قطعنامه روسیه درباره اوکراین رد شد

کدخبر: ۴۸۴۶۳۷
شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره تحولات اوکراین را به تصویب نرساند.
قطعنامه روسیه درباره اوکراین رد شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه پیش‌نویس پیشنهادی روسیه درباره بحران اوکراین را رد کردند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این پیش‌نویس خواستار محافظت از غیرنظامیان و تضمین دسترسی به کمک در اوکراین شده بود، اما ۱۳ کشور به آن رأی ممتنع و ۲ کشور (چین و روسیه) رأی مثبت دادند.

بهانه اعضای شورای امنیت برای عدم موافقت با این قطعنامه این بود که روسیه در این پیش‌نویس به نقش خودش در ایجاد بحران اشاره نکرده بود.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی هم تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

آمریکا و متحدان اروپایی این کشور تا کنون تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه وضع کرده و اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی این کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید