3 نشانه خطرناک ابتلا به اُمیکرون در کودکان

کدخبر: ۴۷۴۶۹۷
اقتصادنیوز: بنا به گفته یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان، علائم ابتلا به اُمیکرون در کودکان به سه شکل اساسی خود را نشان می‌دهد که حال عمومی کودک بد به نظر نمی‌رسد، اما کم توجهی خانواده‌ها به این علائم اثرات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
3 نشانه خطرناک ابتلا به اُمیکرون در کودکان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در مازندران هرگونه بی‌توجهی به علائم اومیکرون در کودکان را باعث تشدید بیماری دانست و گفت : برای کاستن از شدت درگیری، درمان کودکان باید بلافاصله پس از بروز علائم اولیه شروع شود چون هرگونه تاخیر سبب تشدید بیماری در کودک و شیوع بیشتر ویروس خواهد شد.

دکتر محمد صادق رضایی افزود : علائم ابتلا به اومیکرون در کودکان به سه شکل اساسی خود را نشان می دهد که در شکل اول علائمی نظیر سرماخوردگی ، خارش و درد گلو ،آبریزش بینی دارد، در شکل دوم به صورت علائم گوارشی نظیر حالت تهوع ، استفراغ و اسهال بروز پیدا می کند و در شکل سوم هم با تب ، تشنج و حتی عوارض پوستی نظیر خشکی پوست همراه می شود.

وی یکی از مشکلات را کم توجهی خانواده ها به علائم اولیه اومیکرون در کودکان دانست و توضیح داد : وقتی علائم اولیه بروز می کند اصولا حال عمومی کودک بد به نظر نمی رسد و  خانواده ها هم احساس نگرانی خاصی پیدا نمی کنند ، در حالی که اگر در همین مرحله به مراکز درمانی و پزشک خانواده مراجعه شود ، کارهای درمانی مورد نیاز برای  کودکان انجام و از شدت عوارض بیماری کاسته می شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدار داد : تاخیر در مراجعه به پزشک و تعلل در انجام کارهای درمانی باعث می شود که اعضای بیشتری  از بدن کودک درگیر عوارض بیماری یعنی عفونت شود و علائم اولیه بیماری مانند  گلو درد و یا مشکلات گوارشی شدت بگیرد و طبیعی است که مراجعه به پزشک یا درمانگاه در این مرحله کار را سخت تر می کند چون بیماری پیشرفت کرده و درمان زمانبر شده است.

 وی با اظهار این که مراجعه به پزشک یا درمانگاه به محض مشاهده علائم اولیه اومیکرون زمان طلایی برای درمان سریع و کم عارضه محسوب می شود ، گفت : با توجه به قدرت سرایت بالای اومیکرون ، خانواده ها باید توجه بیشتری به کودکان داشته باشند و دستورالعمل های بهداشتی کرونایی را به  صورت جدی رعایت کنند و متوجه این نکته باشند که کودکشان واکسن تزریق نکرده در نتیجه بیشتر در معرض خطر قرار دارد.

دکتر رضایی توضیح داد : در صورت ابتلا اعضای خانواده به اومیکرون باید موضوع قرنطینه شدن جدی گرفته شود. پروتکل ها باید بدون کم و کاست رعایت شود. کار درمانی باید شروع شود. بزرگسالان به این بهانه که بیماری سبک و در حد سرماخوردگی است نباید درمان خودشان را هم به تعویق بیندازند و یا دستورالعمل های بهداشتی را جدی نگیرند چون  کودکشان به صورت جدی در معرض خطر  قرار دارد و همواره باید مراقب کودک باشند و به محض مشاهده علائم اولیه در کودک باید کار درمانی را برای او هم شروع کنند.

این پزشک متخصص با اظهار این که مدت قرنطینه کامل در صورت ابتلا به اومیکرون پنج روز است ، گفت : خانواده ها توجه داشته باشند که وقتی تعداد تنفس کودکشان کم یا زیاد شده یا سنگین نفس می کشد ، احساس بی حالی می کند یا بازیگوشی اش کم شده و حال بازی کردن ندارد به این معنا است که عوارض اومیکرون در او تشدید شده و نیازمند درمان جدی است.

وی هشدار داد : وقتی عوارض اومیکرون در کودک تشدید شد، اگر باز هم در درمانش تعلل صورت بگیرد ، کار به بستری کودک در بیمارستان می کشد و خطرات جدی تر را متوجه کودک می کند و جان کودک را به خطر می اندازد.

تاخیر در درمان ، عوارض اومیکرون در کودکان را تشدید می‌کند

 

مراقبت جدی‌تر از کودکان آسیب‌پذیر

دکتر رضایی همچنین به والدینی که کودکانشان دچار نقص ایمنی ،  درگیر بیماری های قلبی و ریوی ، مصرف کننده داروهای کورتن هستند ، توصیه کرد تا نسبت به علائم اومیکرون حساس تر باشند چرا که به دلیل ضعف سیستم ایمنی ، این کودکان بیشتر در معرض آسیب قرار دارند و عوارض بیماری می تواند درگیری های بیشتری نسبت به کودکان سالم در بدن آنها ایجاد کند .

وی در خصوص چرایی افزایش ابتلای کودکان به کرونا در سویه جدید هم توضیح داد : با توجه به این که در طرح فراگیر واکسیناسیون بیشتر جمعیت بزرگسال جامعه دُزهای اول ، دوم و حتی سوم واکسن را تزریق کرده اند ، به نوعی بدنشان ایمنی نسبی به دست آورده است و برای همین شاهدیم شدت بیماری در این سویه کمتر شده است اما چون رده سنی کودکان تزریق واکسن نداشته اند بیشتر مبتلایان این سویه هستند .

عضو  هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : با توجه به قابلیت سرایت بالای اومیکرون و همچنین عدم تزریق واکسن به کودکان ، آنها بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و هر روز شاهد افزایش تعداد مراجعات سرپایی و حضور در کلینیک ها هستیم.

دکتر رضایی با اظهار این که تزریق واکسن به کودکان هم می تواند مانند بزرگسالان از شدت عوارض بیماری در آنها بکاهد به خانواده ها توصیه کرد که حتما تزریق واکسن برای کودکان ۹ تا ۱۲ ساله اشان را جدی بگیرند و به هیچ وجه کوتاهی نکنند.

وی تاکید کرد : کرونا تاکنون چندین جهش و سویه داشته و اومیکرون تازه ترین سویه این بیماری است و احتمالا آخرین سویه محسوب نمی شود در نتیجه بی توجهی به واکسیناسیون کودکان به معنای رها کردن آنان در معرض ابتلا به این ویروس خطرناک است .

اگر چه هنوز برای بخش زیادی کودکان واکسن کرونا تعریف نشده است ولی طی چند هفته گذشته تزریق واکسن به گروه سنی ۹ تا ۱۲ ساله در کشور همانند سایر نقاط جهان با مشخص کردن دو نوع واکسن «سینوفارم» و «پاستو کوک» شروع شده است.

سویه اومیکرون که آذر ماه امسال وارد کشور شد ، اوایل دی ماه به مازندران رسید و در حال حاضر سویه  غالب بیماری کرونا در استان به شمار می رود. این سویه طبق اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل تمامی گروه سنی را درگیر می کند ولی به خاطر واکسینه نشدن کودکان ، این گروه سنی بیشتر در معرض خطر قرار دارند و هم اکنون نیز تعداد کودکان مبتلا به اومیکرون بستری در بیمارستان های استان بشدت در حال افزایش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید