روسیه تحویل موتور موشک‌های فضایی به آمریکا را متوقف کرد

کدخبر: ۴۸۰۲۶۶
دیمیتری راگوزین رئیس شرکت دولتی فضایی «روس کوسموس» امروز اعلام کرد که روسیه تحویل موتور موشک های فضایی به آمریکا را متوقف کرده است.
روسیه تحویل موتور موشک‌های فضایی به آمریکا را متوقف کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، راگوزین روز پنجشنبه به شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: روسیه موتورهای موشک های فضایی به آمریکا تحویل نخواهد داد.

وی افزود: امروز تصمیم گرفتیم تا محصولات مجموعه علمی تولیدی انرگوماش (موتور و قطعات موشک های فضایی) را به آمریکا تحویل ندهیم. 

شرکت انرگوماش در مجموع ۱۲۲ موتور موشک فضایی ار.دی-۱۸۰ به آمریکا تحویل داده است. 

قرارداد بین مسکو و واشنگتن برای تحویل موتور آر - دی ۱۸۰ با ارزش تخمینی یک میلیارد دلار سال ۱۹۹۷ امضا شد ولی در میانه سال ۲۰۱۴ کنگره آمریکا به خاطر تیرگی روابط با روسیه، ممنوعیت استفاده از موتورها را برای بعد از سال ۲۰۱۹اعلام کرد، اما پس از گذشت مدتی با درک اینکه آمریکا در عرض سه سال توان طراحی و ساخت موتور ملی موشکی را ندارد، ممنوعیت بی اثر شد و بلافاصله شرکت United Launch Alliance برای تامین نیازهای خود ۲۰ موتور اضافی آر- دی ۱۸۰ را سفارش داد.

روسیه از معدود کشورهای دارنده امکانات پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی ارائه دهنده این خدمات به کشورهای دیگر است که آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه های روسی استفاده می کنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.

روسیه تحویل موتور موشک های فضایی به آمریکا را متوقف کرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید