سود ترکیه از جنگ اوکراین/ صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا 85 برابر صادرات ایران

کدخبر: ۴۹۷۳۲۹
ایران یکی از شرکای تجاری اتحادیه اروپا محسوب می شود؛ شراکتی که از ابتدا سال 2019 به دلیل تشدید تحریم ها دستخوش تغییر شد و افت چشمگیر کرد و این روند طی سال های بعد نیز استمرار یافت. اما جنگ روسیه و اوکراین موجب شد تا رابطه این شرکای قدیمی دوباره دچار تغییر شود.
سود ترکیه از جنگ اوکراین/ صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا 85 برابر صادرات ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران؛ ارزیابی تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا نشان می دهد، حجم تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا در سال 2021 حدود 4.87 میلیارد یورو بوده که این رقم تقریبا یک چهارم رقم مشابه در سال 2018 است؛ عددی که نشان می دهددر فصل نخست سال 2022 تجارت ایران با اتحادیه اروپا به حدود 1.33 میلیارد یورو رسیده است رقمی که 20.7 درصد از آن مربوط به صادرات ایران به این اتحادیه و 79.3 درصد هم مربوط به واردات ایران از این اتحادیه است.

براساس گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، صادرات ایران به این منطقه اقتصادی در مقایسه با فصل مشابه با سال قبل حدود 38.8 درصد و واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز حدود 18.3 درصد افزایش یافته است.   

بر خلاف ایران، تجارت کالایی ترکیه با اتحادیه اروپا طی بازه زمانی 2016 الی 2021 از روند عمومی افزایشی برخوردار بوده به نحوی که کل تجارت ترکیه با این اتحادیه در سال 2021 تقریبا 2.1 برابر رقم مشابه در سال 2016 است.

براساس ارزیابی صورت گرفته در فصل ابتدایی 2022 ،صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا برابر با 23.4 میلیارد یورو و واردات نیز حدود 22.2 میلیارد یورو بوده در مجموع 49 درصد از کل تجارت این کشور با اتحادیه اروپا بود که هم از حیث ارزش و هم از لحاظ ترکیب به ویژه هم صادرات، تفاوت قابل ملاحظه ای با ایران دارد. صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا در فصل نخست 2022 ،بیش از 85 برابر صادرات ایران به این اتحادیه است.

اروپا 2222

سود ترکیه از جنگ اوکراین

بعد از بروز جنگ روسیه و اوکراین، صادرات ترکیه به این اتحادیه افزیش یافت و در ماه مارس 2022  به 8.24 میلیارد یورو رسید که بالاترین صادرات ماهانه ترکیه به اتحادیه اروپا طی سالهای گذشته است. نکته قابل توجه دیگر، افزایش واردات ترکیه از این اتحادیه است که در ماه مارس به 8.4 میلیارد یورو رسید و از این لحاظ هم بالاترین رقم واردات ماهانه از این اتحادیه تاکنون است.

ترکیب و روند افزایشی تجارت کالایی ترکیه با اتحادیه اروپا  را می توان به ساختار و سازگاری سیاست های تجاری، تعرفه ای و ارزی این کشور با رویکرد افزایش رقابت پذیر و ارتقا نقش تجارت در رشد اقتصاد نسبت داد.

اروپا 1

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید