آمریکا از امارات متحده عربی عذرخواهی کرد

کدخبر: ۴۸۸۶۰۲
بلینکن در جریان نشستی در ماه گذشته در مراکش، نامه رسمی مبنی بر عذرخواهی به دلیل تاخیر در پاسخ به حملات ارتش و نیروهای مردمی یمن را خطاب به محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد این کشور صادر کرده است.
آمریکا از امارات متحده عربی عذرخواهی کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آناتولی نوشت، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، به دلیل واکنش کشورش به حملات چندی پیش ارتش و نیروهای مردمی یمن به امارات متحده عربی از ابوظبی عذرخواهی کرد.

وب‌سایت خبری اکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش داد که بلینکن در جریان نشستی در ماه گذشته در مراکش، نامه رسمی مبنی بر عذرخواهی به دلیل تاخیر در پاسخ به حملات ارتش و نیروهای مردمی یمن را خطاب به محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد این کشور صادر کرده است.

خبرنگار آناتولی می افزاید؛ امارات از پاسخ آمریکا به حملات حوثی ها ناامید شده بود؛ همانطور که واشنگتن از پاسخ ابوظبی به جنگ روسیه علیه اوکراین ناراحت بود.

واشنگتن متحدان خویش از جمله شرکای دیرینه خود در خلیج فارس را تحت فشار قرار داده است تا در برابر حمله روسیه به اوکراین موضع سختی اتخاذ کنند. اما امارات و سایر متحدان عربش در خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، یک سیاست بی طرفانه و نه طرفدار روسیه را اتخاذ کرده اند.

امارات، بهمن‌ماه گذشته در رأی گیری شورای امنیت برای محکومیت حمله روسیه، رأی ممتنع داد. همچنین از حضور در رأی گیری هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل که روسیه را از شورای حقوق بشر حذف ساخت، خودداری کرد.

به گزارش اکسیوس، بلینکن به بن زاید گفت که دولت بایدن برای پاسخ به حملات حوثی‌ها به امارت‌ها خیلی طول داده و عذرخواهی کرده است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه که به شرط ناشناس ماندن با تارنمای خبری اکسیوس گفت وگو می کرد، این موضوع را انکار نکرد که بلینکن عذرخواهی آمریکا را رسماً ابلاغ کرده، اما در مورد گفت وگوهای دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نکرد.

این مقام گفت: "بلینکن تصریح کرد که ما عمیقاً برای مشارکت خود با امارات ارزش قائل هستیم و در مقابل تهدیدات مشترک در کنار شرکای خود خواهیم ایستاد."

اما پاسخ به حملات ارتش و نیروهای مردمی یمن، تنها یکی از چندین تنش مهم در روابط دوجانبه بود. علاوه بر نارضایتی ابوظبی از واکنش آمریکا به این حملات، امارات متحده عربی نیز از امتناع دولت بایدن از اعمال مجدد نام تروریستی بر حوثی‌ها ناامید شده است. گروه های بشردوستانه آمریکایی هشدار دادند که اعلام حوثی ها به عنوان یک گروه تروریستی، ارسال کمک های ضروری را پیچیده خواهد کرد.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به دلایلی که بشردوستانه می خواند، رفتار خود را با کشورهای عربی نسبت به سلف خود، ترامپ تغییر داد. ارتش و نیروهای مردمی همچنان کنترل بخش‌های وسیعی از یمن را در دست دارند. مردم این کشور عربی سال هاست به واسطه حملات عربستان و امارات و متحدانشان، در قحطی ویرانگر و رنج گسترده ای به سر می‌برند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید