سیمین ناصری درگذشت

کدخبر: ۴۸۸۱۵۶
سیمین ناصری استاد برجسته مهندسی بهداشت محیط در سن ۷۱ سالگی درگذشت.
سیمین ناصری درگذشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایکنا سیمین ناصری، متولد ماه بهمن سال ۱۳۳۰ در تهران، تحصیلات کارشناسی رشته مهندسی شیمی و پتروشیمی را در دانشگاه پلی تکنیک (صنعتی امیرکبیر) گذراند. پس از آن با بورس تحصیلی به فرانسه رفت و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و دکتری تخصصی مهندسی شیمی (علوم و تکنیک‌های فرآیندهای شیمیایی) را در دانشکده پلی‌تکنیک شهر تولوز (Toulouse) فرانسه (ENSIGC) اخذ کرد و در سال ۱۳۵۷ جهت خدمت به کشور به ایران بازگشت.

 
وی استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و ضمن همکاری در مدیریت گروه، سال‌ها مسئولیت معاون پژوهشی دانشکده و همچنین ریاست مرکز تحقیقات کیفیت آب پژوهشکده محیط‌ زیست آن دانشگاه را برعهده داشت.
ناصری در حدود ۲۵ سال پیش در کنار تعداد محدودی از استادان گروه مهندسی بهداشت محیط، انجمن علمی بهداشت محیط ایران را راه‌اندازی کرد و چندین دوره دبیر انجمن و در سال‌های اخیر نیز نایب‌رئیس انجمن بود. یکی از تأثیرگذارترین نقش‌هایی که خانم دکتر ناصری در انجمن داشت، شکل‌گیری و انتشار نشریه‌ای به زبان انگلیسی (Journal of Environmental Health Science & Engineering (JEHSE)) بود که مسئولیت سردبیری این مجله را برعهده داشت که این نشریه یکی از  نشریات موفق دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین در سطح ملی است که جوایز متعددی از جمله؛ (جوایز جشنواره رازی، جشنواره ابن‌سینا و ...) را اخذ کرده است.
 
سیمین ناصری علاوه بر تألیف و ترجمه ۱۰ عنوان کتاب، بیش از ۲۰۰ مقاله در نشریات معتبر بین المللی و داخلی چاپ و بیش از ۱۲۰ مقاله در همایش های بین المللی و ملی ارائه کرد. دریافت جایزه مریم میرزاخانی در سومین جشنواره زن و علم در سال ۱۳۹۹، دریافت جایزه ملی محیط‌ زیست در سال ۱۳۹۶، دریافت جایزه برترین پژوهشگر آب (در روز ملی آب) در ۱۳۹۵، دریافت جایزه حکیم جرجانی در شانزدهمین جشنواره ابن‌سینا در سال ۱۳۹۳، کسب عنوان استاد برجسته و برگزیده دانشگاه در بخش آموزش- منتخب جشنواره ابن‌سینا در سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۵، دریافت جایزه برترین نشریه علمی دانشگاه و در سطح ملی در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲ از جمله افتخارات ایشان است. همچنین نام سیمین ناصری در ماه می سال ۲۰۲۰ در فهرست یک درصد دانشمندان برتر پراستناد جهان قرار گرفته است.
 
سیمین ناصری از سال ۱۳۸۴ عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم بود و در سال‌های عضویت در فرهنگستان در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگستان مشارکت مؤثر داشت. وی چندین دوره ریاست شاخه بین گروهی محیط زیست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت و در سال‌های اخیر نیز با همکاری دیگر بانوان عضو فرهنگستان علوم، شورای زنان در علم و فناوری را تشکیل داده و در برنامه‌ها و فعالیت‌های این شورا نیز مشارکت داشت. سیمین ناصری همچنین چندین سال عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و در بخش واژه‌گزینی مرتبط با محیط‌ زیست در آن فرهنگستان فعالیت داشت.
 
از میان سایر مسئولیت‌هایی که ایشان برعهده داشت می توان به عضویت در شورای عالی و دبیر پژوهشی «شبکه مراکز تحقیقات بهداشت محیط‌زیست کشور»، عضویت در هیئت تحریریه ۵ نشریه بین‌المللی و ۳ نشریه داخلی، عضو هیئت مؤسس پژوهشکده محیط‌ زیست (IER)، عضویت در شورای پژوهشی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، عضویت در شورای پژوهشی (کمیته محیط‌ زیست) وزارت نیرو- شرکت مدیریت منابع آب، عضویت در کمیته ملی راهبردی تغییرات آب و هوایی و سلامت، ریاست کارگروه تخصصی «کیفیت آب و بیماری‌های منتقله از آب»، و نماینده انجمن‌های علمی ایران در کنفرانس آلودگی آب‌های بزرگ (رودخانه آمازون- برزیل)- و دریای سیاه اشاره کرد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید