توصیه‌های مهم برای توقف واریانت‌های جدید کرونا

کدخبر: ۴۸۹۳۸۷
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت تاکید دارند: "واکسیناسیون" یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می توانیم برای حفاظت از خود در برابر بیماری کووید-۱۹ انجام دهیم و در عین حال نیز به پایان یافتن همه گیری و همچنین توقف ظهور واریانت‌های جدید ویروس کرونا کمک کنیم.
توصیه‌های مهم برای توقف واریانت‌های جدید کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تازه‌ترین توصیه‌های خود درباره کووید ۱۹ تاکید کرد: هم‌اکنون واکسن‌های ایمن و موثری در دسترس هستند که مصونیت قوی در برابر نوع شدید بیماری‌ ایجاد کرده و کاهش بستری و مرگ ناشی از این بیماری را موجب می‌شوند و تاکنون میلیاردها نفر در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

کارشناسان این سازمان تاکید دارند: "واکسیناسیون" یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می توانیم برای حفاظت از خود در برابر بیماری کووید-۱۹ انجام دهیم و در عین حال نیز به پایان یافتن همه گیری و همچنین توقف ظهور واریانت‌های جدید ویروس کرونا کمک کنیم.

از این رو توصیه می‌شود تمامی دُزهای واکسن کووید-۱۹ را که مورد تایید قرار گرفته‌اند از جمله دُزهای یادآور واکسن در صورتی که مورد تایید باشد، تزریق شوند.

براساس یافته‌های فعلی، هنوز هم این امکان وجود دارد که حتی پس از واکسیناسیون به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شویم و ویروس را به دیگران منتقل کنیم. بنابراین لازم است هر اقدام موثری را برای حفظ سلامت خود و دیگران انجام دهیم.

در بیانیه این سازمان تاکید شده است: همچنان حفظ فاصله ایمن از دیگران و پرهیز از تجمعات، استفاده از ماسک مناسب که دهان و بینی را کامل بپوشاند، تهویه مناسب فضاهای داخلی، شستشوی مرتب دست‌ها و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه توصیه می‌شود.

اگر فرد پس از واکسیناسیون به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شود، احتمال دارد که علائم خفیف در او ظاهر شده یا بدون علائم باشد.

بنابر اعلام سایت رسمی این سازمان، تا هشتم آوریل ۲۰۲۲ (به‌روزرسانی که حدود ۱۰ روز قبل صورت گرفته است)، واکسن‌های کووید-۱۹ که مطابق با معیارهای لازم سازمان جهانی بهداشت هستند، عبارتند از:

- آسترازنکا

- جانسون اند جانسون

- مدرنا

- فایزر

- سینوفارم

- سینوواک

- کواکسین

- کووواکس

- نوواکسووید

کووید هنوز وضعیت اضطراریِ بهداشت عمومی در جهان است

همچنین سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین گزارش‌های خود تاکید کرده است: با وجود اینکه آمار مرگ‌ومیرها به پایین‌ترین سطح طی دو سال اخیر رسیده است اما بیماری کووید-۱۹ همچنان یک وضعیت اضطراریِ بهداشت عمومی در جهان است.

بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، در هفته منتهی به ۱۰ آوریل، بیش از ۲۲ هزار مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ در جهان ثبت شده است که پایین ترین میزان از ۳۰ مارس ۲۰۲۰ است. این سازمان اولین بار در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ و حدود یک ماه پس از ظهور کروناویروس در ووهان چین، بیماری کووید-۱۹ را یک وضعیت اضطراری اعلام کرد.

"تدروس آدهانوم"، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفته است: کاهش آمار مرگ و میر ناشی از همه گیری کووید-۱۹ یک خبر خوب است، اما در برخی از کشورها (همچون فرانسه، آلمان و انگلیس بنابر آمار رسمی "ورداُمتر") موارد ابتلا همچنان در حال افزایش است و کووید-۱۹ هنوز هم یک وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی است.

وی تاکید کرده است به‌جای آنکه سلاحمان را در برابر بیماری کنار بگذاریم، اکنون زمان آن است تا برای نجات جان انسان‌ها بیشتر تلاش کنیم. به طور خاص، این به معنی سرمایه گذاری است تا ابزارهای مقابله با بیماری کووید-۱۹ به طور عادلانه توزیع و همزمان، سیستم خدمات درمانی تقویت شود.

سازمان جهانی بهداشت از رهبران کشورها خواسته است تا اواسط سال جاری میلادی، ۷۰ درصد جمعیت خود را علیه بیماری کووید-۱۹ واکسینه کنند. با این حال، ۷۵ کشور کمتر از ۴۰ درصد جمعیت خود و ۲۱ کشور کمتر از ۱۰ درصد مردم خود را تا ماه مارس در برابر کروناویروس واکسینه کرده اند.

بنابر گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، در هفته منتهی به ۱۰ آوریل ۷.۳ میلیون مورد جدید ابتلا در جهان ثبت شده که کاهش ۲۴ درصدی نسبت به هفته قبل را داشته و پایین‌ترین میزان از اواخر ماه دسامبر است که نوع بسیار مسری کروناویروس موسوم به اُمیکرون جهان را فراگرفت. با این حال، زیر سویه اُمیکرون موسوم به BA.۲ که قدرت سرایت بیشتری دارد به شیوع مجدد بیماری در اروپا و چین و به طور فزاینده‌ای در ایالات متحده دامن زده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید