ادامه اختلاف سران اروپا بر سر تحریم نفت روسیه

کدخبر: ۴۹۸۶۷۷
در آستانه شروع نشست اضطراری رهبران اتحادیه اروپا، اظهارات ضد و نقیضی درباره احتمال توافق بر سر تحریم نفت روسیه بیان کردند.
ادامه اختلاف سران اروپا بر سر تحریم نفت روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سران اتحادیه اروپا پیش از شرکت در نشست اضطراری، اظهارات ضد و نقیضی درباره رسیدن به توافق بر سر تحریم نفت روسیه بیان کردند.

در آستانه شروع نشست اضطراری رهبران اتحادیه اروپا، اظهارات ضد و نقیضی درباره احتمال توافق بر سر تحریم نفت روسیه بیان کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شماری سران اروپا هنگام ورود به این نشست اعلام کردند به نظر نمی‌رسد در جلسات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه توافقی برای تحریم نفت روسیه حاصل شود.

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این‌باره گفت: «هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. اما اطمینان دارم که متعاقباً احتمالی در این زمینه وجود داشته باشد».

فون در لاین افزود، انتظار نمی‌رود که تمام اعضای اتحادیه اروپا بتوانند ظرف ۴۸ ساعت آینده بر سر این تحریم‌ها به توافق برسند اما این اختلافات حل خواهند شد.

پیش از اظهارات این مقام ارشد اتحادیه اروپا، «کاجا کالاس» نخست وزیر استونی گفته بود، تصور رسیدن به توافق در این زمینه در ماه آینده میلادی «واقع بینانه‌تر» خواهد بود.

این مقام استونیایی گفت: «فکر نمی‌کنم امروز به توافق برسیم. تلاش خواهیم کرد در نشست ماه ژوئن توافق کنیم. در حال حاضر این رویکرد واقع‌بینانه محسوب می‌شود».

«الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک نیز گفت: «تصمیم آسانی نیست. شکی ندارم که طی روزهای آتی یا هفته‌های آتی تصمیمات گرفته خواهند شد».

از زمان مطرح شدن تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا در غالب بسته ششم تحریمی، برخی کشورهای شرق اروپا که به دریا دسترسی ندارند، از جمله مجارستان، اسلوواکی و جمهوری چک با آن ابراز مخالفت کرده‌اند.

در همین راستا کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی ایجاد اصلاحاتی در طرح تحریم نفت روسیه هستند تا طبق آن کشورهایی که به دریا راه ندارند همچنان بتوانند از طریق خط لوله، از روسیه نفت دریافت کنند.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در این‌باره گفت: «در اتحادیه اروپا میل به توافق بر سر بسته ششم تحریم‌ها وجود دارد اما باید وضعیت ویژه شماری از کشورها را به حساب آورد».

«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان پیش از شروع نشست اتحادیه اروپا گفت: «هیچ مصالحه‌ای تا به این لحظه صورت نگرفته است. هیچگونه توافقی حاصل نشده است».

از سوی دیگر «کریل پتکوف» نخست‌وزیر بلغارستان نیز گمانه‌زنی کرد، این تحریم‌ها با برخی جرح و تعدیل‌ها و با در نظر گرفتن وضعیت برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در نهایت تصویب شوند.

رویترز روز گذشته نیز نوشت اعضای اتحادیه اروپا روز یکشنبه نتوانستند بر سر تحریم نفت روسیه به توافق برسند اما همچنان قصد دارند آن را در جلسات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پیش ببرند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به این خبرگزاری گفت، هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه باید مشخص شود تا بتوان توافقی را حاصل کرد.

به نوشته رویترز، قبل از برگزاری نشست روز دوشنبه سران اتحادیه اروپا، «رابرت هابک» وزیر اقتصادی آلمان هشدار داد اتحاد میان اروپایی‌ها «در آستانه فرو ریختن» است.

علاوه بر او، «هابرتوس هیل» وزیر کار آلمان روز شنبه هشدار داده که تحریم گاز طبیعی روسیه، تاثیر جدی بر اقتصاد و همچنین جامعه آلمان خواهد گذاشت.

 به رغم ناکام ماندن تحریم نفتی روسیه به دلیل اختلافات در درون کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ـجوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در بسته تحریمی بعدی قطعاً نفت روسیه تحریم خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «در پایان (درباره تحریم نفت روسیه در اتحادیه اروپا) یک توافق خواهد بود. ما تا بعد از ظهر دوشنبه درباره بسته بعدی تحریم‌ها توافق خواهیم کرد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید