| واکنش مولداوی به سخنان جنجالی یک ژنرال روس؛

تصمیم روسیه برای حمله به مولداوی؟

کدخبر: ۴۹۰۵۰۸
وزارت امور خارجه مولداوی، سفیر مسکو را برای ابراز "نگرانی عمیق" خود درباره اظهارات یک فرمانده نظامی عالی‌رتبه روسیه که گفته بود جمعیت روس‌زبان این کشور در معرض سرکوب قرار دارند، احضار کرد.
تصمیم روسیه برای حمله به مولداوی؟

به گزارش اقتصادنیوز به م نقل از ایسنا از خبرگزاری رویترز ، وزارت خارجه مولداوی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، ‌آورده است: این اظهارات بی‌پایه و اساس هستند. مولداوی یک کشور بی‌طرف است و این اصل باید از سوی تمامی بازیگران بین‌المللی از جمله فدراسیون روسیه مورد احترام قرار گیرد.

احضار سفیر روسیه به دنبال آن صورت می‌گیرد که یک ژنرال ارشد ارتش روسیه برای اولین بار گفت که "هدف این کشور از حمله به اوکراین تصرف کامل جنوب و باز کردن مسیری زمینی به منطقه جدایی‌طلب ترنسنیستریا در مولداوی است." ژنرال رستم مینکایف تاکید کرد که روسیه به دنبال کنترل کامل جنوب در کنار شرق و منطقه دونباس اوکراین است.

همچنین وزیر خارجه مولداوی در بیانیه‌ای این اظهارات را بی‌پایه و برخلاف موضع رسمی روسیه در حمایت از تمامیت ارضی مولداوی در مرزهای به رسمیت شناخته شده آن خواند.

ترنسنیستریا یک منطقه جدایی‌طلب مولداوی با حمایت روسیه و هم مرز با اوکراین است. این منطقه از غرب هم‌مرز با اوکراین است و در پی سقوط اتحاد جماهیر شوروی در جنگ خونین، اعلام استقلال کرد اما هنوز رسما بخشی از مولداوی محسوب می‌شود و به صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. به عنوان بخشی از توافق آتش‌بس، از سال ۱۹۹۵ نزدیک به ۱۵۰۰ سرباز روس در این منطقه پایگاه و حضور دارند.

مشخص نیست که ژنرال مینکایف مستقیما موضع کرملین را اعلام کرده است یا خیر. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش از آغاز حمله به اوکراین درباره "تبعیض علیه روس‌زبانان در اوکراین" صحبت کرده بود.

 

مقام‌های دفاعی روسیه به بی‌بی‌سی گفته‌اند که در حال بررسی گفته‌های این مقام نظامی هستند. این اعلام موضع در صورت تایید برای اولین بار چشم‌اندازی از برنامه‌های روسیه در هفته‌های پیش رو به دست می‌دهد. مولداوی در اعتراض به این موضوع، سفیر روسیه را برای پاره‌ای توضیحات فراخوانده است.

ژنرال مینکایف، معاون فرمانده بخش مرکزی روسیه است و در جریان رویدادی نظامی در سوردولوسک صحبت کرد. به گفته این مقام نظامی "کنترل جنوب اوکراین راه دیگری به ترنسنیستریا است که در آنجا هم جمعیت روس‌زبان تحت سرکوبند."

وزارت دفاع اوکراین اظهارات این ژنرال روس را معادل "امپریالیسم روس" خوانده است.

در همین حال یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته است هفته‌های پیش رو در جنگ روسیه علیه اوکراین "بسیار تعیین‌کننده" است و احتمال دارد که شدت و قدرت حملات روسیه به شرق اوکراین افزایش جدی پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید