روایت پایگاه آمریکایی از ناکامی دیپلماتیک دولت آمریکا در موضوع برجام

کدخبر: ۴۹۰۷۷۵
پایگاه آمریکایی اینترسپت در مقاله ای با عنوان " بایدن سزوار سرزنش برای نابودی برجام است" نوشت: در یک کلیپ ویدیویی کوتاه که این هفته در سراسر جهان پخش شد، جو بایدن سخنرانی خود را در کارولینای شمالی با فراخوان به مردم آمریکا به منظور اتحاد به پایان رساند. سپس از تریبون دور شد و به نظر می رسید که برای دست دادن به هوا دست دراز می کند.
روایت پایگاه آمریکایی از ناکامی دیپلماتیک دولت آمریکا در موضوع برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، برای اطمینان از احیا نشدن توافق ایران، دونالد ترامپ یک قرص سمی معرفی کرد - اما بایدن کسی است که از ایران می خواهد آن را ببلعد.

پایگاه آمریکایی اینترسپت در مقاله ای با عنوان " بایدن سزوار سرزنش برای نابودی برجام است" نوشت: در یک کلیپ ویدیویی کوتاه که این هفته در سراسر جهان پخش شد، جو بایدن سخنرانی خود را در کارولینای شمالی با فراخوان به مردم آمریکا به منظور اتحاد به پایان رساند. سپس از تریبون دور شد و به نظر می رسید که برای دست دادن به هوا دست دراز می کند. این کلیپ بسیاری از مخالفان بایدن را خشنود کرد که ادعا می‌کنند رئیس‌جمهور ایالات متحده از زوال عقلی رنج می‌برد، هر چند دیگران این برداشت را از این ویدیو ندارند.

صرف نظر از اینکه این نشانه ای از ضعف ذهنی او بود یا نه، تصویر بایدن که به نظر می رسد با هیچ کس دست نمی دهد، استعاره مناسبی از شکست های دیپلماتیک بسیاری از دولت او از زمان روی کار آمدن است. در راس این لیست، ناتوانی بایدن در دستیابی به هدف اساسی خود برای ورود مجدد به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران قرار دارد. این طور دست دادن اینگونه به نظر می آید: گویی که بایدن خودش را آماده امضای توافق می‌داند، اما بدون هیچ‌کس در طرف دیگر. در حالی که سؤالاتی در مورد عملکرد مغز بایدن پس از چنین حوادثی وجود داشته است، آنچه واقعاً ممکن است رئیس جمهور را آزار دهد نبود شجاعت است.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ با هدف تضعیف دستاورد دیپلماتیک کلیدی باراک اوباما، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. بایدن در ابتدا کارزار انتخاباتی خود را با تعهد به بازگشت به توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها تحت کنترل‌های سخت‌گیرانه قرار می‌دهد، آغاز کرد. این باید یک پیروزی آسان باشد و یک تصمیم خطرناک سیاست خارجی را که به هوس ترامپ گرفته شده بود، برگرداند. با این حال، با گذشت بیش از یک سال از ریاست جمهوری خود، بایدن به طور کامل در یافتن راه بازگشت به توافق شکست خورده است. بایدن به جای حفظ یکی از دستاوردهای دیپلماتیک مهم دولت اوباما، که در آن معاون رئیس جمهور بود، عملاً از موضع ترامپ حمایت می کند. توافق هسته ای اکنون در آستانه فروپاشی کامل است - و تقصیر آن دقیقاً متوجه بایدن است.

اینترسپت: بایدن سزاوار سرزنش برای نابودی برجام است

بر اساس گزارش‌ها، بن‌بست در مذاکرات کنونی، موضوعی است که ترامپ دقیقاً برای جلوگیری از احیای توافق جانشین خود انجام داد: قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی.

سرمایه گذاری و تجارت خارجی برای نجات اقتصاد، سودی که قرار بود توافق هسته ای برای ایران فراهم کند. خوب یا بد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک بازیگر اصلی اقتصادی در ایران است و برخورد با آن به عنوان یک سازمان تروریستی، احتمال مشارکت شرکت های غربی در ایران را بسیار کاهش می دهد.

به عبارت دیگر، تبدیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک گروه تروریستی، در وهله اول، هر دستاوردی را که ایران امیدوار است از یک معامله به دست آورد، مسدود می کند. احیای توافق به یک امر غیرموثر تبدیل می شود - درست همانطور که ترامپ برنامه ریزی کرد.

ایران به عنوان بخشی از مذاکرات خواستار حذف سپاه از لیست تروریستی قبل از امضای توافق شده است. دولت بایدن این موضوع را رد کرده و گفته است که اگر قرار باشد این گروه حذف شود، ایران باید امتیازات بیشتری را خارج از توافق هسته ای به آمریکا بدهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره خروج احتمالی سپاه پاسداران از فهرست در کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفت: "اگر ایران خواهان لغو تحریم‌هایی است که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است رسیدگی کند.آنها باید با حسن نیت در مورد این موضوعات مذاکره کنند."

پرایس حرفی از خروج سپاه از فهرست تروریستی نزد، اما در پاسخ به پرسش‌ها، گفت که ایالات متحده «از هر ابزار مناسبی برای مقابله با نقش (بی‌ثبات‌کننده!) سپاه در منطقه، از جمله همکاری نزدیک با شرکای خود در اسرائیل، استفاده خواهد کرد. گمان می رود چندین متحد ایالات متحده در منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی، علیه احیای توافق لابی می کنند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، بنا به گزارش‌ها امیدوار است که خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این فهرست «معامله‌شکنی» باشد که از بازگشت به توافق جلوگیری کند.

قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی عمدتاً از دیدگاه ایالات متحده نمادین است. ایران[بنا به ادعای بی اساس آمریکا] پیش از این به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی شده است و سپاه تحت تحریم های متعددی قرار دارد که همچنان به قوت خود باقی است، صرف نظر از اینکه به طور خاص در لیست قرار گرفته باشد. به هر جهت، فهرست سپاه برای ایرانیان عادی و حتی دوتابعیتی های کشورهای غربی که در ایران بزرگ شده اند، عواقب جدی دارد. سپاه خدمت سربازی دارد و از سراسر ایران نیرو جذب می کند.

صدها هزار ایرانی عادی اکنون به طور بالقوه در فهرست نظارتی تروریستی ایالات متحده هستند و احتمالاً تا زمانی که سازمانی که در آن خدمت می کردند توسط ایالات متحده یک گروه تروریستی تلقی شود، در آنجا باقی خواهند ماند. علاوه بر نگرانی‌های اقتصادی پیرامون تحریم‌ها، ایران انگیزه‌ای قوی برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از هر توافق گسترده تر دارد.

هومن مجد، نویسنده و روزنامه نگار ایرانی ـ آمریکایی تبار می گوید: "تا آنجا که به ایرانی ها مربوط می شود، قطعاً یک عنصر غرور وجود دارد که آنها نمی خواهند ساختار نظامی خود را در فهرست سازمان های تروریستی ببینند. به همان اندازه مهم بهره مندی از رفع تحریم ها تنها به معنای این نبود که دیگر بانک مرکزی هدف تحریم قرار نخواهد گرفت. این توافق به طور خاص قرار بود سرمایه گذاری خارجی در ایران را نیز تشویق کند.

مجد معتقد است که اگر دولت ایران به این نتیجه برسد که تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانع بهره برداری ایران از منافع اقتصادی خواهد شد ممکن است از توافق احیا شده خارج شود.

توافق هسته ای ایران به عنوان آخرین راه برای جلوگیری از یک بحران بزرگ دیگر در خاورمیانه در نظر گرفته شد. با توجه به توافقی که ایالات متحده با متحدانش امضا کرده بود و در نقضی آشکار ترامپ از آن خارج شد، دولت بایدن به راحتی می توانست پس از ورود به کاخ سفید آن به آن بازگردد.

در عوض ایالات متحده سردرگم شد. اکنون خطر شروع مجدد درگیری وجود دارد که دولت اوباما سرمایه دیپلماتیک و سیاسی قابل توجهی را برای جلوگیری از آن صرف کرده بود. قسمت غم انگیز ماجرا این بود که امکان جلوگیری از بروز چنین وضعیتی ممکن بود.

بایدن احتمالاً دست دادن با هوا را پس از سخنرانی خود در کارولینای شمالی درک نکرده باشد. اگر او نتواند ایالات متحده را به توافقی مطابق با تعهدات امضا شده خود در مورد توافق هسته‌ای ایران بازگرداند، تصویری از او که بی‌هدف در جستجوی دستی برای دست دادن است، نمادی از ریاست جمهوری او می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید