موافقت رئیس مجلس با پیشنهاد نمایندگان خواستار شفافیت

کدخبر: ۴۹۱۱۱۹
نماینده مردم تهران در مجلس گفتک شفافیت آرا یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی بود که مجلس یازدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود قول تحقق آن را به مردم داد. نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را با عنوان شفافیت آرای نمایندگان تهیه کرده و پس از تصویب کلیات آن قرار شد به صورت دو شوری مورد بررسی قرار گیرد.
موافقت رئیس مجلس با پیشنهاد نمایندگان خواستار شفافیت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، شریعتی نیاسر» نماینده تهران گفت : ۱۶۲ نفر نامه را امضا کرده‌اند که تا اکنون حدود ۳۰ نفر رای خود را تحویل گرفته‌اند و این آمار به تدریج در حال افزایش است.

اجرای آزمایشی و داوطلبانه «شفافیت آرای نمایندگان» از هفته آینده، از سوی مالک شریعتی نیاسر اعلام شد و بار دیگر نمایندگان را در دوراهی انتخاب قرار داد.

به گفته مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، این اقدام به صورت داوطلبانه و آزمایشی از هفته آینده اجرا خواهد شد. این نماینده مردم تاکید کرد که سامانه پارلمان مجازی برای انتشار عمومی آرا نمایندگان آماده شده است. این عضو کمیسیون انرژی در صفحه شخصی خود در توئیتر، در مورد طرح داوطلبانه ‎شفافیت آرای نمایندگان نوشت و اعلام کرد نمایندگان زیادی که به تدریج درحال افزایش هستند از این طرح استقبال کرده‌اند.

خلاصه گفت وگو با «مالک شریعتی نیاسر» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس در این‌ باره را بخوانید.

- شفافیت آرا یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی بود که مجلس یازدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود قول تحقق آن را به مردم داد. نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را با عنوان شفافیت آرای نمایندگان تهیه کرده و پس از تصویب کلیات آن قرار شد به صورت دو شوری مورد بررسی قرار گیرد. اما علی رغم گذشت حدود یکسال و اندی از آغاز به کار مجلس یازدهم خبری از این طرح نشد. تعدادی از نمایندگان نیز از تعلل در رسیدگی به این طرح انتقاد کرده و در نامه‌ای به هیات رئیسه خواستار در دستورکار قرار گرفتن این طرح شدند.

مالک شریعتی

 

- در طول این مدت برخی از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به طرح ها و لوایح مهم در صفحات مجازی یا سایت شخصی خود منتشر کردند. شفافیت، وعده اکثر نمایندگانی است که وارد مجلس شده‌‍‌اند. بنابراین با وجود اینکه یک بار رای نیاورده و هنوز تعیین تکلیف نشده است، از سوی برخی نمایندگان به صورت داوطلبانه و آزمایشی اجرا می‌شود.

 

- فارغ از این که این طرح مصوب یا قانون شود و لازم الاجرا باشد یا خیر، بر اساس تصمیم عده‌ای از نمایندگان، به صورت داوطلبانه اجرا خواهد شد. اجرای داوطلبانه نیز نیازی به مصوبه ندارد. از دو، سه ماه گذشته ۱۶۲ نفر نامه‌ای نوشتند مبنی بر اینکه امکانی را به عنوان هیات رئیسه هماهنگی زیرساخت‌های مجلس فراهم کنند تا این کار داوطلبانه اجرا شود.

- بعد از آن برای هماهنگی با فناوری اطلاعات مجلس، با آقای دکتر قالیباف مذاکره شد و ایشان هم پذیرفت و هماهنگی‌ها صورت گرفت. بدین ترتیب، نمایندگان به صورت فردی درخواست خود را تحویل می‌دهند و فناوری اطلاعات موقعیتی ایجاد می‌کند تا آنها بتوانند به صورت داوطلبانه آرای خود را منتشر کنند.

- ۱۶۲ نفر نامه را امضا کرده‌اند که تا اکنون حدود ۳۰ نفر رای خود را تحویل گرفته‌اند و این آمار به تدریج در حال افزایش است.

- در واقع نمی‌دانیم که سرانجام این طرح چه خواهد شد، اما رای آوردن یا نیاوردن این طرح دیگر مانع کار نخواهد شد. ما تصمیم خود را گرفته‌ایم، تعهدی داده‌ایم و آن را انجام خواهیم داد. طرح در دستور مجلس قرار دارد و باید تعیین تکلیف و وضعیتش روشن شود.

- اکنون نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما قطعا این حرکت پاسخی مثبتی به مطالبات مردمی خواهد بود. نمایندگان نیز به عهدی که بر دوششان است وفا خواهند کرد چرا که اصل شفافیت یک ضرورت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید