این کشور، میانجی گر جنگ روسیه با اوکراین می شود؟

کدخبر: ۴۷۹۳۰۹
طبق بیانیه صادر شده از وزارت خارجه آمریکا، بلینکن با همتای اماراتی خود موضوع حمله روسیه به اوکراین را مورد بررسی قرار داده است و دو طرف بر اهمیت حمایت بین المللی از حق حاکمیت اوکراین تاکید کرده اند.
این کشور، میانجی گر جنگ روسیه با اوکراین می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، تحلیلگران تماس وزیر خارجه امریکا با همتای اماراتی خود، شیخ عبدالله بن زاید ال نهیان را در چارچوب تلاش ایالات متحده برای کمک گرفتن از نقش امارات در راستای آرام کردن تنش روسیه علیه اوکراین، تفسیر می‌کنند، به این معنا، واشنگتن قصد دارد از رابطه قوی بین ابوظبی و مسکو در سطوح مختلف استفاده کند.

بنابر گزارش العرب،  این در زمانی است که ایالات متحده همچنین در حال گرفتن نبض عربستان و دانستن این مهم است که ایا سعودی‌ها مایل به ایفای نقشی در این سطح هستند؟

به گفته کارشناسان، آمریکایی‌ها می‌خواهند از رابطه خوب امارات با روسیه بهره بگیرند، رابطه‌ای با وجوه مختلف در سطوح اقتصادی و نظامی استوار و ائتلاف در سطح سازمان پلاس. این امر به واشنگتن فرصت می‌دهد تا یک کانال مستحکم بین روسیه و اوکراین ایجاد کند، که از طریق آن، پیام‌های آتش بسی که غرب به دنبال آن است را برساند و مقابله بین دو طرف متوقف شود.

طبق بیانیه صادر شده از وزارت خارجه آمریکا، بلینکن با همتای اماراتی خود موضوع حمله روسیه به اوکراین را مورد بررسی قرار داده است و دو طرف بر اهمیت حمایت بین المللی از حق حاکمیت اوکراین تاکید کرده اند.

تماس بلینکن با شیخ عبدالله بن زاید، پس از تماس بین وزیر خارجه امارات و همتای روسی او صورت گرفت، که در آن، بر قدرت و استحکام روابط بین ابوظبی و مسکو تاکید شده بود.

تحلیلگران سیاسی، تماس لائوروف و در ادامه تماس بلینکن با شیخ عبدالله بن زاید را نشان دهنده اهمیت موضع امارات برای روسیه و آمریکا در نزدیک شدن به درگیری در اوکراین می‌دانند؛ و پیام دیگر آن است که ابوظبی می‌تواند کانالی برای تماس، آرام کردن تنش‌ها و توقف درگیری بویژه از سوی غربی‌ها باشد.

به عقیده تحلیلگران، دولت‌های بزرگ همواره به بازگشایی کانال‌های ارتباطی به دور از هیاهوی بحران‌های موجود هستند، آنچه که با وساطت امارات و با حمایت عربستان سعودی ممکن می‌شود. آنچه به امارات کمک می‌کند تا بتواند نقش واسطه را ایفا کند، عضویت آن از ژانویه گذشته در شورای امنیت است که موجب آزادی آن در تماس بین طرف‌های درگیری می‌شود.

مساله جالب توجه انکه هیئت اماراتی در سازمان ملل، خطاب خود را به بحران روسی-اوکراین اختصاص داده و دو طرف را به آتش بس، مذاکره و یافتن راه حل سیاسی فراخواند، امری که می‌تواند زمینه لازم برای وساطت را برای دوحه فراهم آورد.

از سوی دیگر، ایالات متحده سعی دارد نبض سعودی‌ها را هم در مورد مداخله در این باره بگیرد، در همین رابطه، مساله را به گفتگو در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور منحصر کرده است. ایالات متحده و آلبانی طرحی را به شورای امنیت ارائه داده اند که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و خواستار خروج فوری نیرو‌های روسی از این کشور است، که البته این طرح محکوم به شکست است، چرا که مسکو در شورای امنیت از حق وتو برخوردار است.

تلاش‌هایی برای قانع کردن هند و امارات، دو عضو غیر دائم شورای امنیت انجام شده تا طرح امریکا را تایید کنند، اما این دو برخلاف اغلب اعضای شورا، آن طرح را تایید نکرده اند.

پایگاه خبری وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که وندی شرمن با ولید الخریجی، معاون وزیر خارجه عربستان در مورد حمله روسیه به اوکراین و اهمیت حمایت بین المللی از کی یف گفتگو کرده است.

تحلیلگران و دیپلمات‌ها معتقدند تحولاتی که خلیج فارس در رابطه با آمریکا به خود دیده و در ادامه تنوع هم پیمانان و شرکا، موجب داغ شدن رقابت بین المللی برای جلب دوستی دولت‌های عربی می‌شود که از مزایای استراتژیک و اقتصادی برخوردارند و می‌توانند نقش دیپلماتیکی در تعدیل مسائل بین المللی ایفا کنند.

به نظر می‌رسد دولت امارات موفق شده است عنصر جذابی برای شرکت‌های جهانی در عرصه اقتصادی و نظامی باشد، همانطور که مسئولان بین المللی در سفر به امارات، به توافق‌های بزرگی دست یافته اند.

به گفته کارشناسان، استراتژی به صفر رساندن مشکلاتی که ابوظبی برای حل اختلافات منطقه‌ای با ترکیه، قطر و ایران به آن اتکا کرد، به امارات این امکان را می‌دهد تا بتواند در دیگر پرونده‌ها نیز نقش واسطه را ایفا کرده و از روابط برجسته خود با قدرت‌های بزرگ، استفاده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید