هشدار؛ تشدید شیوع تب کریمه-کنگو در فصل گرما

کدخبر: ۴۸۸۲۴۸
اقتصادنیوز: بنابر گفته‌ی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، انتقال تب‌خونریزی دهنده کریمه- کنگو از دام به انسان در فصل گرما به دلیل افزایش فعالیت کنه‌های عامل این بیماری تشدید می‌شود.
هشدار؛ تشدید شیوع تب کریمه-کنگو در فصل گرما

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: انتقال تب‌خونریزی دهنده کریمه- کنگو از دام به انسان در فصل گرما به دلیل افزایش فعالیت کنه‌های عامل این بیماری تشدید می‌شود، بنابراین کشتار مجاز دام و رعایت موازین بهداشتی مورد تاکید است.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، دکتر محمد رشتی‌باف افزود: با توجه به شروع فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها در فصل گرما، انتقال تب کریمه- کنگو از دام به انسان تشدید شده  که بی‌توجه بودن دامداران نسبت به این موضوع و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی به شیوع این بیماری در مناطق مختلف دامن می‌زند.

وی بیان کرد: کشتار غیر مجاز دام و نظارت بر کشتار دام در کشتارگاهها مهمترین عامل پیشگیری از تب‌خونریزی دهنده کریمه - کنگو به شمار می رود، بنابراین با فرا رسیدن فصل گرما شهروندان و دامداران باید به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند.

رشتی‌باف اظهار داشت: نظارت بر کشتارگاهها، سمپاشی دام‌ها و اماکن نگهداری دام‌ در مقابل کنه‌های دامی، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد کشتارگاهها از جمله این اقدامات دامپزشکی خراسان رضوی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: بنابراین دامها باید قبل از جابجایی، سمپاشی شده و برای حمل و نقل آنها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها در کشتارگاهها انجام شود.

دکتر رشتی باف افزود: با توجه به اینکه تب کنگو در دام هیچ گونه علامتی ندارد و از روی ظاهر یا حتی معاینه بالینی نمی‌توان تشخیص داد که دام به این بیماری مبتلا است، دامداران و شهروندان در صورت مشاهده کنه ناقل ویروس بر روی بدن احشام از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند، چراکه ویروس از این طریق نیز به بدن انسان انتقال می‌یابد.

وی عمده‌ترین راههای انتقال بیماری به انسان را تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده ذکر کرد و ادامه داد: دامداران در نگهداری دام‌ها و تماس با آنها نکات بهداشتی را رعایت کنند و شهروندان نیز گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و از هر گونه ذبح غیرمجاز دام نیز خودداری کنند.

۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ رتبه‌های نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید