خون دادن بهتر است یا حجامت؟

کدخبر: ۴۹۱۸۰۰
سرپرست واحد جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون خراسان رضوی گفت: تصور اینکه می‌توان به جای اهدای خون "حجامت" انجام داد، یک باورر غلط است.
خون دادن بهتر است یا حجامت؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، دکتر محمد شریف الحسینی روز جمعه افزود: حجامت تنها جنبه فردی دارد یعنی فواید آن تنها شامل فرد حجامت شده می‌شود، در حالیکه اهدای خون علاوه بر جنبه فردی، دارای جنبه های اجتماعی، نوع دوستی و ایثارگری نیز است.

سرپرست واحد جذب و نگهداری اهداکنندگان خراسان رضوی در خصوص تفاوت‌ های حجامت و اهدای خون ادامه داد: باور اشتباهی که در بین مردم شایع شده است این است که می‌گویند در حجامت خون کثیف و لخته شده و در اهدای خون، خون سالم از بدن فرد جدا می گردد.

وی ادامه داد: این در حالی است که از نظر دریافت خون و نوع آن هیچ تفاوتی در حجامت و اهدای خون نیست و در هر ٢ مورد، خونگیری از خون سیاهرگی انجام می شود و چون کیسه‌ های اهدای خون حاوی ماده ضد انعقاد است از لخته شدن خون جلوگیری می کند، اما خون گرفته شده از طریق حجامت لخته شده و رنگ آن تغییر می کند.

دکتر شریف الحسینی افزود: در حجامت ٥٠ تا ۶۰ سی‌سی از خون سیاهرگی گرفته شده و پس از انجام حجامت، خون گرفته شده دور ریخته می‌شود اما در اهدای خون ٤٧٠ سی‌سی خون سیاهرگی توسط هر اهداکننده در قالب یک کیسه خون، دریافت می شود.

وی تصریح کرد: خون اهدایی برای جداسازی اجزای خون شامل پلاکت، پلاسما و غیره به واحد فراورده‌ های اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ارسال می‌شود تا نجات بخش جان سه بیمار از رنج بیماری و حتی مرگ گردد.

در اکوایران ببینید؛

سرپرست واحد جذب و نگهداری اهداکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: هر فرد سالم و بالغ حدود ٥ لیتر (٥ هزار سی سی) خون دارد که میزان آن در افراد مختلف، زنان و مردان اندکی متفاوت است. این که در حجامت حدود ٦٠ سی سی و در اهدای خون ٤٧٠ سی سی از کل ٥ هزار سی سی خون بدن گرفته می‌شود و کدام یک در تحریک مغز قرمز استخوان انسان برای خون سازی موثر تر است باید گفت حجم بالاتر، چرا که مغز قرمز استخوان به منظور تامین حجم بیشتری از خون تحریک می شود.

وی عنوان کرد: برای کسانی که دچار غلظت خون هستند این حجمی که در اهدای خون از فرد گرفته می شود هم سبب کاهش غلظت خون موثر تر فرد می شود و هم با اهدای خون، نجات بخش جان بیماران و نیازمندان خون می شوند.

این مسوول در خصوص دیگر فواید اهدای خون گفت: همچنین در روند اهدای خون پنج آزمایش غربالگری ویروسی ایدز، بیماری های هپاتیت بی، هپاتیت سی، سفلیس و HTLV۱ از فرد اهدا کننده در تمام نوبت ها به طور رایگان صورت می‌گیرد که از نظر بهداشت و سلامت بسیار مفید و موثر بوده و فرد را از سلامت خونی خود آگاه می سازد که این آزمایشات در مراکز حجامت انجام نمی‌شود و انجام آن نیز برای فرد هزینه بر است.

دکتر شریف الحسینی گفت: با توجه به نیاز روز افزونی که بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی برای تامین خون بیماران تصادفی، اعمال جراحی و همچنین بیماران ثابت نیازمند خون مانند بیماران هموفیلی و تالاسمی دارند، به مردم عزیز توصیه می کنیم برای سلامت خود و همچنین کمک به سایر افراد نیازمند در امر اهدای خون مشارکت داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید