استقبال کنگره آمریکا از قطعنامه ضد ایرانی

کدخبر: ۵۰۰۶۸۵
نمایندگان کنگره آمریکا از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کردند.
استقبال کنگره آمریکا از قطعنامه ضد ایرانی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرده‌اند.

«مایکل مک‌کاول»، عضو جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «من از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را بابت مانع‌تراشی‌هایش توبیخ کرد خوشحالم. معنادار است که روسیه و چین با توبیخ ایران مخالفت کردند. نمی‌توان به آنها برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای اعتماد کرد. رژیم ایران با محدود کردن بیشتر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به این اقدام واکنش نشان داد.»

وی اضافه کرد: «رژیم، آشکارا برای پیش بردن فعالیت‌های مخرب خود هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند. لازم است ما روی فشار اقتصادی طاقت‌فرسا تأکید کنیم تا آنها را مجاب کنیم که اقداماتشان را متوقف کنند.»

«رابرت منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا هم در بیانیه‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تقدیر کرد. در این بیانیه آمده است: «من از اقدام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب قطعنامه‌ای مشترک برای محکوم کردن ایران تقدیر می‌کنم.»

او در ادامه تصریح کرده است: «شورای حکام باید مدت‌ها پیش ایران را بابت عدم همکاری به موقع با سوالات آژانس اتمی درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده که با توافقنامه پادمانی ایران مغایرت دارند پاسخگو می‌کرد. ایران بارها و بارها از پاسخگویی به دنیا درباره برنامه هسته‌ای خود امتناع کرده است.»

منندز، علی‌رغم اینکه هم‌حزبی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است از مخالفان رویکرد او در مذاکرات برجام است. وی تصریح کرد: «اتفاق جدید ما را در معرض یک سوال آشنا قرار می‌دهد: کی قرار است دولت اقرار کند که پیشروی‌های هسته‌ای ایران باعث می‌شود بازگشت به برجام در راستای منافع راهبردی آمریکا نباشد؟»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (چهارشنبه) قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند. این قطعنامه پس از رأی‌‌گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روز دوشنبه، علی‌رغم هشدارهای جمهوری اسلامی ایران پیش‌نویس این قطعنامه را به شورای حکام آژانس تحویل داده بودند.

سازمان انرژی اتمی ایران امروز  ساعاتی قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.  

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید