زهره الهیان: دولت منتظر نتیجه مذاکرات وین نخواهد ماند

کدخبر: ۴۷۷۰۵۷
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت سیزدهم در صدد تقویت دیپلماسی اقتصادی و بهبود روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی است لذا قطعا دولت منتظر نتیجه مذاکرات نخواهند ماند.
زهره الهیان: دولت منتظر نتیجه مذاکرات وین نخواهد ماند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت منتظر نتیجه مذاکرات نخواهد ماند از طرف‌های اروپایی و آمریکا حاضر در وین خواست نسبت به امضاء خود در توافقات احتمالی پایبند باشند.

«زهره الهیان»  با بیان اینکه بدعهدی طرف اروپایی و خروج آمریکا از برجام منجر به تشدید تحریم‌ها شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دولت سیزدهم در صدد تقویت دیپلماسی اقتصادی و بهبود روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی  است لذا قطعا دولت منتظر نتیجه مذاکرات نخواهند ماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین ظرفیت قابل ملاحظه‌ای در کشورهای آمریکای لاتین برای تعاملات سیاسی و تبادلات اقتصادی وجود دارد که می‌تواند در خنثی سازی تحریم‌های اعمال شده موثر واقع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورتی که نتیجه مذاکرات به سود ملت ایران نباشد و منجر به رفع تحریم‌ها نشود، قطعا تقویت دیپلماسی اقتصادی و تبادلات تجاری با کشورهای دوست و همسایه بیش از پیش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مسیر فروش نفت هموار شده است

وی تصریح کرد: این سیاست از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شده و رو به توسعه است و مسیرهای جدیدی برای افزایش فروش نفت و سرمایه گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی هموار شده است.

الهیان با بیان اینکه روند فروش نفت در دولت سیزدهم نشان دهنده بی اثر شدن تحریم‌ها است، اظهار داشت: فروش یک میلیون بشکه نفت در روز نشان می‌دهد که دولت آیت الله رییسی به خوبی توانسته راهکارهای خنثی سازی تحریم‌های را شناسایی و نسبت به بی اثرکردن آنها اقدام کند تا مشکلات در این مسیر کمتر شده و به تحول اقتصادی منجر شود.

این نماینده مجلس یازدهم درباره سند ۲۵ ساله ایران و چین و نگاه دولت سیزدهم به شرق برای بهبود شرایط اقتصادی کشور گفت: سیاست دولت سیزدهم که مورد تایید مجلس هم هست، استفاده از همه ظرفیت‌های بین المللی است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از یک سیاست متوازن در عرصه سیاسی و اقتصادی در دستور کار دولت است، اظهار داشت:  سیاست دولت قبل، فقط نگاه به غرب بود که شکست خورد، اما دولت سیزدهم تصمیم گرفته است  از ظرفیت کشورهای قدرتمندی مانند چین، روسیه و آمریکای لاتین به خوبی استفاده کند.

وی ادامه داد: در این مسیر توافق ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران با چین بسیار مهم و حیاتی است. چرا که این قرارداد در فروش نفت کشور موثر خواهد بود و راه واردات تکنولوژی و فناوری به کشور و سرمایه‌گذاری چین برای ایجاد زیرساخت‌ها را هموار خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به روسیه عنوان کرد: روسیه نسبت به تعاملات اقتصادی و تبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران تمایل نشان داده و باید از ظرفیت کشور مهم و قدرتمندی مانند روسیه در اقتصاد و انرژی استفاده کرد.

مذاکرات سخت و جدی در وین در جریان است

الهیان درباره دلیل چسبندگی دولت آمریکا به تحریم‌های ظالمانه و عدم تمایل برای رفع آنها گفت: مذاکرات سخت و جدی در وین در جریان است. البته طبیعی است که رژیم صهیونیستی تلاش خود را برای سنگ اندازی در مسیر توافقات انجام می‌دهد. ولی آنچه مسلم است هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی در این شرایط به صورت جدی در پی به نتیجه رسیدن مذاکرات و انجام توافق هستند.

وی ادامه داد:‌ اگر طرف غربی مصمم است توافق حاصل شود، باید شرایط  ایران را بپذیرد و همه تحریم‌های هسته‌ای را لغو کند. البته توافقی که منفعتی برای ملت ایران نداشته و در دفاع از حقوق ملت ایران نباشد، مطلوب ما نیست.

هر توافقی، باید راستی آزمایی شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تاکید کرد: طبق قانون اقدام راهبردی که مجلس شورای اسلامی سال گذشته تصویب کرد، هر توافقی هم که انجام شود باید راستی آزمایی شده و این موضوع مدنظر تیم مذاکره کننده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مسیری که تیم مذاکره کننده باید در پیش بگیرد رفع تحریم‌ها و در ادامه راستی آزمایی توافق احتمالی است. البته باید طرفین مقابل هم به قول و قرارهایی احتمالی که امضاء خواهند کرد، پایبند باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید