تذکر و توصیه رئیسی به پوتین بعد از حمله روسیه به اوکراین/ انتظار ایران از روس ها در مذاکرات وین چیست؟

کدخبر: ۴۷۸۹۶۴
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: اینکه جمهوری اسلامی ایران سال‌ها به دیگر کشورهای به ویژه کشورهای همسایه تذکر داده که از عضویت در ناتو و اعتماد به غرب پرهیز کنند، برای چنین روزهایی است.
تذکر و توصیه رئیسی به پوتین بعد از حمله روسیه به اوکراین/ انتظار ایران از روس ها در مذاکرات وین چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از ایرنا، شهریار حیدری، درباره بحران اوکراین و سیاستی که جمهوری اسلامی ایران باید در قبال آن اتخاذ کند، گفت: یکی از مهمترین دلایلی که جنگ روسیه با اوکراین شکل گرفت، قدرت و تهدید ناتو در همسایگی قدرت بزرگی مانند روسیه است. چرا که روسیه در این شرایط نمی‌خواهد  قدرت ناتو  توسط اوکراین که عضو ناتو شده افزایش یافته و روسیه را محاصره و تهدید کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: برای روسیه خیلی مهم بود که اوکراین عضو ناتو نشود. از طرفی انگلیس و آمریکا با وعده‌های توخالی و پوشالی حمایت از اوکراین و امنیت این کشور را تضمین کردند. اما در عمل اوکراین فریب این وعده را خورد که واقعا عبرت آموز است. چرا که با حمله‌هایی که روسیه در دو روز گذشته انجام داده، کیف پایتخت این کشور محاصره شده و در عمل به سمت سقوط کشور پیش برود و در حقیقت طعم اعتماد به غرب را چشید.

نماینده مردم کرمانشاه در توضیح این موضوع گفت: چند سال پیش بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال هر کدام از جمهوری‌های آن، اوکراین یکی از مراکز مهم هسته‌ای شوروی بود. اما انگلیس و آمریکا پیشنهاد دادند که اوکراین خلع سلاح شده تا در شرایط جنگ یا ناامنی، امنیت اوکراین را تضمین کنند که تفاهم نامه‌های بین المللی هم در این باره وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: طبق پیمانی که بین اوکراین و کشورهای غربی و آمریکا بسته شد،‌ باید در این شرایط از این کشور حمایت می‌شد تا روسیه وارد درگیری با اوکراین و جنگ با این کشور نشود. اما در عمل همگان دیدند که غرب و آمریکا پشت اوکراین را در این شرایط جنگی خالی کرده و این کشور خلع سلاح را مقابل روسیه تنها گذاشتند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد:‌ اینکه جمهوری اسلامی ایران سال‌ها به دیگر کشورهای به ویژه کشورهای همسایه تذکر داده که از عضویت در ناتو و اعتماد به غرب پرهیز کنند، برای چنین روزهایی است.

وی تصریح کرد: غرب و آمریکا حتی می‌توانستند با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی، مانع جنگ با روسیه شوند که به این موضوع ورود پیدا نکردند. از طرفی غرب می‌داند روسیه حق «وتو» در شورای امنیت دارد و هر گونه طرحی که علیه روسیه در مجامع جهانی مطرح شود، از طرف روسیه «وتو» خواهد شد و کشوری مانند چین هم که دارای حق «وتو» است از سیاست‌های روسیه حمایت می‌کند.

حیدری درباره اینکه آیا سیاست ایران درقبال بحران اوکراین انفعالی است یاخیر؟  گفت: اخیرا رییس جمهور با پوتین رییس جمهور روسیه درباره بحران اوکراین تلفنی صحبت و تبادل نظر کردند. همچنین دستگاه دیپلماسی کشور هم مواضع شفاف و قابل تعملی در این باره اتخاذ کرده که نشان از عدم انفعالی بودن جمهوری اسلامی در بحران اوکراین دارد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: آیت الله رییسی دراین تماس هم توصیه کردند که این جنگ ادامه پیدا نکند تا مردم بیگناه کشته نشوند. هم اینکه به رییس جمهور روسیه یادآور شدند در موضوع مذاکرات وین حمایت‌های لازم را داشته باشد. به عبارتی این تماس هم تذکر و توصیه به روسیه برای پایان جنگ بود و دیگر اینکه انتظار غیر مستقیم جمهوری اسلامی برای حمایت در مذاکرات هسته‌ای را بیان کرد.

حیدری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین بهترین موضع را اتخاذ کرده است، گفت: توصیه ایران به هر دو کشور پرهیز از ادامه درگیری و پیشنهاد دوستی است. از طرفی ایران چنین شرایطی را می‌تواند برای کشورهایی که مایل به عضویت در ناتو هستند را تشریح کند که اعتماد به آمریکا و انگلیس چه عواقبی را به همراه دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تاکید بر اینکه بحران اوکراین نشان داد که غرب فقط منافع کشور خودش را در نظر می‌گیرد، عنوان کرد: به عبارتی برای غرب منافع خودشان نسبت به دیگر کشورهایی عضو ناتو در اولویت است. البته دراین شرایط دغدغه روسیه هم خاتمه دادن جنگ برای جلوگیری از کشتار مردم اوکراین است.

حیدری تصریح کرد: با توجه به اینکه محوریت ناتو بر عهده آمریکا وانگلیس و سایرکشورهای غربی است، جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند عضو ناتو شود یا اعتمادی به آنها داشته باشد. بلکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران نگاه به شرق است که پیش از این با عضویت در پیمان شانگهای توجه و نگاه به شرق را به خوبی نشان داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره درباره پیوستن برخی ازکشورها به ناتو هشدار داده است. چرا که ناتو در کنار هر کشوری می تواند تهدید برای آن کشور محسوب شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید