جزئیات توافق احیای برجام فاش شد

کدخبر: ۴۷۷۰۰۰
رویترز مدعی شده است که به پیش‌نویس برخی توافقات میان ایران و ۴+۱ در وین دست یافته است.
جزئیات توافق احیای برجام فاش شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از انتخاب، دیپلمات ها می گویند، ایران و آمریکا در حال دستیابی به توافقی برای احیای برجام هستند که براساس آن، مراحلی از گام های متقابل را برای بازگشت به برجام مشخص شده است. به گفته دیپلمات ها، اولین گام شامل ارائه معافیت از تحریم های نفتی نمی شود.

رویترز گزارش داد، در ادامه این مطلب آمده است: نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده همچنان در حال مذاکره درباره جزئیات پیش نویس توافق هستند. مذاکره کنندگان می گویند که بسیاری از مسائل موجود در متن حل شده است، اما برخی از مسائل دشوار باقی مانده است.

متن پیش‌نویس این توافق که بیش از 20 صفحه است، مراحل توالی گام های دو طرف را مشخص می‌کند که باید پس از تایید آن توسط طرف‌های باقی‌مانده در توافق، اجرا شود. به گفته ی سه دیپلمات، نخستین فاز اجرا با مرحله‌ای از جمله تعلیق غنی‌سازی بالای 5 درص توسط ایران، شروع می شود.

این متن همچنین به اقدامات دیگری اشاره می کند که دیپلمات ها می گویند شامل آزادسازی حدود 7 میلیارد دلار از پول های ایران در بانک های کره جنوبی و همچنین آزادی زندانیان غربی در ایران است.

تنها زمانی که فاز اولیه اقدامات صورت گرفته و تایید شود، مرحله اصلی لغو تحریم ها آغاز می شود، و به آنچه که بسیاری از دیپلمات ها آن را روز اجرای مجدد می نامند، منتهی می شود.

دیپلمات ها می گویند که مدت این مراحل هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. مقامات مختلف، زمان توافق تا روز اجرای مجدد را بین یک تا سه ماه تخمین زده اند.

دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات، می‌گویند تا زمانی که همه چیز توافق نشود، توافقی صورت نمی‌گیرد، گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا واقعاً توافقی حاصل خواهد شد یا خیر.

مسائل سختی که همچنان باقی مانده، شامل درخواست ایران مبنی بر اینکه ایالات متحده تضمین کند که دیگر عقب نشینی نخواهد کرد، می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید