وزیر ارتباطات: نمودار «وضعیت پهنای باند بین‌الملل کشور» در فضای مجازی جعلی است

کدخبر: ۴۷۷۵۷۳
عیسی زارع‌پور در اینستاگرام، با بیان اینکه یکی از جعلیات رایج در فضای مجازی «فیک‌نیوزها» هستند، گفت: خبرهای جعلی گاهی آنقدر باورپذیر آماده می‌شوند که ممکن است طیف بزرگی از جامعه باور و بر اساس آن قضاوت کنند یا تصمیم بگیرند.
وزیر ارتباطات: نمودار «وضعیت پهنای باند بین‌الملل کشور» در فضای مجازی جعلی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نموداری که تحت عنوان «ترافیک کل سرویس‌های گوگل در ایران» و «وضعیت پهنای باند بین‌الملل کشور» در فضای مجازی منتشر شده، فیک و جعلی است.

عیسی زارع‌پور در اینستاگرام، با بیان اینکه یکی از جعلیات رایج در فضای مجازی «فیک‌نیوزها» هستند، گفت: خبرهای جعلی گاهی آنقدر باورپذیر آماده می‌شوند که ممکن است طیف بزرگی از جامعه باور و بر اساس آن قضاوت کنند یا تصمیم بگیرند. اگر بخواهم نمونه‌ای در روزهای اخیر مثال بزنم این دو شکل‌اند. شکل پایینی «نمودار ترافیک سایت‌ساز گوگل است که در دو هفته گذشته افت کرده و به هیچ وجه نشان‌دهنده ترافیک کل گوگل نیست».

نمودار «وضعیت پهنای باند بین‌الملل کشور» در فضای مجازی جعلی است

وی ادامه داد: در حالی که در فضای مجازی و برای حقیقت نشان دادن یک دروغ، از آن به عنوان «نمودار ترافیک کل سرویس‌های گوگل در ایران» و حتی به عنوان «وضعیت پهنای باند بین‌الملل کشور» استفاده شده است.

نمودار «وضعیت پهنای باند بین‌الملل کشور» در فضای مجازی جعلی است

وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات افزود: نمودار واقعی ترافیک یکی از سرویس‌های پرکاربرد گوگل یعنی «جستجوی گوگل» در همان بازه زمانی است که اگر سایر سرویس‌ها را هم انتخاب و بررسی کنید، نمودار آن مشابه همین بوده و در طول این دو ماه اخیر هیچ تغییری نکرده است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مقابله با فیک‌نیوزها تقویت «تفکر نقاد» است. تفکر نقاد به ما کمک می‌کند تا پیش از آنکه در فضای مجازی چیزی را بپذیریم درباره منبع، گوینده و هدف آن کنجکاو شویم و کنکاش کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید