واکنش عربستان به تشکیل شورای رهبری ریاستی یمن

کدخبر: ۴۸۷۱۴۸
عربستان سعودی ساعاتی پس از اعلام کناره گیری «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور فراری یمن و واگذاری اختیاراتش به شورای رهبری از این تصمیم استقبال کرد.
واکنش عربستان به تشکیل شورای رهبری ریاستی یمن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، منابع خبری بامداد امروز (پنجشنبه) گزارش دادند که "عبد ربه منصور هادی"، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر داد و همه اختیارات خود را به آن  محول کرده است.

بر اساس این گزارش، «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.

رئیس جمهور مستعفی یمن همچنین «علی محسن الأحمر» معاون خود را از سمتش برکنار کرد.  

شورای رهبری ریاست جمهوری اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی یمن را برعهده خواهد داشت.

پس از این اقدام، خبرگزاری رسمی سعودی «واع»، ساعتی بعد در بیانیه ای از استقبال ریاض و حمایت از تصمیم منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن و ارائه کمک ۳ میلیارد دلاری به جمهوری یمن خبر داد.

در این بیانیه، عربستان سعودی «حمایت کامل خود را از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را اعلام و ابراز امیدواری کرد تا این شورا به وظایف خود در اجرای سیاست‌ها و ابتکارات مؤثر برای دستیابی به امنیت و ثبات و پایان دادن به بحران یمن عمل کند».

بر پایه این گزارش، «عربستان سعودی از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن درخواست نموده که مذاکرات با حوثی ها را تحت نظارت سازمان ملل متحد آغاز کند تا به یک راه حل سیاسی نهایی و جامع که شامل یک دوره انتقالی است، یمن را به سمت صلح و توسعه سوق دهد.»

صدور این بیانیه سعودی ها در حالی است که عربستان با حمایت گسترده از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن و همراهی غرب در هفت سال گذشته یمن را آماج حملات سنگین زمینی و هوایی قرار داده است.  

از سوی دیگر، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی نیز از رئیس و اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری یمن استقبال و ضمن اعلام حمایت از این شورا، نسبت به نقش‌آفرینی آن برای ایجاد صفحه‌ای جدید در یمن ابراز امیدواری کرد.

پیش تر رسانه‌های یمنی پس از غیبت منصور هادی در رایزنی‌های ریاض که با دعوت شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض زندگی می‌کند از سمتش برکنار کند.

بر اساس این گزارش، حذف عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از رایزنی های ریاض، بیانگر سیاست ائتلاف برای برکناری وی بوده است.

علاوه بر منصور هادی، محسن الاحمر (معاون رئیس جمهور) و معین عبدالملک نخست وزیر کابینه هادی نیز در رایزنی گروه‌های یمنی در ریاض غایب بودند.

شورای رهبری ریاست جمهوری یمن هشت عضو دارد که «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند.

شورای رهبری ریاست جمهوری یمن مسؤولیت مذاکرات با جنبش انصارالله در خصوص آتش بس را برعهده دارد.

پیش تر «مجتهد» کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود که برخی منابع خبر دادند سفیر عربستان در یمن هرگونه دیدار سیاسی منصور هادی یا حضور او در رسانه‌ها را منع کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی ها به عمق اراضی سعودی ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

در همین حال برخی منابع خبر دادند که منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن در بازداشت خانگی سعودی ها به سر می‌برد.

به گفته این منابع، مقام های سعودی در ریاض منصور هادی را در حبس خانگی قرار داده اند و وی با فشار سعودی ها، از قدرت کناره‌گیری کرده است.  

بر پایه این گزارش، شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن نیز توسط خود سعودی ها تشکیل شده است.

 واکنش عربستان به کناره گیری رئیس جمهور فراری یمن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید