اظهارات جدید بایدن درباره سفر به عربستان

کدخبر: ۵۰۱۱۴۰
رئیس جمهور آمریکا درباره احتمال سفرش به عربستان سعودی و استفاده از این فرصت جهت دستیابی به توافقی برای بهبود روابط ریاض-تل آویو گفت که این مسئله به زودی مشخص خواهد شد.
اظهارات جدید بایدن درباره سفر به عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که هنوز درباره این مسئله که به سفر به عربستان سعودی سفر خواهد کرد یا خیر، تصمیم نگرفته است.

بنابر گزارش رویترز، وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وی از این سفر احتمالی به خاورمیانه جهت دستیابی به توافقی برای بهبود روابط عربستان و رژیم صهیونیستی استفاده می کند یا خیر، گفت: خواهیم دید.

هر گونه سفر احتمالی به عربستان سعودی احتمالاً با هدف تقویت روابط با این کشور صورت می گیرد و این در حالی است که بایدن در تلاش برای یافتن راه هایی برای کاهش قیمت بنزین در آمریکا است.

همچنین در صورت انجام این سفر، مسئله قتل «جما خاشقجی» خبرنگار مشهور و منتقد حکومت سعودی توسط عوامل این حکومت در ترکیه از سوی آمریکا کاملا نادیده گرفته خواهد شد.

پیشتر ۱۳ نهاد بین المللی حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند: سفر بایدن به ریاض و دیدار وی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، می‌تواند مشوقی تازه برای تشدید سیاست سرکوبگرانه آل سعود فراهم کرده و همچنین به رژیم سعودی برای فرار از مجازات و بازخواست کمک کند.

همه اینها در حالی است که کاخ سفید از این سفر حمایت کرده است.

«کارن ژان پی یر» سخنگوی کاخ سفید در همین رابطه گفت: سفر به اسراییل و عربستان سعودی، زمانی که انجام شود، در چارچوب دستاوردهایی قابل توجه برای مردم آمریکا در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

وی افزود: چنانچه او (بایدن) تشخیص دهد که تعامل با یک رهبر خارجی به نفع ایالات متحده است و چنین تعاملی می تواند نتایجی را به همراه داشته باشد، این کار را انجام خواهد داد.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که عربستان سعودی نزدیک به ۸۰ سال است که شریک راهبردی آمریکا بوده و تردیدی نیست که منافع مهم واشنگتن با این کشور در هم تنیده شده است.

گمانه زنی ها حاکی از آن است که بایدن سفر خود به سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی به عنوان رئیس جمهور آمریکا در ماه جاری میلادی و همزمان با سفرش به آلمان و اسپانیا برای شرکت در اجلاس «گروه هفت» (جی۷) و ناتو انجام خواهد داد. برخی گمانه زنی ها نیز حاکی از آن است که این سفر به ماه جولای موکول شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید