پرده برداری از خشم رهبران اوکراین از اسرائیل

کدخبر: ۴۸۲۸۳۷
روزنامه عبری‌زبان هاآرتص از خشم رهبران اوکراین به خاطر موضع دولت اسرائیل در قبال حمله روسیه به کشورشان پرده برداشت.
پرده برداری از خشم رهبران اوکراین از اسرائیل

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، یک مسئول دولتی برجسته در دولت اوکراین، تاکید کرد، دمیترو کولبا، وزیر خارجه این کشور هفته گذشته از هماهنگی گفت‌وگوی تلفنی با یائیر لاپید، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی در بحبوحه انتقادات از موضع اسرائیل در قبال جنگ روسیه خودداری کرد.

هاآرتص گزارش داد، این مسئول اوکراینی در ادامه افزود، دفتر لاپید به دنبال هماهنگی برای گفت‌وگوی بین وزرای خارجه دو طرف بود اما کولبا تا کنون از "پذیرش آن" سر باز زده  است.

همچنین در اکوایران ببینید : عقاب آمریکا در کمین بازار

به گفته مسئول مذکور کولبا "نه نگفت" بلکه گفت "مشغول است".

وی همچنین تصریح کرد، آخرین مذاکرات بین این وزیر اسرائیلی و همتای اوکراینی وی حدود سه ماه پیش یعنی مدت‌ها قبل از آغاز  جنگ بود و لاپید تاکنون به صورت مثبت به دعوتنامه برای سفر به کی‌یف که آن را به معاون وزیر خارجه اوکراین ارسال کرده بود، پاسخ نداده است.

 در همین راستا، دفتر لاپید مدعی شد، اسرائیل با دولت اوکراین بی‌وقفه در تماس است و لاپید بارها جنگ روسیه علیه  اوکراین را محکوم کرده است.

روزنامه"هاآرتص" فاش کرد، لاپیداز جمله مقامات اسرائیلی است که تاکنون جنگ ارتش روسیه علیه اوکراین و دست کم چهار مرتبه عملکرد و رفتار روسیه را محکوم کرده است و لحن خود را در جریان سفرش به رومانی تندتر کرده و گفته است: اسرائیل مانند رومانی جنگ روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند و "توجیهی برای آن نیست" و ما از روسیه می‌خواهیم تبادل آتش و "تجاوزات" را متوقف و مسائل مطرح شده بر روی میز مذاکرات را حل کند.

این روزنامه عبری زبان مدعی شد، موضع کولبا سطوح سیاسی اسرائیل را متعجب نکرد و وزیر امور خارجه اوکراین از شخصیت‌های جدی و تعیین کننده در انتقاد از عملکرد اسرائیل است. وی همچنین از واقعیت عدم پیوستن اسرائیل به نظام تحریم‌ها علیه روسیه و مخالفت آن با انتقال کمک‌های امنیتی به اوکراین انتقاد کرده است.

این روزنامه اسرائیلی همچنین نوشت، کولبا تنها عضو برجسته دولت اوکراین نیست که از موضع اسرائیل در بی‌طرفی انتقاد کرده و اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع این کشور نیز روز گذشته هشدار داده بود که عدم اتخاذ موضع واضح اسرائیل علیه روسیه اعتماد بین کی‌یف و تل‌آویو را از بین برده است.

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد، اسرائیل بی‌تفاوتی غیرقابل توجیه و عدم آمادگی خود برای انتخاب طرفی در جنگ را نشان می‌دهد.

هاآرتص همچنین نوشت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز اخیرا نارضایتی خود را از موضع اسرائیل اعلام کرد.

در اولین ساعات صبح پنجشنبه ۲۴ فوریه، روسیه عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این عملیات زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار داده است و غیرنظامیان در خطر نیستند. مسکو می‌گوید قصد ندارد سلطه بر اوکراین را ندارد، بلکه قصد دارد کی‌یف را خلع سلاح و تهدیداتش را متوقف کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از اولین روز حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که "اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما پس از آن چگونه ادامه می‌داد".

وی تاکید کرد تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش ناتو با شکست مواجه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید