10 داروی گیاهی ضد کرونا روانه بازار شد!

کدخبر: ۴۷۷۵۷۱
اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اعلام کرد که از میان 74 طرح، 10 طرح به سازمان غذا و دارو برای اخذ مجوز معرفی شد.
10 داروی گیاهی ضد کرونا روانه بازار شد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با حضور در برنامه «طبیب» با تشریح اقدامات و موفقیت‌های مهم دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در سال گذشته، یادآور شد: تاکنون 10 فرآورده دارویی از طرف این دفتر برای کاهش علائم کرونا به بازار عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت طب ایرانی «پرشین مدیسین» به عنوان یکی از سرعنوان‌های موضوع پزشکی یک دستاورد مهم بین‌المللی در تثبیت جهانی این طب است، اظهار کرد: «مش» درختواره‌ای است که در دانش پزشکی مورد استناد قرار می‌گیرد و در واقع یک سرعنوان‌ در موضوع پزشکی است و تمام شاخه‌های علوم پزشکی در این درختواره وجود دارند، برای اینکه زبان مشترکی برای نمایه‌ها و مستنداتی است که در این خصوص تهیه می‌شود و محققان و پژوهشگران به اهمیت این موضوع به خوبی واقفند که ثبت طب ایرانی در این درختواره تا چه حد اتفاق خوبی در این حوزه است.

حسینی یکتا ادامه داد: چراکه مالکیت ما در طب سنتی با عنوان پرشین مدیسین ثابت شد، چراکه کشورهای بسیاری درصدد بودند تا این طب مزاجی که با چارچوب‌های خاص خودش کارآمدی دارد را به عنوان خودشان ثبت کنند، این اتفاق خوب یک دستاورد مهم بین‌المللی در تثبیت جهانی این طب است که بعد از دو سال برنامه‌ریزی مرتب در دفتر طب ایرانی با انجام مکاتبات و ارسال مستندات و پیگیری‌های با تدوین راهنمای تشخیص و درمان رقم خورد.

این پزشک متخصص تصریح کرد: در همین حوزه اتفاق دیگری داشتیم و ایران عضو کمیته همکاری‌های بین‌المللی نظارتی در خصوص قوانین گیاهان دارویی در سازمان جهانی بهداشت شد و با این شرایط همکاری نزدیکی بین ایران و کشورهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند برای قانونگذاری در زمینه داروهای گیاهی رقم خورد.

حسینی یکتا در خصوص اقدامات مهم این دفتر در حوزه داخلی نیز توضیح داد: یک موضوعی داریم به عنوان آی سی دی‌ها که کدهای همه بیماری‌ها در آن می‌آید و خیلی در نظام سلامت کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، امسال ایران برای تدوین آی سی دی‌های 11 برای وارد کردن بیماری‌ها به زبان طب ایرانی یک همکاری نزدیکی را با سازمان جهانی بهداشت دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم که این فصل نیز به آی سی دی 11 اضافه شود، این اقدام به این منظور است که همه آنچه که در بیمارستان‌های ما به لحاظ مراحل درمان و تحقیقات انجام می‌شود در این آی سی دی ثبت شود که اگر این کار به نقط نهایی برسد موفقیت بسیار خوبی در کنار سایر موفقیت‌ها در حوزه طب ایرانی برای ما خواهد بود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی یادآور شد: در بحث بهداشت و درمان هم ورود ما به نظام شبکه یک اتفاق مهم است که باید هر چه سریع‌تر به نقطه نهایی برسد، آن طرحی که در دانشگاه یزد به عنوان ادغام در خانه‌های بهداشت انجام شده در نقطه نهایی است و امیدواریم در شش ماهه اول سال آینده طرح ادغام طب ایرانی را با خانه‌های بهداشت در 10 استان و تا پایان سال به صورت کشوری داشته باشیم.

حسینی یکتا با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت نیز طرح سند ملی سالمندی را در دستور کار داریم، اظهار کرد: در این طرح استفاده از ظرفیت طب ایرانی به جد با همکاری دفتر طب ایرانی و معاونت بهداشت در دستور کار است، در حوزه درمان نیز یکی از اتفاقات خوبی که امسال رقم خورد ابلاغ استاندارد شش خدمت طب ایرانی بود، یعنی وقتی می‌خواهیم خدمتی را ارائه دهیم باید در تمام حوزه‌های تخصصی استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: در واقع اگر می‌خواهیم حجامت انجام دهیم باید با این شرایط باشد و یا هر موضوع دیگری، این موضوع باید از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شود، ابلاغ استانداردها به گونه‌ای مسیر را برای بیمه شدن خدمات هم تسهیل می‌کند، مثلا الان ویزیت تخصصی طب ایرانی ما بیمه است اما سایر خدمات بیمه نیست، از میان داروها نیز تعداد کمی بیمه است که امیدوارم هستیم که این مسیر نیز نسبت به قبل تسهیل شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی با اشاره به اینکه بحث دیگری که داریم ادغام طب ایرانی در نظام سلامت است، گفت: این ادغام همه حوزه‌ها را در برمی‌گیرد، در قسمت‌های مختلف در وزارت بهداشت کارگروه‌های ویژه‌ای برای تدوین الگوی ادغام انجام شده که معاونت بهداشت و درمان در دستور کار خودش قرار داده تا بتوانیم به ادغام کامل‌تری برسیم. ما در این حوزه چند موضوع را پیگیری می‌کنیم یکی بحث بیمه خدمات طب ایرانی و یکی بیمه داروهاست که امیدواریم با سرعت پیش برود.

این پزشک متخصص طب ایرانی در پاسخ به این سؤال که «طب ایرانی در دوران کرونا چقدر جواب داد و کمک کرد»، عنوان کرد: با شروع کرونا در داخل دفتر کمیته‌ای تشکیل شد و یک مسیری را طی کردیم، اینکه بیماری را براساس منابع اصلی طب مثل کتاب قانون مورد بررسی قرار داد، مثل اینکه چه داروهایی می‌تواند کمک‌کننده باشد یا چه سبک زندگی باید داشته باشیم و در کنار آن مقالات در این خصوص را مورد بررسی قرار داد و دوم رصد کارهای پژوهشی است که بیش از 120 طرح پژوهشی را در حال انجام داریم.

حسینی یکتا با اشاره به اینکه در این مدت بیش از 74 طرح از سراسر کشور به ما رسید که همه آنها بررسی و بهترین آنها به نزدیکترین دانشگاه علوم پزشکی ارجاع شد، گفت: از این میان 10 طرح کارآمد بود که به سازمان غذا و دارو برای اخذ مجوز معرفی شد و در مجموع الان 17 فرآورده دارویی مجوز گرفته و 10 فرآورده برای کاهش علائم کرونا در بازار عرضه شده است.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در مجموع با همه این تحقیقات و اقدامات انجام شده یک پروتکلی با طرح در کمیته علمی کشوری با عنوان توصیه‌های پیشگیرانه و درمان‌های کمک‌کننده طب ایرانی در بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد و مواردی که بتواند مورد استفاده قرار بگیرد برای اینکه تا حدامکان در اصلاح سبک زندگی و همچنین کاهش علائم کمک کند در این راهنما آمده است.

وی با تأکید براینکه ما بارها تأکید کردیم که طب ایرانی با واکسن مخالف نیست، افزود: واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌های امن از توصیه‌های اصلی این پروتکل است، محتوای این پروتکل به زودی توسط رسانه ملی منتشر می‌شود و در سایت وزارت بهداشت و دفتر کل هم قابل دسترسی است، اتفاق خوب این است که از طرف وزارت بهداشت به همه دانشگاه‌ها توصیه شده که در همه بیمارستان‌هایی که بیمار کرونایی دارند درمانگاه تخصصی طب ایرانی دایر شود.

حسینی یکتا بیان کرد: همچنین تأکید شده که از ظرفیت سلامتکده‌ها استفاده شده و امکان مشاوره طب ایرانی فراهم شود و راه‌اندازی دفاتر مشاوره تلفنی در دستور کار قرار گیرد و بر حضور متخصصان طب ایرانی در مراکز منتخب تأکید شده که این اقدامات نشان‌دهنده این است که توجه به ظرفیت‌های طب ایرانی در مراکز ارائه خدمات سیر صعودی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید