اعتراض تند اعضای شورا به تعطیل نشدن پایتخت در پی آلودگی هوا

کدخبر: ۴۸۷۷۶۴
اقتصادنیوز: مسئله گرد و غبار روزهای اخیر که ساکنان شهرهای مختلف کشور از جمله تهران را درگیر کرده است، امروز به شورای شهر تهران کشیده شد و اعضای پارلمان شهری گلایه‌های خود را نسبت به تعطیلی نشدن شهر تهران و جای خالی اعضای شورا در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام کردند.
اعتراض تند اعضای شورا به تعطیل نشدن پایتخت در پی آلودگی هوا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری‌آنلاین، اعضای شورای شهر در جلسه امروز با تذکرهای مکرر،‌ اعتراض و انتقاد خود را به نسبت به تعطیل نشدن تهران اعلام کردند و خواستار پاسخگویی استاندار شدند.

مسئله گرد و غبار روزهای اخیر که ساکنان شهرهای مختلف کشور از جمله تهران را درگیر کرده است، امروز به شورای شهر تهران کشیده شد و اعضای پارلمان شهری گلایه‌های خود را نسبت به تعطیلی نشدن شهر تهران و جای خالی اعضای شورا در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام کردند.

سوده نجفی اولین عضو شورای شهر بود ک تذکر خود را به موضوع گرد و غبار اختصاص داد و با خطاب قرار دادن استاندار تهران گفت: آقای استاندار بگویند شاخص هوای تهران باید به چه مرحله‌ای می‌رسید که جان مردم و شهروندان برای شما مهم تلقی شود و اقدام به تعطیلی مدارس و ادارات می‌کردید؟ بله، ما هم معتقدیم که تعطیلی مدارس و ادارات اولین و ساده‌ترین راه حل است و باید برای آلودگی هوای تهران عزمی ملی و همت همگانی صورت گیرد؛ اما فراموش نکنیم که در برابر جان شهروندان مسئول هستیم و باید برای حفاظت از آن تلاش کنیم.

نجفی به ترکیب کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: مشخص نیست کدام دستگاه‌ها و ارگان‌ها در این کمیته عضو هستند. در زمستان سال گذشته که آلودگی هوای تهران در مرز هشدار قرار گرفته بود و بنده در تذکری نسبت به دعوت نشدن از یکی از اعضای شورای شهر تهران در کمیته آلودگی هوا انتقاد کردم، بلافاصله دفتر شما در تماسی عنوان کرد که دعوت از اعضای شورای شهر تهران به این کمیته فراموش شده و از جلسات بعدی حتما دعوت خواهند شد اما باز هم این بار دعوتی صورت نگرفت.

 

سروری: شهرداری در مورد گرد و غبار تصمیم گیرنده نبود

سروری نیز به انتقادهایی که پیرامون مدیریت شهرداری در روزهای اخیر شکل گرفته بود، پاسخ داد و در جمع خبرنگاران گفت: بحث تصمیم تعطیلی بر عهده استانداری تهران است ضمن اینکه این آلودگی موضوعی نیست که شهرداری در مورد آن تصمیم‌گیری کند چرا که منشأ خارجی دارد و شهرداری تهران نمی‌تواند کاری انجام دهد. برای این موضوع در ستاد دیگری تصمیم گیری می‌شود اما اطلاعات برای این ستاد به درستی تشریح نشده بود.

 

میرزایی قمی: گردوخاک همچنان در تهران خواهد ماند

سید محمدمهدی میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران نیز در جلسه امروز با اشاره به گزارش آلودگی هوای شهر تهران در چند روز گذشته گفت: در این ارتباط گزارش‌های مفصلی جمع‌بندی شده و در اختیار کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران قرار گرفته است. ما در ۱۲ سال گذشته شاهد چنین پدیده‌ای در تهران نبوده‌ایم البته نمونه مشابهی را در تابستان ۱۳۸۸ تجربه کرده‌ایم و در آن مقطع چند روز ادارات و مدارس تهران به تعطیلی کشیده شد اما بعد از آن چنین اتفاقی را تجربه نکرده‌ایم.

براساس گفته میرزایی احتمالاً چنین مشکلاتی (گردوخاک و طوفان)‌ را در روزهای آتی در تهران خواهیم داشت.

پیرهادی: ترکیه مسبب اصلی گرد و خاک

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز ترکیه را به عنوان منشاء خارجی گرد و خاک اخیر معرفی کرد و گفت: یکی از علل عمده بروز این پدیده، گرمایش زمین و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی و پدیده تغییر اقلیم است، لزوم در نظرگیری برنامه جامع کشوری به جهت مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی بسیار ضروری است. منشأ اصلی گرد و خاک خارج از ایران است و کشور ترکیه با اجرای طرح GAP که متشکل از ۲۲ سد و ۱۳ نیروگاه بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات، مسبب اصلی این پدیده شوم و بروز خسارات غیر قابل جبران بر محیط زیست کشورهای همسایه و ایران شده است.

پیرهادی معتقد است که «دستگاه دیپلماسی با قدرت و جدیت از منافع کشور ایران در مجامع حقوقی و بین المللی دفاع کند و با تشکیل کارگروه‌های مشترک علمی و اجرایی میان کشورهای درگیر این مسئله، برای رفع آن تلاش کند، چرا که چالش امروز محصول انفعال، ناآگاهی و عدم شناخت دولت  از حقوق بین المللی و رعایت حق‌آبه در سنوات گذشته بوده است.»

تشکری هاشمی:استاندار باید پاسخ دهد

تشکری هاشمی نسبت به تعطیل نشدن تهران انتقاد کرد و تأکید کرد: استاندار باید در این خصوص پاسخ دهد که چرا بر خلاف مصوبه دولت و در راستای حفظ جان مردم هیچ امری در تهران متوقف نشد به جز برگزاری یک مسابقه فوتبال؟

او  با بیان این‌که بازی با جان مردم بازی خطرناکی است و لازم است شورا از استانداری و محیط زیست دعوت کند، اظهار کرد: نوشتن قانون کاری ندارد و دردی دوا نمی‌کند؛ بلکه آن چیزی که مشکل را حل می‌کند عمل کردن به قانون است، اما متاسفانه با این‌که امروز هم وضعیت هوا در برخی مناطق در وضعیت قرمز است می‌بینید که حالت بی‌تفاوتی نسبت به سلامت مردم ایجاد شده است.

امانی: تهران تعطیل نشد و مردم زیر پست‌های من بد و بیراه نوشتند

ناصر امانی با تأکید بر این نکته که در روزهای اخیر به اشتباه شورای شهر و شهرداری مسئول تصمیم گیری برای تعطیلی تهران معرفی شد، گفت: ۴۸ ساعت اخیر جنجالی علیه شورا و شهرداری در مورد گرد و غبار ایجاد شد و بهتر بود شهردار تهران یا معاون حمل و نقل در راستای احترام به افکارعمومی به شورا آمده و توضیح می‌دادند که مردم فکر نکنند که تنفس و سلامت آنها برای مدیریت شهری مهم نیست هرچند که این موضوع ارتباطی به شهرداری تهران ندارد اما وقتی شهردار تهران می‌گوید که مسئولیت مبارزه با آلودگی هوا به وی سپرده شده و در این راستا قرارگاه ایجاد می‌کند دیگر برای مردم فرقی ندارد که آلودگی طبیعی برعهده دولت است و آلودگی‌های دیگر برعهده شهرداری است. برای مردم فرقی بین دولت و شهرداری وجود ندارد و مردم برایشان مهم نیست که کمیته را شهرداری تشکیل می‌دهد یا استانداری.

او با بیان این‌که داشتن مسئولیت مهم نیست بلکه داشتن اختیار مهم است، اظهار کرد: مردم زیر پست‌های من فحش و بدوبیراه نوشته‌اند که چرا تهران تعطیل نشد. حق دارند و از آنها عذرخواهی می‌کنم و برایمان سوال است که چرا تهران تعطیل نشد.

علوی: جان مردم را با وزیدن باد گره زدند

سید احمد علوی، یکی از اعضای شورای شهر نیز گره زدن زندگی شهروندان را به وزیدن باد، امری نادرست دانست و گفتما نمی‌توانیم از حقوق مردم کوتاه بیاییم. ما نماینده مردم هستیم و وظیفه پیگیری حقوق مردم را داریم.وی ادامه داد: مواد درشت و ۱۰ میکرون آسیب زیادی به انسان وارد می‌کند اما دوستان به سادگی از آن گذشتند و گفتند قرار است باد بیاید.

علوی با بیان اینکه پیش بینی‌ها حاکی از وزیدن باد در بعد از ظهر شنبه بود، گفت: مدارس و ادارات صبح فعالیت می‌کنند و آقایان سلامت شهروندان را به باد عصر گره زدند. واقعاً در آن جلسه کسی نگفت باد قرار است بعد از ظهر و زمانی که مدارس و ادارات به فعالیت خود خاتمه داده‌اند، بوزد؟ هیچ کجا را تعطیل نکردند بعد می‌گویند مردم اگر کار ندارند بیرون نیایند، وقتی همه جا باز است مگر می‌شود که کسی کار نداشته باشد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید