واکنش وزارت صمت به تذکر یک نماینده مجلس درباره مشکلات صنعت خودرو

کدخبر: ۵۰۰۱۸۱
وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) در واکنش به تذکر روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ نماینده اسد آباد مجلس شورای اسلامی به وزیر صمت درباره مشکلات در حوزه صنعت خودرو جوابیه‌ای صادر کرد.
واکنش وزارت صمت به تذکر یک نماینده مجلس درباره مشکلات صنعت خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اظهارات نماینده اسد آباد در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات در حوزه صنعت خودرو تاکید کرد: تغییرات قیمت خودرو در حال حاضر به دلیل نوسانات تقاضای بازار می‌باشد که در حوزه خودرو عمدتاً تقاضای غیر واقعی و ناشی از شکاف قیمت کارخانه و بازار است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) در واکنش به تذکر روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ نماینده اسد آباد مجلس شورای اسلامی به وزیر صمت درباره مشکلات در حوزه صنعت خودرو جوابیه‌ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«به استحضار می‌رساند؛ استانداردها و شاخص‌های مورد انتظار برای تولید انواع خودرو در قوانین و آیین نامه‌های مرتبط مشخص گردیده و در کلیه محصولات عرضه شده، رعایت آنها الزامی بوده و این موضوع توسط مراجع ذیربط از جمله سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست به طور پیوسته مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرد.

یکی از قواعد و معیارهای ارزیابی سطح کیفی خودروهای تولید داخل و وارداتی، استانداردهای ایمنی و کیفی بوده که مطابق استانداردهای منتخب اتحادیه اروپا توسط سازمان ملی استاندارد ایران کنترل می‌گردد. در این راستا فرایند تطابق تولید (COP) با محصول نمونه اولیه (TA) نیز بصورت مستمر پایش و انجام می‌پذیرد. در این رابطه سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر استانداردهای آلایندگی انواع خودرو نظارت مستمر داشته و در صورت مغایرت هر یک از محصولات با استانداردهای مصوب، اقدام به توقف شماره گذاری می‌نماید. از طرفی ارزشیابی محصول نیز، با انجام آزمون، وفق استاندارد ملی ارزشیابی خودرو، با تمرکز بر ایرادات عملکردی و رعایت میزان آلایندگی و معیار مصرف سوخت منطبق با استاندارد آلایندگی موجود، بصورت مستمر صورت پذیرفته و گزارش آن به مراجع ذیربط ارسال می‌گردد.

در فرآیند مذکور، در صورت رؤیت عیب ایمنی و عملکردی در خودرو، خط تولید مدل مربوطه تا رفع نقص مذکور متوقف خواهد شد. در ضمن در پروژه‌های تحول جدید، ارتقاء کیفیت خودرو نیز بعنوان یکی از محورهای مهم تحول در صنعت خودرو تعریف شده و بصورت مستمر مورد پایش قرار می‌گیرد.

ضمناً تغییرات قیمت خودرو در حال حاضر به دلیل نوسانات تقاضای بازار می‌باشد که در حوزه خودرو عمدتاً تقاضای غیر واقعی و ناشی از شکاف قیمت کارخانه و بازار می‌باشد، از طرفی با توجه به فاصله قیمتی ایجاد شده بین قیمت کارخانه و بازار، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل و این امر موجب هجوم حجم سنگینی از نقدینگی به این صنعت و توامان رشد بی رویه قیمت خودرو شده است.»

به گزارش ایسنا، کیومرث سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مشکلات در حوزه صنعت خودرو اظهار کرد: در این صنعت مدعی هستیم که توانایی تولید خودرو را داریم و دو خودروساز معروف، این صنعت را در انحصار دارند و کیفیت پایین و خدمات پس از فروش ضعیف ارزانی آنها باشد، امروز قیمت رها شده خودرو ملت را گرفتار کرده است و اجازه واردات خودرو نمی‌دهیم و مردم مظلوم باید تاوان این سیاست گذاری‌های غلط و عدم نظارت را بدهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید