واکنش آلمان به تهدید گازی اروپا توسط روسیه

کدخبر: ۴۸۶۴۵۴
بر اساس اعلام منابع دولتی آلمان، در پی افزایش تهدیدهای روسیه مبنی بر قطع گاز اروپا، پارلمان این کشور طرح ملی کردن واحدهای گاز پروم و روس نفت (دو شرکت نفت و گاز روسی) فعال در آلمان را در دست بررسی قرار داده است.
واکنش آلمان به تهدید گازی اروپا توسط روسیه

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، منابع دولتی آلمان گزارش داده اند که این کشور در حال بررسی ملی کردن واحدهای "گازپروم" و "روس نفت" (دو شرکت نفت و گاز روسی) در این کشور است.

بیزنس اینسایدر گزارش داد، این دو غول انرژی روسی که ردپای قابل توجهی در آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا دارند، دارای تاسیسات ذخیره گاز عظیم بوده و بخش بزرگی از تجارت پالایشگاهی آلمان را به خود اختصاص داده اند.

نشریه آمریکایی "پولیتیکو" هم روز جمعه به نقل از یک مقام دولتی آلمان و دو منبع آگاه دیگر گزارش داد که دولت برلین در حال بررسی سلب مالکیت از دارایی های گازپروم با هدف وادار کردن این غول به فروش تاسیسات ذخیره گاز خود در سراسر آلمان است.

روزنامه "هندلزبلت" چاپ آلمان نیز دیروز یکشنبه در گزارشی نوشت که طرح ملی کردن واحدهای گازپروم و روس نفت در آلمان با موافقت ائتلاف حاکم این کشور روبرو شده است.

«برند وستفال» سخنگوی گروه پارلمانی انرژی از حزب سوسیال دموکرات آلمان در این مورد گفت: وضعیت جدی است و نیاز به اقدامات فوق العاده دارد.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که آلمان به دنبال تقویت امنیت انرژی کشور در بحبوحه جنگ در اوکراین است. هفته گذشته، آلمان پس از درخواست «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه مبنی بر پرداخت پول گاز خریداری شده به روبل، یک طرح اضطراری را برای مقابله با اختلال عرضه گاز طبیعی فعال کرد.

پوتین با امضای یک فرمان اجرایی به کشورهای اروپای اولتیماتوم داده است که در صورت رد درخواست مسکو، عرضه گاز را به کشورهای غربی قطع می کند.

آلمان اکنون در «مرحله هشدار اولیه» طرح اضطراری انرژی خود قرار دارد و برلین از همه مصرف‌کنندگان صنعتی تا خانگی درخواست کرده در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند و مصرف را کاهش دهند.

به گفته کارشناسان چنانچه وضعیت بدتر شود و تهدیدات مسکو عملی گردد، این کشور ممکن است سهمیه بندی گاز را براساس دستورالعمل مرحله سوم آغاز کند که در این صورت براساس اولویت بندی های وزارت اقتصاد آلمان مصرف صنایع به عنوان نخستین قربانی این طرح در ردیف اول قطعی برق قرار می گیرد؛ اقدامی که به باور ناظران می تواند اقتصاد این کشور صنعتی را ویران کند و منجر به نابودی مشاغل شود.

خبرگزاری رویترز هم با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است برلین واحدهای گازپروم و روس نفت را ملی کند، به نقل از «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نوشت: این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی است.

اما آلمان تنها کشور اروپایی نیست که از زمان آغاز جنگ در اوکراین به فکر ملی کردن دارایی های انرژی روسیه بوده است.

در ماه مارس روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" و خبرگزاری آمریکایی "بلومبرگ" هم گزارش دادند که انگلیس همزمان با افزایش خطر قطع عرضه گاز روسیه به اروپا، در حال آماده شدن برای ملی کردن موقت واحد خرده‌فروشی گازپروم بریتانیا است.

از سوی دیگر شرکت دولتی نفت و گاز روسی گازپروم در واکنش به طرح های در حال بررسی برخی کشورهای اروپایی روز جمعه اعلام کرد که مشارکت خود در گازپروم آلمان را خاتمه داده است.  

انتشار اخبار مبنی بر طرح دولت آلمان برای ملی کردن واحدهای گازپروم و روس نفت در حالی است که مقامات دولتی این کشور تاکنون به درخواست رسانه ها برای گفت‌وگو در این خصوص واکنشی نشان نداده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید