ادامه ضرب‌الاجل‌های ساختگی دولت آمریکا برای مذاکرات وین

کدخبر: ۴۷۵۳۰۹
مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه درحالی از سر گرفته شده است که احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بستگی دارد.
ادامه ضرب‌الاجل‌های ساختگی دولت آمریکا برای مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا در تداوم تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی درباره مذاکرات وین گزارش داد که دولت جو بایدن معتقد است تا پایان ماه فوریه (ماه جاری میلادی) فرصت دستیابی به توافق در وین وجود دارد.

 مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه درحالی از سر گرفته شده است که احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بستگی دارد.

گفت‌وگوها در روزهای پایانی دور قبل وارد فاز جدیدی شده بود که طرف‌های مقابل از آن به عنوان مراحل نهایی مذاکرات یاد می‌کردند. روسای هیات‌های مذاکره کننده پس از برگزاری جلسات دو و چند جانبه در دو نوبت تشکیل جلسه داده تا با حضور تمام اعضا پیش نویس متن توافق نهایی را تکمیل کنند.

شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان آمریکا به نقل از سه مقام آمریکایی مدعی شد دولت بایدن بر این باور است که تا پایان فوریه فرصت دارد تا توافق هسته ای ایران را نجات دهد، در غیر این صورت آمریکا باید مسیر خود را تغییر دهد و تلاش های فشرده را برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای آغاز کند.

یک مقام ارشد دولت بایدن که نامی از وی برده نشده است، با اشاره به مذاکرات در سطح بالا در وین که به تازگی از سر گرفته شده است، این دور مذاکرات را حساس خواند و ادعا کرد ما حقیقتا در مرحله نهایی قرار داریم.

مقام دوم دولت آمریکا ادعا کرد هیچ چیز در مورد ایران هرگز یک مسیر مستقیم نیست، اما ما به لحظه تعیین کننده نزدیک می شویم.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد شکست در نجات توافق هسته ای، ضربه بزرگی به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که سعی کرده است دوباره وارد برجام شود. این شکست  در شرایطی رخ خواهد داد که تصمیمات سیاست خارجی بایدن پس از خروج بسیار پر آشوب از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته و تلاش های دولت او برای باز داشتن روسیه از حمله احتمالی به اوکراین ادامه دارد.

سی ان ان در تدام سیاست هراس افکنی آمریکا درباره پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب برجام در ادامه گزارش خود افزود مقامات دولت بایدن حدود 10 ماه است که در مذاکرات غیرمستقیم با مقامات ایرانی حضور دارند، در حالی که در این مدت ایران به پیشبرد برنامه هسته ای خود ادامه داده است.

 این شبکه تلویزیونی آمریکایی ادامه داد مذاکرات در وین این هفته پس از خروج آمریکا از دور آخر - که حدود یک ماه به طول انجامید - از سر گرفته شد. آمریکا گفته است که پیشرفت هایی حاصل شده است. اما مقامات آمریکایی همچنین گفتند که ایران برای دستیابی به توافق باید تصمیمات سیاسی بگیرد.

آنها گفتند: ما پیشرفت کردیم و فهرست تفاوت ها را به موارد در اولویت مهم، از سوی همه طرف ها محدود کردیم.  به همین دلیل است که اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که این هفته برای مذاکرات به وین سفر کرده است، روز چهارشنبه در یک جلسه محرمانه به اعضای کنگره توضیح خواهد کرد. دو مقام در کنگره آمریکا به سی ان ان گفتند که در اوایل این هفته، مالی با اعضای کنگره صحبت کرد و چنین احساسی از توضیحات مالی ایجاد شد که چند هفته آینده مشخص خواهد کرد که آیا توافق دوام می یابد یا از بین می رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید