موضع آمریکا درباره ارتباط با عربستان

کدخبر: ۵۰۰۶۰۱
وزیر امور خارجه آمریکا گفت : ما به دنبال تنظیم مجدد و نه گسست روابط خود با عربستان سعودی هستیم؛ ما باید مطمئن شویم علاوه بر منافع و ارزش‌های خود به چیزی بیشتر از گذشته در این روابط دست پیدا کرده ایم که بخشی از این خواسته‌ها، حفظ حقوق بشر و آزادی بیان است.
موضع آمریکا درباره ارتباط با عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان گفت: درباره ریاض، آنچه ما از ابتدای دولت گفته‌ایم، این است که ما به دنبال تنظیم مجدد و نه گسست روابط خود با عربستان سعودی هستیم؛ ما باید مطمئن شویم علاوه بر منافع و ارزش‌های خود به چیزی بیشتر از گذشته در این روابط دست پیدا کرده ایم که بخشی از این خواسته‌ها، حفظ حقوق بشر و آزادی بیان است.

طبق گزارش خبرگزاری تاس، بلینکن اعلام کرد: پیش از این مقامات آمریکایی گزارشی درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار در سال ۲۰۱۸ منتشر کردند و همچنین اقداماتی را علیه تعدادی از مقامات سعودی کلید زدند، اما در عین حال، ما نیز مانند دیگر کشور‌ها، روابط گسترده‌ای داریم که منافع زیادی در آن‌ها وجود دارد. ما سعی می‌کنیم همه آن‌ها را در نظر بگیریم تا به بهترین نحو منعکس کننده منافع و ارزش‌های ما باشند. رئیس‌جمهور بایدن به وضوح گفته است که چه عربستان سعودی باشد یا سایر شرکای ما در جهان، یا چه دشمنان، ما باید مطمئن شویم که حقوق بشر به طور کامل در سیاست خارجی ما منعکس می‌شود.

هفته گذشته بایدن سفر قریب الوقوع خود به عربستان سعودی را رد نکرد و افزود که هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد در بحبوحه تلاش ریاض و واشنگتن برای بهبود روابط متشنج میان طرفین و همچنین تدارک برای سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی، دو هیئت از عربستان قصد دارند به واشنگتن سفر کنند.

اولین هیئت از عربستان قرار است در تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) به واشنگتن برود و «مجید بن عبدالله القصابی» ریاست این گروه را برعهده خواهد داشت. «خالد الفالح» وزیر سرمایه‌گذاری سعودی، نیز هیئت دوم را سرپرستی می‌کند که بناست اواخر ماه جاری میلادی به واشنگتن بروند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید