درخواست آمریکا از اروپا علیه چین

کدخبر: ۴۹۹۳۹۵
معاون وزیر امور خارجه آمریکا از مقامات اروپایی خواست به کشورش در زمینه در تشدید مقابله با رقابت پکن کمک کنند.
درخواست آمریکا از اروپا علیه چین

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به گروهی از خبرنگاران اروپایی گفت: حتی قبل از اینکه شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در فوریه شراکت "بدون محدودیت" خود را اعلام کنند، چین امنیت اروپا، اقتصاد اروپا و ارزش‌های اروپا را به چالش کشید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این اظهارات شرمن در حالی مطرح شد که پیش از او رئیس‌اش، یعنی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در یک سخنرانی  پکن را "تهدید اصلی" برای نظم جهانی معرفی کرد.

واشنگتن پکن را متهم می‌کند به این که می‌خواهد نظم جهانی را تغییر دهد.

بلینکن در یک سخنرانی در ۲۵ مه گفت که واشنگتن درگیر رقابتی شدید با پکن بر سر حفظ نظم جهانی فعلی است.

دولت بایدن مدعی ضروری بودن اعمال فشار بر چین برای پایبندی اش به قوانین، از جمله در دریای چین جنوبی و مناقشات تجاری شده است.

شرمن در اظهاراتش با استقبال از همکاری‌های فعلی کشورش با اروپا در حالی که همچنان به دنبال "هم‌راستا ساختن رویکردها" هستند گفت: "در حالی که پکن ممکن است هزاران مایل دورتر باشد، اقدامات جمهوری خلق چین به همان اندازه برای آینده اروپا اهمیت دارد."

او افزود: ما همه چشم به مسائل مربوط به زنجیره تامین در پی همه گیری و جنگ در اوکراین داریم. آمریکا به دنبال درگیری با چین و یا  جدا ساختن اقتصادش از جمهوری خلق چین نیست.

او اضافه کرد: ما یک جنگ سرد جدید نمی‌خواهیم، ​​اما نمی‌توانیم به پکن برای تغییر رفتارش تکیه کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا نسبت به ائتلاف بین روسیه و چین هوشیار است و پکن را تهدید کرد که در صورت تصمیم مقامات چینی برای ارسال تجهیزات نظامی به روسیه، "با تبعات مواجه خواهند شد".

او ادامه داد: کاملاً صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم روسیه و پوتین برای مدتی طولانی مطرود خواهند بود و مطمئن نیستم که جمهوری خلق چین از آن سود ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید