خطیب زاده تشریح کرد

واکنش ایران به اتهامات وزرای خارجه اتحادیه عرب علیه ایران

کدخبر: ۴۸۱۹۳۰
سخنگوی وزارت امور خارجه به اتهامات ۱۵۷ وزرای خارجه اتحادیه عرب علیه ایران واکنش نشان داد.
واکنش ایران به اتهامات وزرای خارجه اتحادیه عرب علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۱۹ اسفند ماه با رد اتهامات سخیف نشست ۱۵۷ وزرای خارجه اتحادیه عرب و بیانیه کمیته خودخوانده چهارجانبه در حاشیه این نشست از ادامه دور باطل اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران و تغییر نکردن شیوه رفتاری، شدیداً ابراز تاسف کرد و اینگونه اقدامات بی ثمر را مغایر تحرکات این کشورها برای تعامل و دیپلماسی منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران طی چند ماه گذشته عنوان کرد. 

گفتنی است کمیته چهارجانبه عربی دیروز (چهارشنبه) ۱۸ اسفند ماه در جلسه‌ای که در حاشیه نشست یکصد و پنجاه و هفتمین دوره شورای اتحادیه عرب در مقر این اتحادیه برگزار شد، به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخت. (اینجا بخوانید)

سخنگوی وزارت امور خارجه ایراد اتهامات تکراری و بی اساس دخالت ایران در امور داخلی دیگران از سوی کشورهای مداخله گری که سابقه طولانی از  تنش آفرینی و جنگ افروزی به ویژه در یمن و مناطق درگیر غرب آسیا و شمال آفریقا دارند را مردود خواند.‌

* همه اقدامات ایران درباره جزایر سه گانه ایرانی در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است

خطیب‌زاده صدور این نوع بیانیه‌های تکراری را مانعی در راستای تقویت روابط ایران با همسایگان خواند و بار دیگر بر موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران در دعوت از همسایگان برای گفت‌وگو و حل سوءتفاهمات از طریق مسیرهای دیپلماتیک را مورد تأکید قرار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره جزایر سه گانه ایرانی، با مردود شمردن بیانیه مذکور، همه اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی کشور خواند و مداخله دیگران در این زمینه را محکوم کرد.

گفتنی است سعید خطیب‌زاده نهم اسفند ماه نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران به بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایرانی واکنش نشان داد و آن را دخالت آشکار در امور داخلی ایران و تعرض به یکپارچگی و تمامیت ارضی ایران خواند و از اساس مردود دانست و تصریح کرد: جزایر سه گانه جزء لاینفک ایران عزیز است و هیچ اختلافی در این زمینه نیست و اتحادیه اروپا هیچ پایگاه قانونی و حقوقی ندارد که درباره موضوعی که مربوط به تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی ایران است، اظهار نظر کنند. هم از نظر حقوق بین‌الملل مردود است و هم از لحاظ اخلاق حرفه‌ای کار بسیار غلطی را انجام داده‌اند.

«سعید خطیب‌زاده» روز (جمعه) ۲۶ شهریور ماه نیز در خصوص بیانیه ۱۴۹ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک‌ و تنب بزرگ تعلق قطعی به ایران داشته و بیانیه‌های ملال‌آور و تکراری صادره در این خصوص تغییری در ایرانی بودن ابدی آنها ایجاد نخواهد کرد. 

* حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته‌ای و توانمندی‌های دفاعی ایران

خطیب‌زاده امروز همچنین در واکنش به بیانیه کمیته خودخوانده حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته‌ای و توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را از جمله سیاست‌های راهبردی کشور خواند و بر بی اثر بودن این بیانیه‌ها در مسیر توسعه صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور تأکید کرد.

به گزارش فارس، وزیران خارجه امارات عربی متحده، عربستان سعودی، بحرین و مصر در این بیانیه ایران را به حمایت از آنچه «گروه‌های تروریستی» خوانده شده، متهم کردند و با بیان اینکه ایران به توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود ادامه می‌دهد، مدعی شدند که ایران، حوثی‌های یمن را با موشک‌های خود مجهز می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن طرح این ادعای ضمنی که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، بر لزوم حمایت از تلاش‌هایی که مانع این امر می‌شود از جمله مذاکرات وین، تأکید شده است. این کشورها خواستار تقویت نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران و اقدام جدی در جهت دستیابی به یک «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» شدند.

لازم به ذکر است، «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان دیروز (چهارشنبه)، به بیانیه مذکور واکنش نشان داد و گفت‌ که لبنان در خصوص بیانیه صادر شده درباره ایران تحفظ دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۹ شهریور ماه (+) نیز ضمن محکوم کردن بیانیه کمیته خودخوانده چهارجانبه اتحادیه عرب به آنها توصیه کرد به جای صدور بیانیه‌های بی ارزش بر جنایات صهیونیست‌ها متمرکز شون

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید