مواد غذایی ممنوعه برای بیماران رماتسیم !

کدخبر: ۴۹۷۱۷۵
اقتصادنیوز: شناخت خوراکی‌هایی که می‌توانند برای بیماران روماتیسم مضر واقع شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که منجر به کاهش چشمگیر علائم ناخوشایند بیماری روماتیسم شود.
مواد غذایی ممنوعه برای بیماران رماتسیم !

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، بیماری روماتیسم که با نام التهاب مزمن مفاصل نیز شناخته می‌شود، از بیماری‌های خودایمنی در میان افراد مختلف به شمار می‌رود که باعث وارد شدن آسیب به مفاصل و استخوان‌ها و ایجاد احساس درد در آن‌ها خواهد شد. بسته به نوع و شدت بیماری، میزان آسیب وارده و درد ناشی از آن متغییر خواهد بود.

 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان و دانشمندان، رژیم غذایی یکی از عواملی است که می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی زیادی بر روند درمان بیماری روماتیسم داشته باشد. در نتیجه ممکن است با مصرف برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، بیماری روماتیسم تشدید یابد و باعث بروز مشکلات جدی در روند کنترل و درمان شود.

به همین دلیل شناخت خوراکی‌هایی که می‌توانند برای بیماران روماتیسم مضر واقع شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا حذف این خوراکی‌ها از رژیم غذایی بیماران می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر علائم ناخوشایند بیماری روماتیسم شود.

در ادامه قصد داریم چند گروه از این خوراکی‌های ممنوعه برای روماتیسم را برای شما معرفی و بررسی کنیم.

خوراکی‌های با قند بالا

همه افراد باید از مصرف زیاد خوراکی‌های حاوی قند بالا اجتناب کنند و به طور کلی مصرف قند خود را محدود کنند. این موضوع به ویژه برای بیماران مبتلا به روماتیسم از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برای جلوگیری از بدتر شدن علائم بیماری روماتیسم باید تا حد امکان از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دارای قند زیاد و به خصوص مواد غذایی فراوری شده با شیرین کننده‌های مصنوعی مانند انواع نوشابه‌ها، آب نبات، بستنی و … خودداری شود.

گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که مصرف زیاد گوشت قرمز و مواد پروتئینی و گوشت‌های فراوری شده نظیر انواع ژامبون و سوسیس و … با افزایش علائم بیماری روماتیسم و افزایش التهاب در ارتباط هستند. بنابراین مصرف زیاد گوشت قرمز را می‌توان یک عامل خطر برای تشدید شدن عوارض روماتیسم قلمداد کرد و بیماران روماتیسمی باید تا حد امکان مصرف گوشت قرمز خود را محدود کنند.

خوراکی‌های حاوی گلوتن

یک دیگر از غذاهای ممنوعه در روماتیسم غذاهای حاوی گلوتن هستند. گلوتن شامل گروهی از پروتئین‌های موجود در گندم، جو، چاودار و … می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که عدم مصرف این مواد غذایی و محصولات تهیه شده از آن‌ها می‌تواند باعث کاهش علائم بیماری روماتیسم شود. به همین دلیل بیماران مبتلا به روماتیسم برای جلوگیری از بدتر شدن بیماری خود باید از مصرف خوراکی‌های حاوی گلوتن خودداری کنند.

خوراکی‌هایی که زیاد فراوری شده‌اند!

برخی مواد غذایی مانند فست فودها، غلات صبحانه، محصولات تهیه شده از غلات تصفیه شده و خوراکی‌های حاوی شکر افزوده و شیرین کننده‌های مصنوعی حاوی مواد افزودنی و مواد نگهدارنده زیادی هستند. این مواد می‌توانند تاثیرات منفی زیادی بر بیماری روماتیسم داشته باشند. به همین دلیل بهتر است که از مصرف زیاد این دسته از خوراکی‌های ممنوعه برای روماتیسم اجتناب کنید.

الکل

یکی دیگر از خوراکی‌های ممنوعه برای روماتیسم نوشیدنی‌های الکلی هستند. مصرف نوشیدنی‌های الکلی برای همه افراد مضرات زیادی به دنبال خواهد داشت و متخصصان همواره توصیه می‌کنند که از مصرف آن‌ها خودداری شود. این موضوع برای بیماران مبتلا به روماتیسم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند تاثیرات منفی قابل توجهی بر روند کنترل و درمان روماتیسم داشته باشند.

چربی‌های مضر

بهترین «دمنوش گیاهی» برای لاغری 15 تا 20 کیلویی در 60 روز!

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان این موضوع را نشان می‌دهند که برخی رژیم‌های حاوی مقادیر بالا از اسیدهای چرب امگا ۶ نسبت به امگا ۳ ممکن است علائم آرتریت روماتوئید را بدتر کنند. این موضوع با مصرف برخی روغن‌های گیاهی حاوی مقادیر بالا از امگا ۶ می‌تواند ایجاد شود.

در نقطه مقابل اما نتایجی وجود دارد که رژیم‌های حاوی مقادیر مناسب امگا ۳ می‌توانند علائم بیماری را بهبود ببخشند. بنابراین با وجود این که اسیدهای چرب از مواد ضروری و مورد نیاز بدن هستند و فواید سلامتی زیادی را برای بدن دارند، باید از استفاده از رژیم‌های غذایی حاوی امگا ۶ بالا اجتناب کرد. و همواره تعادل میان امگا ۶ و امگا ۳ را در رژیم غذایی برقرار کرد.

غذاهای شور و پر نمک

مصرف زیاد نمک می‌تواند باعث بدتر شدن علائم بیماری روماتیسم شود. خوراکی‌هایی نظیر انواع کنسروها، پیتزا، انواع پنیرها، چیپس و پفک، سوپ‌های آماده و بسیاری از خوراکی‌های دیگر نمک افزوده زیادی دارند و مصرف آن‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند برای سلامتی همه افراد مضر واقع شود، علائم بیماری روماتیسم را نیز بدتر خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی خوراکی‌های ممنوعه برای روماتیسم پرداختیم. با محدود کردن مصرف این مواد خوراکی تا حد امکان و یا حذف آن‌ها از رژیم غذایی و جایگزین کردنشان با مواد خوراکی سالم و طبیعی و مغذی، می‌توانید به کنترل عوارض روماتیسم و بهبود آن کمک زیادی بکنید. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید