ثبت نخستین پیوند کلیه سال جاری در این استان

کدخبر: ۴۸۵۲۵۷
اقتصادنیوز: نخستین پیوند کلیه بیمار دیالیزی در استان زنجان به صورت دریافت کلیه از جسد بوده که در روزهای نخست سال جاری به ثبت رسید
ثبت نخستین پیوند کلیه سال جاری در این استان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مدیر انجمن خیرین حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: نخستین پیوند کلیه بیمار دیالیزی این استان به صورت دریافت کلیه از جسد بوده که در روزهای نخست سال جاری به ثبت رسید.

محمدرضا طهماسبی  افزود: یکی از بیماران انجمن کلیوی شهرستان ماهنشان با بیماری مزمن کلیوی  به مدت یک سال تحت همودیالیز بود که با دریافت کلیه از یک اهدا کننده مرگ مغزی به زندگی عادی خود بازگشت.

وی، با بیان اینکه در زمان حاضر بیش از ۴۲۰ بیمار دیالیزی در استان زنجان تحت درمان دیالیز قرار دارند، اضافه کرد: از این تعداد ۵۰ درصد واجد شرایط پیوند کلیه هستند.

طهماسبی با اشاره به اینکه پیوند کلیه اغلب یک درمان انتخابی برای نارسایی کلیه در مقایسه با انجام دیالیز تا آخر عمر است افزود: پیوند کلیه می تواند بیماری مزمن کلیه یا بیماری کلیوی در مرحله پایانی را درمان کند تا در بهتر شدن و طولانی‌تر شدن مدت زندگی موثر باشد.

وی به هزینه بالا و محدویت عمل  پیوند در چند سال را یادآور شد و گفت: این انجمن با توجه به ماهیت فعالیت آن که یک نهاد خیریه است و بودجه مشخصی ندارد  و تامین هزینه‌ های دارو در اولویت فعالیت قرار دارد.

این مسوول با اشاره به اینکه انجمن کلیوی  در خصوص انجام عمل پیوند نیز در صورت مشارکت خیرین  در تامین هزینه های عمل پیوند، بیماران را حمایت می‌کند ابراز امیدواری کرد در سال جدید با کاهش شیوع  کرونا، فرصتی برای پیوند بیماران واجد شرایط در راستای شکوفایی دوباره زندگی بیماران دیالیزی باشد.

طهماسبی با اشاره به اینکه پیوند کلیه یک روش جراحی برای قرار دادن کلیه سالم از اهدا کننده زنده یا فوت کرده در بدن شخص مبتلا و نیازمند به این عضو مهم است خاطر نشان کرد: اغلب پیوندهای کلیه از افراد زنده انجام می شود، و  پیوند کلیه از جسد در کشور نیز بسیار محدود است که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید