دلیل علمی منع رهاسازی ماهی قرمز در بستر رودخانه‌ها

کدخبر: ۴۸۵۹۲۷
اقتصادنیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: رهاسازی ماهی قرمز سفره‌های هفت سین در رودخانه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی، باعث برهم خوردن تعادل آبزیان می‌شود و در صورت خرید نباید در آب‌های جاری رهاسازی شوند.
دلیل علمی منع رهاسازی ماهی قرمز در بستر رودخانه‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس از شهرکرد به نقل از روابط‌عمومی حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی در خصوص منع رهاسازی ماهی قرمز در آب‌ رودخانه‌ها گفت: ماهی قرمز قادر به تحمل طیف وسیع دما، PH و شوری آب بوده و در برابر غلظت پایین اکسیژن و آلودگی آب مقاوم است که همین خصوصیات باعث شده که شرایط متفاوت محیط جدیدی که وارد آن می‌‌شود را تحمل و خود را با آن سازگار کند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط از محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ماهی قرمز گونه‌ای غیربومی برای کشور ما است چرا که به صورت عمدی یا تصادفی به دلیل فعالیت‌های انسانی به خارج از محدوده پراکندگی طبیعی خود وارد شده است.

احمدی افزود: این ماهی‌ها غذا و اکسیژن لازم برای ماهی‌های بومی رودخانه‌ها را مصرف می‌کنند و ممکن است همین ماهی قرمز کوچک، نسل یک ماهی بومی را با خطر انقراض مواجه کند و احتمال دارد ناقل انگل، قارچ و عوامل بیماری‌زا هم باشند.

وی بیان کرد: این ماهی‌ها به دلیل همه‌چیزخوار بودن می‌توانند تخم ماهی‌های دیگر را بخورند و در صورت آزادسازی آن‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی می‌توانند اکوسیستم آن منطقه را به هم بزنند بنابراین بهتر است در آب‌های طبیعی به‌هیچ عنوان رها نشوند.

وی از جمله آثار سوء زیست‌محیطی رها کردن ماهی‌های قرمز در آب‌های طبیعی را افزایش آلودگی و تیرگی آب به دلیل تغذیه از گیاهان و مواد آلی موجود در بستر آب و از بین بردن گیاهان آبزی برشمرد و تصریح کرد: رقابت تغذیه‌ای و رقابت برای فضا با سایر گونه‌‌های بومی، کمک به رشد بی‌رویه جلبک، تداخل با زندگی طبیعی کپورماهیان بومی، کاهش رفتار تولید مثلی برخی دوزیستان بومی و انتقال بیماری به ماهیان دیگر از جمله دیگر آثار مخرب زیست محیطی ماهی قرمز است.

احمدی بیان داشت: این ماهی جزو سفره‌های هفت‌سین نوروزی شده و ضروریست به مردم آگاهی داده شود، که از خرید آنها اجتناب کنند و در صورت خرید بعد از ایام عید این ماهی را وارد محیط‌های طبیعی نکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید