خوردن این نان ها برای افراد دیابتی ممنوع!

کدخبر: ۴۹۲۶۴۲
اقتصادنیوز: غلاتی که فرآوری شده باشند، شاخص گلایسمیک بالاتری دارند و برای افرادی که قند خون بالایی دارند، هرگز توصیه نمی‌ شوند.
خوردن این نان ها برای افراد دیابتی ممنوع!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، قند خون بالا یا هایپوگلایسمی زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی قند در خون وجود داشته باشد که علت آن هم کمبود انسولین است. عوامل مختلفی می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود؛ مثلاً انتخاب غلط در مواد غذایی و نوشیدنی ها، کمبود فعالیت فیزیکی و بیماری باعث این اتفاق خواهد شد که اگر درمان نشود، باعث ایجاد مشکلاتی شده که روی سلامت کلی بدن مانند چشم، کلیه، عصب و قلب تاثیرگذار است؛ بنابراین بسیار مهم است که سطح قند خون را به حالت متناسب و تعادل برسانید.

 

کربوهیدرات ها برای بدن ضروری هستند؛ اما باید به نوع کربوهیدراتی که مصرف می‌ کنید هم دقت داشته باشید؛ مخصوصاً اگر قند خون بالایی دارید.

نان صنعتی، برای قند خونی ها مضر است

طبق مطالعات انجام شده و نظر متخصصان، بدترین کربوهیدراتی که برای قند خون بالا وجود دارد، نانی است که غلات صنعتی داشته و هیچ فیبری به آن اضافه نشده باشد. افرادی که قند خون بالا دارند، باید نان با فیبر بالا مصرف کنند و حداقل فیبر را به بدن خود برسانند. نانی که در آن شکر اضافه وجود داشته باشد، برای آن ها مشکل ساز است و سطح قندخون را بالا می برد اما فیبر باعث تثبیت و پایداری سطح قند خون خواهد شد.
 

کربوهیدرات مضر برای قند خون بالا

دو نوع کربوهیدرات وجود دارد:کربوهیدرات ساده و پیچیده.

کربوهیدرات ساده از فروکتوز و گلوکز تشکیل شده که مواد شیمیایی آن ساختار ساده‌ ای دارند اما در کربوهیدرات پیچیده ساختار های شیمیایی پیچیده تر وجود دارد و در آن سه نوع قند با یکدیگر ترکیب می شوند.

کربوهیدرات پیچیده هضم و گوارش سخت تری دارد و تاثیر آن ها روی افزایش قند خون خیلی آهسته تر است و آن را تدریجی بالا می‌ برد و به خاطر همین توصیه می شود افرادی که قند خون بالایی دارند، از کربوهیدرات پیچیده استفاده کنند.

شاخص گلایسمیک راهی برای اندازه گیری این موضوع می باشد که چه مقدار از غذای خاص باعث افزایش سطح قند خون می شود که آن را از مقیاس 0 تا 100 درجه بندی می‌ کنند. مواد غذایی که فیبر بالایی دارند و کربوهیدرات‌ های قابل گوارش داخل آن وجود ندارد، سرعت گوارش شان کند خواهد بود؛ بنابراین ممکن است باعث کاهش یا افزایش تدریجی سطح قند خون شوند.

غلاتی که فرآوری شده باشند، شاخص گلایسمیک بالاتری دارند و برای افرادی که قند خون بالایی دارند، هرگز توصیه نمی‌ شوند.

طبق مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است، مواد غذایی مانند نان سفید که شاخص گلایسمیک بالا دارند، به سرعت گوارش می‌ شوند و نوساناتی را در قند خون به وجود می آورند. مصرف این غذا ها باعث می شود که خطر ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری قلبی و اضافه وزن افزایش پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید