ایران توپ را به زمین عربستان انداخت/ تیم مذاکرات ایران فردا به وین می رود

کدخبر: ۴۷۴۶۲۶
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان ادامه گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو با عربستان استقبال کرده است و آمادگی ادامه این گفت‌وگوها را داریم. ادامه این مذاکرات به اراده در ریاض بستگی دارد.
ایران توپ را به زمین عربستان انداخت/ تیم مذاکرات ایران فردا به وین می رود

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی و ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به سوالی در خصوص زمان از سرگیری مذاکرات وین گفت: هیات مذاکراتی ایران که برای مشورت‌های لازم در تنفس بود فردا عازم وین خواهد بود. انتظار این است که همه هیات‌ها فردا برگردند. طبیعی است که انتظار داریم تصمیم‌های ضروری در واشنگتن اتخاذ شده باشد. موضوع رفع تحریم و انتفاع ملت ایران از مزایای اقتصادی برجام بسیاز کلیدی است. انتظار ما این است که هیات‌ها در بازگشت دستورالعمل روشن در حوزه رفع تحریمی داشته باشند. امیدواریم آنچه به عنوان گفت‌وگوها شنیده می‌شود در عمل به منصه ظهور برسد. اینجا روشن عرض می‌کنم که ایالات متحده باید بداند هزینه اقدامات مخرب‌شان را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند و باید اعتماد مردم ایران را جلب کنند. 

بنابر گزارش ایلنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به مواضع رژیم صهیونیستی در خصوص احیای برجام گفت: برخی اوقات جملات مقامات این رژیم خبری است و می خواهند اعلام کنند چه توطئه ای در جریان است. این رژیم مبنای ترور و ناامنی در این منطقه هستند و زبان دیپلماسی برای آن ها خطر است. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص دسیسه برخی رسانه‌های فارسی زبان علیه زبان فارسی گفت: برخی تلاش‌ها و دسیسه‌ها بر علیه هویت ایرانی و مردم بزرگ ایران و میراث ملت ایران در جریان است و جدید نیست. نیت آن‌هایی که این اقدامات را انجام می دهند بر کسی پوشیده نیست. زبات فارسی، زبان پیوند دهنده ما است و تاریخ ما را به هم پیوند داده است و همه با زبان فارسی خاطرات مشترک یک ملت را تکرار می‌کنیم.

 از سرگیری گفت‌وگو با عربستان به اراده در ریاض بستگی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص زمان ادامه گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: همانطور که رئیس‌جمهور محترم از این مذاکرات استقبال کردند. مایل هستم عرض کنم که از تلاش‌های دولت و مردم عراق برای این تلاش تشکر کنم. جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو با عربستان استقبال کرده است و آمادگی ادامه این گفت‌وگوها را داریم. ادامه این مذاکرات به اراده در ریاض بستگی دارد. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف سردار قاآنی در سفر به اقلیم کردستان عراق گفت: توصیه می‌کنم با سخنگوی ستاد کل نیروهای در این رابطه صحبت کنید. سیاست اصولی ایران تلاش برای حمایت از نهادهای قانونی و وحدت ملی در عراق است. طبیعی است که در این راستا از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. 

در حوزه تضمین ایده‌هایی مطرح و مکتوب شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در خصوص پایبندی دولت‌های بعدی آمریکا به برجام تضمین بدهند. مشخصا آیا پیشرفتی در این حوزه صورت گرفته است و آیا راهکار جایگزینی برای رفع نگرانی ایران وجود دارد، گفت: همین اظهارات مقامات آمریکایی بهترین دلیل است که ایران و ۱+۴ به درستی خواهان تضمین باشند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم دولت آمریکا از مکانیسم‌های برجام علیه برجام استفاده کرده و شرکت‌هایی که وارد ایران می‌شوند را مورد تحریم و اذیت قرار دهد. ما در حوزه‌های مختلف مذاکراتی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم، از جمله در حوزه تضمین ایده‌هایی مطرح و مکتوب شده و امروز چشم‌انداز متن توافق کاملا مشخص است. اینکه ایالات متحده با چه دستورالعملی به وین بازگردد نشان می‌دهد چه زمان به توافق خواهیم رسید. 

انگلیس به صحنه متمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران تبدیل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص دادگاه‌های نمایشی در لندن درباره حوادث آبان گفت: هر نمایشی کارگردان و بازیگرانی دارند و برخی برای آن استیج فراهم می‌کنند. آنچه برای من در این جا مهم است که دولت انگلیس و مقامات در لندن باید بدانند که لندن را به صحنه متمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران تبدیل کردند و همچنین آماده کردن این فضاهای مسموم. لندن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تا چه زمانی به این رفتار خود بر ضد ملت ایران ادامه دهد. رفتارهای انگلیس مسبوق به سابقه است هیچ دولت مسئولی چنین رفتار خصمانه‌ای را در دستورکار خود قرار نمی‌دهد که فضاهایی را برای رسانه‌هایی که سر در آخور تروریست‌ها دارند و بر ضد ملت ایران توطئه های شبانه روزی دارند و هیچ کشور مسئولی چنین رفتاری را نمی‌کند. اعتراضات جدی خود را به مقامات انگلیسی اعلام و گفته‌ایم این ررفتاهاری نابخردانه متناسب با عمل مسئولانه یک دولت در نظام بین‌الملل نیست.

کمی‌سازی  تعهدات هسته‌ای ایران باید با کم‌ سازی تعهدات طرف مقابل توازن داشته باشد

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که دو دیدگاه خوشبینانه و واقع‌بینانه در خصوص مذاکرات وین وجود دارد، امروز توپ در زمین کدام طرف است، گفت: اینکه تعهدات هسته‌ای ایران کمی سازی شده و بعد هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن نظارت کند باید توازنی با کمی‌سازی تعهدات طرف مقابل داشته باشد؛ پیچیدگی‌ها هم از همین موارد برمی‌خیزد. فارغ از خوشبینی و بدبینی بسیار زود است که در خصوص نتیجه مذاکرات پیشگویی کنیم. هیات ایران بدون فوت وقت برای رفع تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا تلاش می‌کند. ما از چهارچوب خود خارج نمی شویم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر سفر گلبدین حکمتیار به ایران گفت: رفت‌و‌آمد چهره‌های افغانستانی به ایران تازه نیست و تهران به طور منظم میزبان چهره‌های محترم افغانستانی بوده است و ما برای اینکه بتوانیم پایگاهی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشیم به این روند ادامه می‌دهیم. 

احترام به تمامیت ارضی و امنیت عراق مساله مهمی برای ایران بوده و است

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص حملات ترکیه به مواضع کردهای عراق گفت: احترام به تمامیت ارضی و امنیت عراق مساله مهمی برای ایران بوده و است. مرزهای ایران و ترکیه هم برای سال‌ها مرز امن و دوستی بوده است.  ما با آنکارا در موضوعات مختلف رایزنی داریم که در برخی موارد نظراتمان به هم نزدیک‌تر است و در برخی موارد هم سعی کردیم که نظراتمان را به هم نزدیک کنیم. 

وی در پاسخ به سوالی درباره مانور دریایی آمریکا با رژیم صهیونیستی و عربستان در منطقه گفت: حضور نامشروع قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این منطقه دهه‌هاست که منبع ناامنی و جنگ در منطقه بوده است. آمریکا میراثی در منطقه گذاشته که میراث شوم جنگ در منطقه است. بعد از تجاوز آمریکا به افغانستان و عراق منطقه وارد چرخشی شده‌ است. مردم منطقه با آگاهی کامل پیگیری می‌کنند و دولت‌هایی که به دنبال تامین امنیت خود از طریق این پرداخت‌ها به آمریکا هستند بهتر از هر کسی می دانند سر بزنگاه‌ها آمریکا در کنار هیچ کشوری قرار نگرفته و رژیم صهیونیستی همه تلاش‌ها را کرده که این کشورها را ناامن کند. هر چقدر به ترتیبات منطقه‌ای برگردند برای منطقه بهتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور اتباع افغانستان به ایران و امکان تمدید روادید آنها گفت:  با یک معضل جدی روبرو هستیم در بازه زمانی که افغانستان با فضای ناآرام به سر می‌برد با حضور همسایگان به مرزهای خود مواجه هستیم بسیاری غیرقانونی به ایران وارد شدند  تلاش کردیم چه آنهایی که قانونی و غیرقانونی وارد شدند در وضعیت مناسب در ایران حضور داشتند مشکلات زیاد است چون ایران میزبان چند میلیون بی جاشده افغانستانی شده و هیچ کمک قابل توجهی از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی روبرو نیستیم و به رغم این‌که وضعیت سخت و دشوار اتباع افغانستان را می‌دانند و تلاش کردیم ویزاها را تمدید و حضور آنها را تسهیل کنیم ولی چند صد هزار اتباع افغانستان از پاسخگویی یک نهاد و اداره و سازمان خارج است، ولی تلاش خود را کردیم و همه تلاش را می‌کنیم که افغالنستان مناسب فضایی شود که افغانستانی‌های با غرور در کشور خودشان زندگی محترمانه‌ای را داشته باشند.

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید