حمله شدید آمریکا به چین

کدخبر: ۴۹۶۶۲۵
وزارت امور خارجه آمریکا به طرح مواضعی علیه سیاست‌های چین در قبال منطقه سین‌کیانگ پرداخت.
حمله شدید آمریکا به چین

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشت، این کشور از بابت محدود شدن دسترسی‌های میچل باچله، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل در سفرش به منطقه سین‌کیانگ از سوی مقامات چین نگرانی داشته و در عین حال از باچله از بابت نشان دادن "سکوت" در مواجهه با آنچه که خشونت‌ها در منطقه سین‌کیانگ چین خواند، انتقاد کرد.

رویترز گزارش داد، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، باچله قرار است در بازه زمانی ۲۳-۲۸ مه به این کشور سفر داشته باشد. به این ترتیب او تبدیل به اولین کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواهد شد که از سال ۲۰۰۵ به این کشور سفر می‌کند. در برنامه سفر او بازدید از منطقه سین‌کیانگ نیز گنجانده شده است.

آمریکا پکن را متهم به ارتکاب نسل‌کشی در آنجا کرده است. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی گفت: ما عمیقا نگران این سفر آتی هستیم.

او اضافه کرد که آمریکا "توقع ندارد که جمهوری خلق چین به تامین دسترسی‌های ضروری لازم برای اجرای یک ارزیابی کامل و بدون دخل و تصرف در وضعیت حقوق بشری سین کیانگ بپردازد."

پرایس همچنین گفت آمریکا نگرانی‌های خود را به اطلاع چین و باچله رسانده، در حالی که به گفته این سخنگو، باچله ماه‌ها به درخواست‌های مکرر آمریکا و کشورهای دیگر برای انتشار یک گزارش از سوی کارمندان دفترش درباره وضعیت منطقه سین‌کیانگ توجه نکرده است.

او ادامه داد: سکوت ادامه‌دار این کمیسیونر عالی در مواجهه با شواهد مسلم خشونت‌ها در منطقه سین‌کیانگ و دیگر موارد نقض و سوءاستفاده حقوق بشری در جمهوری خلق چین، به ویژه با توجه به این که او باید سخنگوی پیشرو در زمینه حقوق بشر باشد، عمیقا نگران‌کننده است.

چین با تکذیب ادعاهای غربی‌ها در خصوص آنچه "نسل‌کشی و کار اجباری" علیه اویغورها خوانده می‌شود، به کشورهای دیگر هشدار داده در امور داخلی چین با انتقاد کردن از اقدامات در سین‌کیانگ مداخله نکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید