واکسن «نورا» در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفت

کدخبر: ۴۸۱۱۶۴
اقتصادنیوز: به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، اعطای مجوز ورود واکسن نورا به سبد واکسیناسیون کشور صورت گرفت و این واکسن تنها واکسن نوترکیب تمام ایران است.
واکسن «نورا» در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حسن ابوالقاسمی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در نشست خبری با  اشاره به اینکه در دوشنبه گذشته سازمان غذا و دارو مجوز قرار گرفتن واکسن نورا را در سبد واکسیناسیون ارائه کرد،گفت:تحریم ها محدودیت های زیادی برای ما در حوزه ایجاد کرد اما ما استاد دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها هستیم.

وی ادامه داد: محققان ما واکسنی نوترکیب پروتئینی را طراحی کردند و مرکز تحقیقات صنعتی سپاه حمایت های لازم را داشتند و منتظر خرید واکسن توسط وزارت بهداشت و قرار گرفتن در سبد واکسیناسیون هستیم.

ابوالقاسمی افزود:اگر مردم ما واکسیناسیون نکرده بودند نمی توانستیم ادعا کنیم که تعداد مرگ و میر ما کمتر است.البته این ممکن است به صورت صدردرصد نباشد اما اینکه ده ها  بار بیشتر محافظت کند بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ایجاد حس خود باوری در محققان بسیار مهم است و اینکه یک فرآورده بیولوژیک را تولید کنیم،ابراز داشت: ایران در حوزه بیولوژیک جایگاه خوبی در منطقه داراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله  با تشکر از شرکت کنندگان در تست بالینی واکسن نورا، افزود: ویژگی واکسن نورا این است که صد درصد داخلی است و احتیاجی به ارز ندارد؛ضمن اینکه بسیار کم عارضه است و توانسته سطح آنتی بادی خوبی در بدن و مقابل کرونا ایجاد کند.

ابوالقاسمی با انتقاد از سنگ اندازی برخی نسبت به تولیدات داخلی در حوزه واکسن،گفت  واکسن ها همگی دارای هزینه هستند اما ویژگی این واکسن است که کاملا توسط خودمان ساخته شد ه است.

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره توان تولید واکسن، با بیان اینکه اکنون آمادگی تحویل 5 میلیون دز واکسن را به وزارت بهداشت داریم،بیان داشت: آمادگی تولید سه میلیون دز واکسن رابه صورت ماهانه داریم

ابوالقاسمی با بیان اینکه در تولید واکسن یک ریال نیز از وزارت بهداشت دریافت نکردیم، ابراز داشت: اولین واکسنی بودیم که پروپوزال مربوط به استفاده در کودکان را دادیم اما نمی دانم چرا مجوز نداده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله متذکر شد:مقاله مربوط به واکسن را آماده چاپ در مجلات خارجی داریم اما همچنان منتظر چاپ مقاله هستیم.

جعفر سلیمیان، مدیرعلمی پروژه واکسن نورا با اشاره به کاملا ایرانی بودن واکسن نورا،خاطرنشان کرد:۱۹۰ هزار ساعت کار توسط ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در این پروژه صرف شده است.

وی ادامه داد:۴میلیارد دز واکسن در دنیا تولید شده که چین و آمریکا بیشترین سهم را داشته اند.

سلیمیان با اشاره به اینکه واکسن نرا به عنوان دز بوستر یا یادآور مجوز گرفته است،تصریح کرد:نورا اولین واکسن نوترکیب کاملا ایرانی است.

غلامرضا اولاد، مدیر داخلی واکسن نورا بیان داشت:آمادگی داریم تا در صورت بروز هر عامل دیگری در حوزه بیماری و عوامل تهدید کننده اقدام و تولید لازم را داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید