هشدار؛ داروها را در این قسمت از خانه نگهداری نکنید!

کدخبر: ۴۸۰۳۶۱
از نگهداری داروها در بالای اجاق گاز، سینک ظرفشویی، حمام و سرویس بهداشتی بپرهیزید.
هشدار؛ داروها را در این قسمت از خانه نگهداری نکنید!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران بیشتر از میانگین جهانی است. هر خانواده ایرانی یک مجموعه کامل از انواع داروهای اضافی را برای استفاده بیماری‌های ساده تا پیچیده همیشه در خانه دارد.

دارو اولین عامل مسمومیت در کشور است. هر چه داروها در مدت زمان طولانی‌تری در محیط خانه نگهداری شود به همان میزان می‌تواند احتمال مسمومیت را در افراد بالا ببرد.

سه عامل نور، دما، رطوبت در نگهداری دارو حائز اهمیت است؛ داروها باید در کابینت‌های خنک و در محافظت از نور و رطوبت قرار گیرد، همچنین باید از نگهداری آن‌ها در بالای اجاق گاز، سینک ظرفشویی، حمام و سرویس بهداشتی جلوگیری کرد، زیرا گرما و رطوبت می‌تواند سبب تخریب داروها شده و عوارض عکس در بدن افراد نشان دهد.

در این روزها ضمن انجام خانه‌تکانی و گردگیری برای روزهای عید، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برخی از داروهای اضافی و قابل استفاده خود را در یک نایلون جمع آوری کرده و در فرصت مناسب به خارج خانه انتقال دهید.

امحای دارو و  شربت به داخل فاضلاب باعث می‌شود که آنتی‌بیوتیک‌ها به درستی دفع نشود؛ اگر در زباله معمولی ریخته شود، می‌تواند از طریق آب‌های زیر زمینی دوباره به چرخه زندگی بازگردد و مقاومت میکروبی ایجاد کند.

 

مقاومت میکروبی چیست؟

مقاومت میکروبی به این معناست که دوران درمان بیماری‌های عفونی بیشتر شود، این داروها نباید به هیچ عنوان در زباله‌های معمولی دفع شوند، زیرا این داروها سرطانزا هستند و از طبیعت حذف نمی‌شوند.

چه داروهایی را باید خانه تکانی کرد؟

- داروهای دارای برچسب‌های ناخوانا 

- داروهای تغییر رنگ یافته یا بد بو 

- داروهایی که با مصرف آن دچار حساسیت و عوارض شده اید 

- داروهای دارای آنتی بیوتیک و نسخه‌ای

- سرنگ، دستکش استریل که تاریخ مصرف آن گذشته است

چه داروهایی را در خانه نگهداری کنیم؟

- داروی بدون نسخه مانند مسکن ها، آنتی هیستامین، ضد حساسیت، ضد احتقان

راه‌های مناسب نگهداری داروها در خانه

- داروها را در داخل بسته بندی و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید

-  دارو  باید در قسمت پایین درب یخچال و با دمای پایین‌تر از ۲ درجه باشد

- تاریخ مصرف داروهای موجود در منزل باید هر سه ماه یک بار بررسی شود

- دور ریختن پماد و کرم که ترک خورده یا سفت شده یا نشت کرده

- هیچگاه دارویی را در جعبه داروی دیگری نگهداری نکنید

این داروها را حتما دور بیندازید | شیوه صحیح نگهداری دارو در خانه

طرح پویش ملی دارو زباله نیست

سازمان غذا و دارو برای معدوم سازی و امحای داروهای اضافی و احتیاج به خانه‌تکانی دست به یک پویش با عنوان پویش ملی «دارو زباله نیست» زده‌اند، در این پویش مردم می توانند داروهای اضافی خود را جمع‌آوری کنند. جمع‌آوری داروها باید به گونه ای باشد که داروهای جامد در بسته بندی جداگانه و داروهایی مثل آمپول، یا ظروف شیشه‌ای در بسته بندی جداگانه قرار گیرند تا نحوه تفکیک آنها برای پرسنل داروخانه زمان‌بر نباشد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت بهداشت و دوستداران سلامت مردم، باکس‌هایی را تهیه کرده و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهند، تا داروهای اضافی و خطرآفرین که قابل مصرف نیستند، در آن‌ها ریخته شوند و توسط شرکت های امحاگر، امحا شوند.

این داروها به این دلیل در داروخانه‌ها جمع آوری می‌شود که داروسازها در داروخانه‌ها با درک خود از خطرات زباله دارویی آنها را به صورت کامل تفکیک کرده و پس از جمع‌آوری کامل آن‌ها را به شرکت‌های امحاءکننده داروی مورد تائید وزارت بهداشت انتقال می‌دهند، شرکت‌ها نیز در اسرع وقت داروها را در یک مکان بی‌خطر و به صورت علمی دفع کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید