تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با پوتین /رئیس جمهور روسیه پاسخ نداد

کدخبر: ۴۷۸۵۸۳
شبکه «الجزیره» گزارش داد: «زلنسکی که به زبان روسی صحبت می‌کرد، گفت که سعی کرده با [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] تماس تلفنی داشته باشد، اما پاسخی دریافت نکرده است».
تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با پوتین /رئیس جمهور روسیه پاسخ نداد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه مسکو حمله به کشورش را تصویب کرده، گفت تلاش کرده با همتای روس خود تماس بگیرد اما پاسخی دریافت نکرده است.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد پنجشنبه ادعاها درباره احتمال روسیه به کشورش را تکرار کرد.

زلنسکی طی سخنرانی تلویزیونی برای مردم اوکراین، گفت حمله به کشورش در روسیه تصویب شده است.

شبکه «الجزیره» به نقل از وی گزارش داد: «زلنسکی که به زبان روسی صحبت می‌کرد، گفت که سعی کرده با [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] تماس تلفنی داشته باشد، اما پاسخی دریافت نکرده است».

زلنسکی با درخواست از مردم روسیه برای مخالفت با حمله کشورشان به اوکراین، اظهار داشت: «ما به دنبال تهدیدی برای روسیه نیستیم، بلکه به دنبال دستیابی به امنیت مردم خود هستیم».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در ادامه تاکید کرد: «ما به دنبال جنگ سرد یا گرم نیستیم، اما از خودمان دفاع می‌کنیم. اوکراین آماده مذاکره با روسیه در هر قالب و هر پلتفرمی است».

رئیس‌جمهور اوکراین اضافه کرد: «آنها (روس‌ها) می‌گویند که اوکراین می‌تواند تهدیدی برای روسیه باشد، اما چنین چیزی در گذشته نبوده، حتی الان هم نیست و در آینده نیز نخواهد بود».

بر این اساس، زلنسکی ادامه داد: «پوتین به نیروهای خود دستور حمله به اوکراین را داد و اگر این اتفاق بیافتد، گامی به سوی یک جنگ بزرگ در اروپا خواهد بود. روس‌ها و اوکراینی‌ها با هم فرق دارند اما دشمن نیستند».

وی همچنین افزود: «من از مردم روسیه می‌خواهم که به عقل سلیم گوش کنند و به آنها (مقامات مسکو) بگویند که مردم و مقامات اوکراین خواهان صلح هستند.   روسیه ممکن است به زودی جنگ بزرگی را در اروپا آغاز کند. با چه کسی مبارزه خواهید کرد؟ بسیاری [از روس‌ها] در اوکراین بودند و در اینجا اقوام دارند».

پیش از این، «دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز از شورای امنیت سازمان ملل خواست بار دیگر جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت بحران این کشور در سایه تنش‌ها با روسیه، برگزار کند. 

شامگاه دوشنبه بود که رئیس‌جمهور روسیه طی بیانیه جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت. پوتین سپس به ارتش روسیه دستور داد برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود.

روز چهارشنبه نیز همزمان با تصمیم شورای امنیت ملی اوکراین برای اعلام وضعیت اضطرار ملی در سراسر این کشور، پارلمان اوکراین نیز پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به شهروندان این کشور اجازه حمل سلاح گرم می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید