخیر

به گزارش اقتصادنیوز، موج ششم آمارهای کرونایی در کشور به راه افتاده است. بررسی شمار مبتلایان روزانه به این بیماری در مقاطع اخیر نشان می دهد این بیشترین میزان ابتلا به کرونا در شش ماه اخیر بوده است.

ویروس کرونا از پایان سال 98 تا کنون در ایران با استناد به داده های وزارت بهداشت و درمان شیوع پیدا کرده است. در طول همه گیری این بیماری در کشور شش موج از این ویروس به ثبت رسیده که ایران اکنون در ابتدای موج ششم قرار گرفته است.

رکوردزنی ابتلا به کرونا در نیمه بهمن

طبق آمار وزارت بهداشت و درمان در نیمه بهمن ماه شمار مبتلایان روزانه به کرونا در ایران به 36 هزار و 905 نفر رسید. این متغیر در روز سیزدهم بهمن ماه نیز برابر با 38 هزار و 160 نفر به ثبت رسیده که بیشترین میزان ابتلا به کرونا در شش ماه اخیر بوده است.

پیش از این در روزهای کرونا زده ایران در تابستان سال جاری و در میانه موج پنجم کرونایی تعداد مبتلایان به این بیماری در هر روز به مرز 50 هزار نفر رسیده بود. گسترش واکسیناسیون در کشور موجب شد تا میزان ابتلا کاهش پیداکرده و در روزهایی از پاییز امسال حتی سه رقمی شود.

این روند ادامه داشت تا همین یک ماه پیش. ابتدا شیوع سویه جدید این ویروس با نام او میکرون در آمریکا و اروپا آغاز شد و در ادامه نیز به آسیا و ایران رسید.

کرونا

رکوردزنی مبتلایان کرونا در آسیا

شمار مبتلایان روزانه به کرونا در یک هفته اخیر به مرز 770 هزار نفر در یک روز رسید. مقایسه این آمار که از سوی سایت جهانی منتشر می شود با سایر روزهای کرونا زده این قاره پهناور نشان می دهد این شاخص به بیشترین سطح خود در تاریخ کرونایی خود رسیده است.

به عبارت دیگر در ده روز گذشته در آسیا بیش از 7 میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده اند و همچنان این مسیر ادامه دارد.

افزایش دسته جمعی میزان ابتلا به کرونا در کشورهای جهان و آسیا در نهایت به داخل ایران نیز رسید و این متغیر را در کشور به سطح بالایی  ارتقا داد.

بررسی ها از آمارهای شاخص های نگران کننده کرونا در ایران و جهان نشان می دهد این ویروس هنوز به خطر سویه های قبلی خود دست نیافته است.

کرونا

مرگ و میر پایین کرونا در آسیا

شمار فوتی های کرونا در قاره آسیا در محور 2 هزار نفر در هر روز نوسان می کند. این در حالی است که این آمار در شرایطی که ابتلای روزانه در سطح 20 هزار نفر بود مرگ ومیر کرونایی در حد 6 هزار نفر قرار داشت. این رویداد مربوط به 7 ماه پیش بوده که جهان در موج پنجم کرونایی قرار داشت.

به طور کلی بررسی قدرت کشندگی این بیماری در آسیا نشان می دهد در میانه سال 2021 میلادی این متغیر در سطح 3 درصد قرار داشت اما در موج اخیر ابتلا در این قاره این نسبت به سطح 0.4 درصد رسیده است.

کاهش قدرت کشندگی در عین افزایش ابتلا در این محل نشان می دهد خطر ویروس به اندازه سویه دلتا نیست اما با این حال هنوز نگران کننده است.

البته یکی از دلایل دیگر در کاهش میزان مرگ ومیر می تواند گسترش واکسیناسیون در جهان و در قاره آسیا باشد. در نهایت کاهش قدرت کشندگی سویه اخیر کرونا در جهان از یک سو و گسترش واکسیناسیون در کشور از سوی دیگر موجب شد تا شمار فوتی ها در کشور کاهش قابل ملاحظه ای در مقایسه با میزان ابتلا داشته باشد.

کرونا

سطح دو رقمی مرگ ومیر کرونا در کشور

شمار فوتی های کرونا در نیمه بهمن ماه برابر با 57 نفر ثبت شد. میانگین این متغیر در کشور نشان می دهد سطح فوتی ها در کشور مسیری افزایشی داشته و اکنون در سطح 60 نفر قرار دارد. 

این افزایش در آمار فوتی ها در نتیجه افزایشی است که در ابتلای ایران در دو هفته قبل رخ داده است. در ابتدای بهمن میزان مبتلایان به کرونا به یکباره از سطح 2 هزار نفر جهشی 200 درصدی داشته و به سطح 7 هزار نفر رسید. این رشد آماری در ابتلا می تواند موجب رشد در میزان فوتی های کرونایی در کشور در روزهای اخیر بوده باشد.

در صورتی که روند مرگ ومیر در کشور صعودی باشد می توان گفت رشد جدید ابتلا ممکن است به سه رقمی شدن مجدد مرگ ومیر این ویروس در کشور منجر شود.

علاوه بر این ایران در ابتدای موج ششم ابتلا به این ویروس قرار داشته  و ممکن است رکوردزنی های کرونایی در خصوص ابتلا هنوز ادامه داشته باشد. از آن جا که یکی از راه های مقابله با این ویروس در کشورهای دنیا گسترش واکسیناسیون بوده بنابراین تزریق دز سوم به افراد در موج اخیر کرونایی می تواند از آمارهای نگران کننده کاهش جدی تری را به عمل آورد. 

کرونا

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید