آمریکا پشت سعودی ها را خالی کرد!

کدخبر: ۴۹۲۵۹۳
ترکی الفیصل اعلام کرد که سعودی ها احساس می‌کنند آمریکا آنان را تنها گذاشته است.
آمریکا پشت سعودی ها را خالی کرد!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی و رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی این کشور گفت که سعودی ها به شدت از رفتار ایالات متحده سرخورده شده‌اند.

الفیصل در مصاحبه با پایگاه خبری «عرب‌نیوز» گفت که سعودیها احساس می‌کنند آمریکا آنان را تنها گذاشته است و معتقدند که واشنگتن باید همراه با عربستان، با آنچه آن را تهدیدات منطقه خلیج فارس می‌نامد، مقابله کند.

وی با این ادعا که این تهدید، «نفوذ ایران در منطقه» است، مدعی شد، ایران نه تنها از «حوثیها» (انصارالله) به عنوان ابزاری «برای بر هم زدن ثبات عربستان سعودی استفاده می‌کند، بلکه از آنها برای تأثیر گذاشتن بر امنیت و ثبات گذرگاههای دریایی بین المللی در طول دریای سرخ و خلیج فارس استفاده می‌کند».

بر خلاف این ادعا، کارشناسان تأکید دارند که آمریکاییها با کمک سعودیها به بهانه مبارزه با دزدی دریایی و قاچاق سلاح، حضور خود را در دریای سرخ و تنگه باب المندب افزایش داده‌اند؛ اقدامی که آمریکا از این طریق، به دنبال شکست آتش‌بس در یمن است.

این شاهزاده سعودی همچنین مدعی شد که حذف نام انصارالله از لیست موسوم به گروههای تروریستی، باعث شده است که حملات این جنبش به عربستان و امارات بیشتر شود. این در حالی است که مقامات یمن بارها تأکید کرده‌اند که این حملات، پاسخی به هشت سال جنایت ائتلاف سعودی در این کشور است.

الفیصل ادامه داد: «[جو بایدن] رئیس جمهور آمریکا در کمپین انتخاباتی خود گفت که عربستان سعودی را کنار خواهد گذاشت و طبیعتا با توقف عملیات مشترکی که آمریکا و عربستان برای مقابله با حوثیها در یمن داشتند، به وعده خود عمل کرد».

وی با بیان اینکه بایدن همچنین گفته بود که با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار نخواهد کرد، ادعا کرد، عربستان سعودی از مدتها پیش خواستار حل مسالمت‌آمیز جنگ یمن است، ولی انصارالله با این مسئله موافقت نمی‌کند.

این ادعا در حالی مطرح شده است که با وجود گذشت چندین روز از آتش‌بس، ائتلاف سعودی اجازه ورود کشتیهای حامل سوخت به یمن را نمی‌دهد و از پرواز به فرودگاه صنعاء جلوگیری می‌کند.

در همین ارتباط، جنبش انصارالله یمن بیست و ششم فروردین ماه جاری از افزایش تنش‌ها توسط آمریکا در دریای سرخ، هم‌زمان با اجرای آتش‌بس سازمان ملل در این کشور انتقاد کرد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی این جنبش تأکید کرد: «تحرکات آمریکایی در دریای سرخ و در سایه آتش‌بس انسانی و نظامی در یمن با ادعای واشنگتن درباره حمایت از آتش‌بس تناقض دارد؛ چرا که این تحرکات به دنبال تقویت وضعیت‌های جنگ و محاصره علیه یمن هستند».

این در حالی است که اوایل آوریل «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن آغاز آتش‌بس و توقف عملیات‌های نظامی در این کشور را اعلام کرده بود؛ آتش‌بسی که شامل تمام عملیات‌های هوایی، زمینی و دریایی [چه در داخل یمن و چه در مرزهای خارجی آن] می‌شود.

بر خلاف آنچه ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی ادعا می‌کند، این ائتلاف به هیچ وجه به آتش‌بس پایبند نیست؛ حتی شامگاه گذشته نیز عبدالسلام خبر داد که از زمان اجرایی شدن آتش‌بس، ائتلاف متجاوز اجازه نمی‌دهد هیچ هواپیمایی وارد صنعاء شود و از ورود کشتیهای حامل سوخت به بندرگاه الحدیده جلوگیری می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید